Kort sagt:

+ Rommelig

+ Behagelig

+ Rimelig

+ Sikker


- Ikke sprekere enn den må være

- Ikke inspirerende

- Peker seg ikke ut

Renault har ikke fått helt taket på det norske markedet ennå - på tross av at de selger biler i bøtter og lass ellers i Europa. Nå er stasjonsvognutgaven av Mégane her, som en konkurrent til andre kompaktklassebiler som VW Golf, Ford Focus og Kia Cee´d.

Kjøreegenskaper: 4

Renault har vektlagt ryddig komfort høyere enn pur kjøreglede i Mégane, og Sport Tourer følger opp. Den kjører dit du ønsker, men forsøk på mer sporty kjøring er den ikke noen stor tilhenger av.

Styrefølelsen er nummen, men Mégane Sport Tourer henger godt fast på veien, og understellet takler dårlige norske veier på en flott måte. Bilen utpeker seg imidlertid ikke på noen måte.

Sport-delen av modellnavnet burde i våre øyne vært sløyfet. Det er det mest misvisende navnet siden Mitsubishi Carisma. For dette er mer en tourer enn noe som har med sport å gjøre.

Så sant de da ikke mener "mulighet til å frakte sportsutstyr og idrettsutøvere", da.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Tekniske data Renault Mégane Sport Tourer 1,5 dCi

MOTOR, CM3: R4, 1461

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1750

EGENVEKT, KG: 1382

TILHENGERVEKT, KG: 1300/690

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 456/180/147

BAGASJEROM, LITER: 486-1562

DEKKDIMENSJON: 205/55-16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,44

CO2-UTSLIPP, G/KM: 116

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,9

TOPPFART, KM/T: 180

PRIS FRA, KR: 226 000

Se alle våre biltester her!

Motor: 4

Den lille dieselmotoren - Mégane-programmets minste, med 1,5-liters slagvolum og 90 hk - gjør en overraskende god jobb. Vel, den er ikke sterkere enn den må være i en bil som dette, men er behagelig i det daglige.

Den er jevnt sterk, med kraft der du trenger det. Den er imidlertid ikke spesielt stillegående, og har ikke verdens bredeste register å spille på. Til gjengjeld er den nøysom.

Motoren er paret med en femtrinns manuellgirkasse, der girskiftet med fordel kunne vært mer presis. Bilen har relativt lav utveksling, så en får ofte mer turtall enn det man skulle ønske.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Testdata Renault Mégane Sport Tourer

0-100 KM/T, SEK.: 14,2

60-100 KM/T, 3. GIR: 8,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,5

60-100 KM/T, 5. GIR: 15,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 17,9

STØY TOMGANG, dBA: 46

STØY 50 KM/T, dBA: 64,4

STØY 80 KM/T, dBA: 67,1

STØY 100 KM/T, dBA: 69,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,6

Ytelser: 3

90 hk og 200 Nm. Det er ikke akkurat voldsomt for en halvstor stasjonsvogn. 0-100-sprinttiden er oppgitt til 12,5 sekunder, og toppfarten til 180 km/t. Våre målinger viser at 60 til 100 km/t i tredjegir tar 8,4 sekunder, mens 80 til 120 km/t tar 12,7 sekunder i fjerdegir. Det imponerer ingen.

Likevel oppleves bilen som trivelig i det daglige; motorkarakteren og girkassas utveksling gjør det enkelt å utnytte kreftene som er der.

Eksteriør: 4

Som kombicoupéen, har også Sport Tourer fått linjer i samme stil som dagens Laguna. Og det er det ikke noe i veien med - fra en del vinkler ser den småtøff ut. Og fronten og de særegne baklyktene gjør at den skiller seg ut på veien.

Den sterkt fallende taklinjen gjør kanskje bilen mer elegant å se til, men ødelegger også noe av plassen bakover.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 5

Det er lett å trives bak Mégane-rattet. Ergonomien er fin, førersetet er lett å justere til riktig stilling, men omgivelsene kunne vært mer spennende. Det ser og kjennes rett og slett ganske billig ut.

Vi har stor sans for Renaults navigasjonsløsning; de har fått TomTom, altså de som produserer utallige håndholdte enheter som fungerer svært godt, til implementere sin løsning i Mégane.

