Kort sagt:

+ Svært gode veiegenskaper

+ Meget høy komfort

+ Solid sikkerhetsstandard

+ Gode ytelser


- Koster skjorta

Da BMW 5-serie kom på markedet i 2010 satte den så mange nye standarder på viktige områder at vi omtalte den som "sannsynligvis verdens beste bil".

Gjennom et år har vi testet alle de viktigste variantene, sammenlignet den mot Mercedes E-klasse og fått en smak av hvordan den vil takle utfordringen fra den nye Audi A6 .

Og nå har vi testet den perfekte 5-serie versjonen for Norge: Den første modellen med firehjulsdrift. Det er en fantastisk bil. For en forbrukerjournalist er den irriterende feilfri - det er nesten ikke mulig å kritisere den for noe som helst av betydning. Annet enn prisen, og den gjør meg sur:

Ingen nordmann med normal inntekt vil noensinne ha råd til å oppleve hvor behagelig og sikker bilkjøring kan være. I alle fall ikke før denne bilen har fått 10 år på baken og blitt en rimelig bruktbil.

Kjøreegenskaper: 6

Vi har tidligere kjørt test av det som kan rulle og gå av BMW 5-serie. Uansett motor og karosseriversjon kjører BMW 5-serie best i klassen. Riktignok nå med sterk konkurranse av den nye Audi A6, som er sportslig nok til å utfordre BMW.

Et ankepunkt for noen er BMWs bakhjulsdrift. Selv om balansen i bilen er nydelig, sliter de motorsterke versjonene å få kreftene i bakken når det er glatt.

Her kommer testbilen med xDrive firehjulsdrift til sin rett. I likhet med biler som BMW X1, BMW X5 og den nye BMW X3 sørger xDrive for perfekte kjøregenskaper og fremkommelighet, også når bakken er hvit.

Motor: 6

Drivlinjen med BMWs diesel-rekkesekser og åtte-trinns automatgir er for øyeblikket målestokken i klassen. Her er det jevn, sterk kraftutvikling og et svært harmonisk automatgir som sørger for silkemyke girskift.

Motorlyden er tilbakeholden og per i dag gjør ingen dette bedre enn BMW.

BMW 530 XD 2011=

KOMMANDOSENTRAL: Girspaken styrer om du vil ha de åtte girene i normal, sport eller manuell modus. © Handeland, Petter

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 3,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 4,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 5,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 4,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 6,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 8,0
  • 80-120 KM/T, 7. GIR: 10,2
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,9
  • STØY TOMGANG, dBA: 49,2
  • STØY 50 KM/T, dBA: 59,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 63,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 65,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,72

Ytelser: 5

Med 258 hk og 560 Nm går du aldri tom for krefter. Våre akselerasjonsmålinger viser at BMW 530dA Touring xDrive holder følge med de aller raskeste konkurrentene.

Rundt 150 kilo høyere egenvekt i forhold til en bakhjulsdreven BMW 530dA har imidlertid en virkning på testresultatene.

Siden Audi A6 først kommer som stasjonsvogn til høsten, får den endelige dysten vente til da, men foreløpig ligger Audi A6 3,0 TDI quattro og tvillingmodellen Audi A7 3,0 TDI quattro et lite hakk foran i de viktigste forbikjøringsområdene.

I daglig bruk spiller disse tallene liten rolle. En BMW 530dA Touring xDrive både kjennes og er lynrask.

Eksteriør: 5

BMWs designspråk gir BMW 5-serie et markert utseende. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruten skråner slakt mot hekken.

Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill. I forhold til nye Audi A6 vekker BMW 5-serie kanskje ikke like mye oppsikt, men i denne prisklassen kan et diskret ytre også ha sine fordeler.

BMW 530DA TOURING XDRIVE=

PLASS NOK: Vi har sett dem større, men bagasjerommet i BMW 5-serie Touring klarer seg bra. © Handeland, Petter

Interiør: 5

Det er gode plassforhold i BMW 5-serie Touring. Foran er plassen formidabel, samtidig som du har en tett kontakt med dashbordet og føler deg ett med bilen.

