Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Mercedes E-klasse har mange gode egenskaper. Den nye modellen legger til et viktig moment.

Sist oppdatert

Data E220 CDI:

  • MOTOR: R4/2143 ccm
  • EFFEKT: 170 hk
  • DREIEMOMENT: 400 Nm
  • EGENVEKT: 1735 kg
  • LENGDExBREDDExHØYDE: 487/185/147 cm
  • DEKK: 206/60-16
  • FORBRUK: 0,60
  • CO2-UTSLIPP: 159 gr/km
  • PRIS FRA: 499.000 kr

Selv om Mercedes nå har myriader av ulike hoved- og spesialmodeller, er fortsatt Mercedes E-klasse den viktigste bilen i Mercedes-utvalget. Den klassiske store familiebilen, som imagemessig ligger stødig mellom det trygge, det komfortable og det luksuriøse.

Lansering ny Mercedes E-klasse m/video

De senere årene har Mercedes dels snublet i egne ben med uheldige kvalitetsproblemer, i tillegg har konkurrentene tatt kraftig innpå Mercedes E-klasse på mange områder. Det har den nye E-klasse som ambisjon til å gjøre noe med. Den er et utstillingsvindu for Mercedeskvalitet og -teknologi, ikke minst når det gjelder nye sikkerhetssystemer.

Den nye Mercedes E-klasse kommer med en lang rekke motorversjoner. I alt ti i tallet, men det er nok de minste dieselversjonene som blir mest populære her i Norge. E 200 CDI kommer i september, omtrent samtidig som stasjonsvognsutgaven beregnes å komme på veien. Foreløpig er E 220 CDI rimeligste versjon, med pris som starter på 499 000,-.

Som vanlig når en ny E-klasse drar i krigen, er det med Audi A6 og BMW 5-serie som hovedmotstandere. Hvorvidt Mercedes E 220 CDI klarer å utfordre de to argeste konkurrentene, får du svaret på i vår test.

CO2-gris? Sjekk her!

Kjøreegenskaper: 5

Tradisjonelt har Mercedes E-klasse vært den minst kjørevillige blant de tre tyske prestisjekonkurrentene. Det har endret seg kraftig i den nye E-klasse. Den kjører med en presisjon og kontant kjørefølelse modellen tidligere ikke har vært i nærheten av. I tillegg er veigrepet imponerende og tryggheten i unnamanøver og kritiske situasjoner overbeviser som forventet.

Vår bil var utstyrt med "Direct Control" styring, med en pris på 3 900 kroner og den gode responsen i bilen, virker det som en fornuftig investering. Det mangler fortsatt litt på BMW's involverende kjøreopplevelse, men Mercedes E-klasse er blitt en underholdene og livlig bil, som matcher Audi A6 og vel så det på veiegenskapene. Inntrykket er at Mercedes har truffet nær perfekt i forhold til hva kundene forventer av en E-klasse.

Test Audi A6 2,0 TDI-e

Test BMW 520 dA Touring

Motor: 4

220 CDI-motoren er en velkjent størrelse i Mercedes-universet. Den fire-sylindrete 2,1-literen er ikke blant de mest kultiverte common rail-dieselene vi har vært borti. Det er noe røffere lyd og litt mer vibrasjoner enn i de beste konkurrentene. Imidlertid er kraftutviklingen meget harmonisk - den trekker jevnt og kraftfullt fra lavt turtall, og mister ikke pusten på høye - slik tilfellet er for en del dieseler.

Vår testbil var utstyrt med fem-trinns automatgir til snaut 31 000 kroner. Standard er en sekstrinns manuell kasse, men vi er fortsatt av den oppfatningen at Mercedes E-klasse kler automatgir grunnet komfortopplevelsen. Girkassen er imidlertid litt treg i girskiftene, selv om den girer fornuftig og på riktig tidspunkt. Er du ute etter en sportslig kjørefølelse, vil manuelt gir være det beste valget.

Ytelser: 4

Med sine 170 hk fra 3000-4200 o/m, og et dreiemoment på 400 Nm fra 1400-2800 o/m, har Mercedes E 220 CDI den godt fordelte kraften som kreves for å flytte seg standsmessig. Direkte sprek er den imidlertid ikke, men forbikjøringsakselerasjonen er god i norske hastigheter.

Foto: Egil Nordlien

Automatgiret gjør det lett å utnytte kreftene, ikke minst fordi elektronikken tolker kjøresituasjonen og gasspedalstillingen korrekt ved nesten en hver anledning. Dermed har du alltid det giret som gir best utnyttelse av motoreffekten.

