Tekniske data:

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1800

TILHENGERVEKT, KG: 2400/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 465/188/168

BAGASJEROM, LITER:

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/60-17H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56

CO2-UTSLIPP, G/KM: 147

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,2

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 552 000

PRIS TESTBIL, KR: 754 000

Kort sagt:

+ Sportslige SUV-egenskaper

+ Nydelig automatkasse

+ Bra plassforhold

+ God interiørkvalitet


- Noe stiv fjæring

- Middels ytelser

Den nye BMW X3 er blitt en større og mer avansert bil enn sin forgjenger. Det er først og fremst lengde og sporvidde som har vokst, men også andre yttermål har økt. Det synes også utvendig, for selv om den nye X3 til forveksling er ganske lik den gamle, har den større visuell pondus.

Samtidig har bilen tatt steget inn i den nye BMW-verdenen. En ting er mer finslepen teknologi, der det mest merkbare er kombinasjonen av toliters diesel og åttetrinns automatgir. En annen at det etter hvert gammeldagse og relativt simple X3-interiøret nå smaker av ny 5-serie. Det betyr mye for kvalitetsopplevelsen. Samtidig kan BMW X3 utstyres med det aller meste av hva BMW kan by på av moderne utstyr.

Det er modellen med den velkjente toliters dieselmotoren på 163 hk som vil utgjøre nesten alt salget av BMW X3 i Norge. Men om pengene er på plass, blir neppe opplevelsen svekket av å velge en av de tre versjonene med sekssylindret rekkemotor. Dieselversjonen 30d har 258 hk, mens bensinversjonene 28i og 35i leverer 258 eller 306 hk.

Her tester vi X3 med den mest spennende drivverkskombinasjonen - toliters diesel og nytt automatgir som koster fra drøyt 550 000 kroner.

Testdata:

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 7,0

60-100 KM/T, 6. GIR: 9,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 8,5

80-120 KM/T, 6. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 7. GIR: 12,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,7

STØY TOMGANG, dBA: 47,3

STØY 50 KM/T, dBA: 58,3

STØY 80 KM/T, dBA: 63,0

STØY 100 KM/T, dBA: 65,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,68

MISVISNING 50 KM/T 47

MISVISNING 80 KM/T 76

MISVISNING 100 KM/T 96

Kjøreegenskaper: 5

Det er fortsatt vanskelig for konkurrentene å slå BMW på kjøredynamikk. Selv når bilen blir såpass høy og tung som BMW X3 faktisk er, klarer de likevel å få den til å oppføre seg som en mindre og mer lettmanøvrert bil.

Vi kjørte BMW X3 på vinterføre, og synes den har en svært god og riktig balanse. Du har fin kontroll med grepet på forhjulene. Vår bil var utstyrt med variabel sportsstyring, noe som neppe ødelegger inntrykket. Bilen kjører nøytralt og du får et godt varsel om når det blir glatt ved at den slipper lett med hekken.

Du kan la ESP-systemet ta seg av det aller meste, men om du vil kjøre litt mer aktivt får du mer spillerom ved å slå av antispinn. I nedoverbakker kan den relativt tunge bilen bli merkbart mer understyrt om du blir for optimistisk inn i glatte svinger.

Motor: 6

BMW's toliters turbodiesel har vært med oss i mange år, men har hatt en omfattende time hos motorfrisøren nå nylig. Det er første gang vi har fått anledning til å nyte BMWs åttetrinns automat med en toliters diesel og partnerskapet fungerer fremragende. Effekten på 163 hk er moderat bilstørrelsen tatt i betraktning, men det oppveies med 380 Nm og en lineær kraftutvikling over et bredt turtallsregister. De ulike sjalteprogrammene i kassen fungerer også utmerket.

LEKEN: Det er få SUVer som matcher BMW X3 sin måte å underholde sin sjåfør på. Firehjulsdriftsystemet er av bakhjulsdreven karakter. © FOTO: Petter Handeland

Ytelser: 4

Du forventer deg alltid noe ekstra av en BMW. Men selv om drivlinjen er flott og du alltid får det beste ut av kreftene, kjennes bilen ikke spesielt sprek. En ting er at det ikke går all verdens fort med tom bil, men legger du på folk i baksetet, bagasje samt en skiboks på topp, blir det ikke mer enn du må ha.