Bakseteplassen er god også for voksne, og selv om bagasjerommet preges av en avrundet utvendig design, får du med deg en solid dose familiebagasje eller store gjenstander.

Like stor som Mercedes E-klasse stasjonsvogn er den likevel ikke.

Komfort: 6

Testbilen var utstyrt med standard dekkdimensjon på 225/55-17. Det ga oss en sjelden anledning til å oppleve hva 5-serie faktisk kan by på av fjæringskomfort, siden mange av bilene vi har kjørt tidligere har stått på større og stivere dekkdimensjoner.

I kombinasjon med komfortinnstilling av hjulopphenget blir det noe Hollywood og limousinaktig over det hele.

Dermed faller vi til ro med normalinnstillingen, der bilen kjennes mer enn behagelig nok, og samtidig er passe fast for kjøregledens del. Fortsatt er fjæringskomforten utmerket: Verken store eller små ujevnheter forstyrrer.

I tillegg er støynivået meget lavt. Vår bil hadde vinterdekk, men også 5-serie modeller vi har målt med 19-tommers sommerdekk er relativt stillegående.

BMW 530dA Touring xDrive=

UNDERHOLDNING: Får du ikke kjøre BMW 530dA Touring xDrive, må du nøye deg med bakseteunderholdningen. © Handeland, Petter

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP testet BMW 5-serie i 2010. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (95 prosent).

Kollisjonsresultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.

I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære

BMW 530 dAT xDrive 2011=

KLISTER-KOMFORT: Få andre biler enn BMW 530dA Touring xDrive klarer kombinasjonen av topp komfort og ditto veiegenskaper. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 2993
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 258/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 560/2000
  • EGENVEKT, KG: 1940
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 491/186/146
  • BAGASJEROM, LITER: 560-1670
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55 R17 Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 154
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,3
  • TOPPFART, KM/T: 250
  • PRIS FRA, KR: 843 400
  • PRIS TESTBIL, KR:1 289 000

Pris/utstyr: 2

Med en startpris på snaut 850 000 kroner kan BMW 530dA Touring xDrive gjøre selv en voksen bankkonto skjelven i knærne.

Vi har gått gjennom utstyrskonfiguratoren til BMW et utall ganger, og vet at du gjerne skal legge på 150-200 000 kroner før en dyr 5-serie som denne er riktig utstyrt.

Da snakker vi ikke bare om nytelsen mens du eier bilen, men også om verditapet som brukt. Selv bruktbilpublikummet på en slik bil er en kresen rase.

Miljø: 4

BMW har fått til mye bra med sin EfficientDynamics-pakke, og BMW 530dA Touring xDrive er ikke noe unntak. Riktignok er det oppgitte EU-miks forbruket i det optimistiske hjørnet, med 0,58 l/mil og CO2-utslipp på 154 g/km.

I vår faste testrunde brukte vi 0,72 l/mil. Sammenlignet med naturlige konkurrenter med og uten firehjulsdrift er det et godt resultat.

Vi kjørte også bilen i og rundt Oslo-området, og observerte at den holder seg så vidt under 1,0 l/mil på kortere turer og mer nærkjøring på programmet.

Konklusjon: 6

BMW 530dA Touring xDrive er noe nær den perfekte bilen om vi tar alle viktige egenskaper med i betraktningen. Ulempen er selvfølgelig at den med en så kraftig motor er dyr i utgangspunktet, og i tillegg takles hardt og i knehøyde av norske avgifter. Inntil den får duellert med den kommende Audi A6 Avant, troner den alene på toppen av listen over firehjulsdrevne stasjonsvogner du gjerne skulle ha eid, men aldri kommer til å få råd til.

Les mer

Nesten-BMW til VW Golf-pris

Slik unngår du bruktbil-fella

Slik kobler du opp iPhone og iPod i bilen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!