Test Audi A6 2,0 TDI-e

Test BMW 520 dA Touring

Eksteriør: 5

Mens den forrige E-klasse var rundt, myk og lett forglemmelig i formene, har den nye modellen fått en kvadratisk, kantete og mer markert linjeføring. Det er etter vår mening et vellykket sprang fra Mercedes noe konservative designpreg, og over i en mer moderne og fremtidsrettet verden. I tillegg følger man opp med en del interessante fargevalg og interiørkombinasjoner, eksempelvis bruntonene i vår testbil. Nå er det mulig å vekke oppmerksomhet, selv i en E-klasse.

Interiør: 5

Mercedes E-klasse
Mercedes E-klasse Foto: Mercedes

Du skulle kanskje tro at en Mercedes E-klasse byr på et ballsalaktig interiør og bagasjerom, men faktum er at sedanversjonen ikke tilbyr mer plass enn det fire voksne faktisk må ha på langtur. Midtsetet bak er best egnet til korte turer, og selv om bagasjerommet er langt, er ikke høyden spesielt imponerende.

Derimot er den opplevde kvaliteten innvendig gedigen, og førermiljøet velordnet og luksuspreget på samme tid. Førerposisjonen er behagelig. I vår testbil sørger setevarme- og lufting til 11 440 kroner kombinert med aktiv sidestøtte og massasje til 13 610 kroner at den betalingsdyktige E-klassekunde får en sittekomfort som nesten savner sidestykke.

Komfort: 6

Tidligere har totalkomforten vært en av hovedårsakene til å velge E-klasse. Selv om man nå har fått andre grunner, er det fortsatt kroppens og sinnets velbehag som lokker aller mest.

Vi kjørte E-klasse i den verste telehiv-perioden, og uansett hva vi kastet på understellet, tok det utfordringene med stoisk ro. Det absorberer små ujevnheter mykt og smidig, og har nok fjæringsvei og progressivitet til å absorbere selv større åsrygger i veibanen.

Når dette i tillegg skjer nærmest uten lyd, verken fra hjuloppheng, dekk eller fartsvind, er det klart at Mercedes E-klasse setter standard innen komfort i denne klassen. Det eneste vi kan utsette noe på, er litt motorstøy når den belastes hardt.

Foto: Egil Nordlien

Sikkerhet: 5

Den nye Mercedes E-klasse er ennå ikke testet i EuroNCAP-testen, men har en solid tradisjon for passiv sikkerhet og er godt utstyrt på sikkerhetsfronten. Blant annet PRE-SAFE sikkerhetssystem med ni kollisjonsputer, aktivt panser for å beskytte fotgjengere, aktive hodestøtter foran og automatisk barnesete-registrering.

I tillegg har Mercedes gått langt når det gjelder ulike aktive sikkerhetssystemer. Vår bil hadde for eksempel en utstyrspakke til 23 410 kroner med cruisekontroll med avstandsradar og sikkerhetsbrems, blindsonevarsler i speilene og filvarsler. Den var også utstyrt med lyssystemer som automatisk blender opp og ned, og regulerer lyssøylen foran bilen progressivt i forhold til møtende trafikk. Pris: Drøyt 15 000 kroner.

Hovedinntrykket av disse systemene er at de øker sikkerheten, men at den adaptive cruisekontrollen og filvarsleren kunne hatt godt av en finjustering i virkemåten.

Test Mercedes C220 CDI

Mercedes E-klasse
Mercedes E-klasse Foto: Mercedes

Test Mercedes C180 K stv

Pris/utstyr: 3

En pris på rundt halvmillionen høres attraktivt ut når vi snakker om en E-klasse med bra motor og et tilsynelatende greit utstyrsnivå. Imidlertid er testbilens totalpris på drøyt 740 000 kanskje mer retningsgivende for hva du ender opp med, når E-klasse skal utstyres slik at Mercedes-følelsen blir komplett.

I tillegg har E-klasse eiere faktisk slitt de siste årene med en unormalt svak bruktbilverdi, noe som preger totaløkonomien negativt. Det virker som om nye E-klasse er eslet til å snu denne utviklingen, men et slikt omdømme tar det tid å snu.

Mercedes lover et forbruk ved blandet kjøring på 0,53 l/mil med manuell girkasse og 0,60 l/mil med automatgir. Det gir CO2-utslipp på 139 og 159 g/km. I vår forbrukstest bruker automatversjonen 0,99 l/mil ved bykjøring, men forbruket synker betydelig i landeveisdelen av testen, slik at gjennomsnittsforbruket ender på 0,62 l/mil. Tett på normforbruket og meget bra, biltype- og størrelse tatt i betraktning. Mercedes' innebygde forbruksmåler er i tillegg svært sannferdig og avviker minimalt fra faktisk forbruk.

Foto: Egil Nordlien

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også