Kickdownakselerasjon på 6,0 sekunder fra 60-100 km/t og 8,7 sekunder fra 80-120 km/t blir matchet av mindre prestisjetunge SUV-modeller. Også BMW X1 xDrive20d er kjappere enn nye X3.

Eksteriør: 4

Vi ble kanskje litt blaserte av det dynamiske og samtidig elegante utseendet til den nye BMW 5-serie. For selv om den nye BMW X3 ser bra og litt mer X5-aktig ut enn sin forgjenger, blir den litt satt i linjene. Vi synes selvfølgelig den tar seg bedre ut enn forgjengeren, men det store spranget i BMW-design som i 5-serie, følges ikke helt opp her.

KOMFORT: Sportssetene, som koster 7000 kroner ekstra, byr på sportslig støtte og herlig sittekomfort. © Handeland, Petter

Interiør: 5

Det er først og fremst kvalitetsfølelsen som har fått seg et formidabelt løft fra forgjengeren. Nå både ser og føles BMW X3 ut som en premium-SUV på innsiden. Dessuten har plassen blitt merkbart bedre enn tidligere. Både baksete og bagasjerom har familiefornuftige dimensjoner, selv om utformingen fortsatt er SUV-typisk med mer plass i høyden enn i lengden. Gjennomlastingssystem og oppbevaringspakke er standardutstyr.

Komfort: 4

Sportssetene (7 000,-) sørger for utmerket sittekomfort foran, og støymessig er BMW X3 helt ok med 65,9 dBA i 100 km/t med vinterdekk. Selv om vår bil ikke hadde sportsunderstell, ble vi ikke helt venner med fjæringskomforten. Vi måtte sende ut flere testsjåfører på tur, som alle i større eller mindre grad var enig om at X3 hører til i SUV-avdelingen for stive understell. Dermed blir det aldri helt silkemykt i X3-kupeen, og bilen vagger litt urolig hit og dit på små ujevnheter. De store takles bedre, men også her er fast et nøkkelord.

Sikkerhet: 4

BMW X3 er ennå ikke testet i EuroNCAP, og forgjengeren fikk en middels bra test. Nivået på aktivt og passivt sikkerhetsutstyr virker bra og så sant en framtidig EuroNCAP-test viser det annerledes, tror vi BMW X3 leverer et bra aktivt og passivt sikkerhetsnivå.

HEVET SEG: Den nye X3 byr på soleklart mer premiumfølelse enn tidligere. © FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Vi synes 20 000 kroner merpris for automatgir kontra manuell girkasse gjør den til et korrekt valg. Fra du legger dine 550 000 kroner på bordet, må du regne med å putte inn rundt 100 000 til før du har en bil du vil trives med og som er salgbar på bruktmarkedet. Regnsensor, klimaautomatikk og dynamisk cruisekontroll er standardutstyr.

Vår bil hadde 200 000 kroner i utstyr, men føltes også påkostet og luksuriøs. I forhold til konkurrenter som Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60 med tilsvarende motorisering er BMW X3-prisingen ganske aggressiv. BMW X3 har holdt verdien meget godt som bruktbil, og vi tviler ikke på at det samme vil gjelde den nye modellen.

Miljø: 4

Vi har vent oss til at BMWs nye modeller med Efficient Dynamics gjør det meget bra i vår forbrukstest. Ifølge EU-normens blandet kjøring, skal BMW X3 xDrive20dA gå på 0,59 l/mil og slippe ut 147 gram CO2 per kilometer. Riktig så bra gikk det ikke i praksis, med et testforbruk på 0,68 l/mil. Det legger seg i omtrent samme område som mange andre SUV-modeller med toliters diesel. Dermed er BMW X1 xDrive18d fortsatt den mest drivstoffgjerrige SUV/crossovermodellen vi har testet.

STØRRE: X3 er større enn sin forgjenger, men byr på mer plass i høyden enn i lengden. Gjennomlastingssystem og oppbevaringspakke er standardutstyr. © Handeland, Petter

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Terningkast 5

Med de høye forventningene BMW har skapt gjennom sine siste modellintroduksjoner, hadde vi kanskje ventet oss enda litt mer av nye BMW X3. Men når du sammenligner bilen med sine naturlige konkurrenter, er det ingen tvil om at den er blant de absolutt mest attraktive av premium-SUV'ene. Og om sportslighet er det viktigste, er den sannsynligvis den beste.

LES OGSÅ

Her er Årets Bil i Norge 2011!

Norges første test av nye Passat.

Sjekk når du tanker drivstoff billigst.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!