Resultatet er et brukervennlig, logisk og ikke minst relativt rimelig system (i skrivende stund koster dette 4500 kr, noe som er imponerende billig!) der du selv får kontrollen over mange elementer vi gjerne vil styre selv. For eksempel POI-er, altså interessepunkter.

Systemet fungerer ordentlig fint, på tross av at det noe omfattende knott- og knappesystemet for styringen, som er plassert mellom setene, er mindre intuitivt enn det ville vært med en berøringsfølsom skjerm.

Plassmessig stiller Mégane Sport Tourer med gode kort foran og bak, mens høyden i bagasjerommet - som måler 524 liter - plages av at taket plutselig skråner sterkt nedover bak baksetet. Bagasjerommet er imidlertid stort, sammenliknet med konkurrentene.

Faktisk stort nok til at Mégane Sport Tourer fungerer som en fullgod familiebil.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 5

Som nevnt, er Mégane mer en komfortabel tourer enn en sporty bil. Den glatter ut våre dårlige veier på en fin måte, og takler både små og større humper flott.

Overveldende komfortabel, det er den ikke. Dessuten hører man mer av motoren og veien her enn i flere av konkurrentene. Og noen av konkurrentene klarer kombinasjonen av kjøreglede og komfort bedre. Likevel er den blant klassens mest komfortable biler.

På kalde, sene høstdager merkes det også at bilen varmer godt. Og varmesetene fungerer akkurat slik vi ønsker; om du vil bli grillet, så blir du det.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Renault har svært imponerende statistikk å vise til i EuroNCAP, og Mégane er intet unntak. Stasjonsvogna Sport Tourer er ikke kollisjonstestet, men vi har ingen grunn til å tro at den vil skille seg nevneverdig fra kombicoupéen.

Den fikk fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet, fire av fem for sikkerhet for barn - der har Renault forbedret det ene lille ankepunktet etter at den ble kollisjonstestet - og to av fire for fotgjengersikkerhet.

Den har ikke kne-airbag for føreren, og er for hard i snuta for fotgjengerne.

For øvrig har Mégane alt sikkerhetsutstyr vi forventer av en moderne bil, og den oppleves også som stabil og trygg på veien.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 4

Renault Mégane Sport Tourer er en rimelig stasjonsvogn, konkurrentene tatt i betraktning. Startprisen er 226 000 kr, men legger du på en titusenlapp får du mye utstyr du bør ha.

Ekstrautstyr er for øvrig billig, så det går an å få en fullspekket bil uten at banken blir grinete.

Renault har tradisjonelt ikke de aller beste annenhåndsverdiene å vise til, men det er vanskelig å spå hvordan den nye generasjonen biler fra produsenten vil holde seg.

Miljø: 5

Med et oppgitt snittforbruk på 0,45 liter per mil, og et CO2-utslipp målt til 118 g/km, er Mégane nøysom i forhold til størrelsen. Vår faste forbruksmålingsløype, som setter større krav til bilen enn EU-målingen gjør, ga imidlertid et snitt på 0,6 l/mil.

Dette er typisk for biler med relativt liten motor; med en gang man begynner å presse disse, stiger forbruket relativt markant. Likevel må vi si at Mégane Sport Tourer er en nøysom og utslippsvennlig bil.

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015=

Renault Megane Sport Tourer 1,5 dci 20091015 © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Her er alle Renault-tester
  • Og her er absolutt alle Klikks biltester.
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent
    Pris

    Konklusjon

    KARAKTER 4. Det er ikke lett å bli forelsket i Mégane Sport Tourer. Samtidig er det vanskelig å mislike den. For den er gjennomsnittlig på det meste, og utmerker seg ikke på noen bestemte områder.

    Takket være fin komfort, god sikkerhet, godt med plass, fin prislapp og trivelig forbruk, får den en god firer.

    Vi er på mange måter overrasket - og skuffet - over at Renault ikke ville gjøre noe mer med Mégane når de først skulle lage en ny bil. Jo da, det er fint med en bil som ikke skiller seg ut på noen måte, særlig når det ikke er noe særlig negativt å sette fingeren på.

    Men når den mangler de virkelig gode sidene, er vi litt usikre på hvilke argumenter man skal bruke for å velge en Mégane fremfor de gode konkurrentene.

    Les mer:

    Vår karakter

    Se alle produkter i testen

    Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!