Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Denne Volvoen viser en ny trend. Vår test viser om trenden er god.

Sist oppdatert

I flere år har merker som som Peugeot og Citroën brukt en liten dieselmotor på 1,6 liter som billigalternativ i sine store stasjonsvogner. Som nettopp det - et rimelig alternativ - synes vi det har vært helt greit i disse bilene.

I Norge regnes Volvo normalt som ett trinn opp på statusstigen fra de såkalte folkemerkene. Når svenskenes stasmerke tar i bruk den samme franske motoren i store V70, har enkelte rynket på nesen.

Greit nok at den kanskje sparer litt diesel, men kan en 1,6-liter virkelig duge i den?

Vi har målt ytelser med presisjonsinstrumenter for å finne de faktiske tall, og enda viktigere: Vi har kjørt bilen i mange mil for å finne ut av hvordan den duger i praksis, og ikke minst for å sjekke om den lille motorens sparepotensial eksisterer også utenfor testlaboratoriet.

Kjøregenskaper 5

Ett ord oppsummerer egenskapene godt: Milsluker.

Til og med av rang. Volvo har gjort det meste rett for å gi sjåfør og passasjerer en god opplevelse gjennom mange mil. Bilen er svært stødig og stabil, og finner aldri på noe tull.

Ved en eventuell nødmanøver er bilen blant de lettest kontrollerbare i denne størrelsen. Elektroniske hjelpemidler som blokkeringsfrie bremser og et veltunet antisladdsystem minsker dramatikken på beste vis.

Sjåføren kan i tillegg glede seg over en kvikk og direkte innstyring i svingene. Ved siden av at det gjør det morsommere å kjøre, bidrar styringen til fine tilbakemeldinger om veidekket generelt og dekkenes grep spesielt.

Motor 5

1,6-literen fra konsernet bak Peugeot og Citroën er blitt en allbruksmotor. Den brukes i ulike effektversjoner i alt fra småtasser som Mini og Ford Fiesta, via for eksempel SUV-aktige Peugeot 3008, til bilen vi tester her. (Motoren fås også til Volvos store sedan S80, les test her.)

Det er ingen grunn til å være overrasket over at motoren er populær, for den har store kvaliteter. Blant de fremste er en lettkjørthet på ypperste nivå i dieselmotorenes verden.

At det finnes krefter både på lave og høye turtall gjør - i alle fall i teorien - at du slipper å gire i tide og utide.

Med denne motoren kan du snike deg over fartshumper uten å måtte gire ned fra tredjegir. Det er bare en av flere små detaljer som gjør kjøreopplevelsen som helhet bedre.

FIN SVENSKE: Volvo V70 er mer konservativt elegant enn tøff.
FIN SVENSKE: Volvo V70 er mer konservativt elegant enn tøff. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I tillegg har den et pent støynivå, god gangkultur og lite vibrasjoner, og i mange biler har den vist at den greier seg med lite drivstoff.

Ytelser 3

Men i Volvo V70 er det ikke nok at motoren isolert sett er veldig god. To ting gjør at det titt og ofte blir litt for tungt for den:

Tekniske data Volvo V70 1,6 D Drivé

TEKNISKE DATA

V70 1,6 Drivé

MOTOR, CM3:1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:109/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:240/1750

EGENVEKT, KG:1614

TILHENGERVEKT, KG:1300/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:482/186/153

BAGASJEROM, LITER:555-1580

DEKKDIMENSJON:205/60R16T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM:129

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,8

TOPPFART, KM/T:190

PRIS FRA, KR:343 000

PRIS TESTBIL, KR:395 000

Den svenske stasjonsvogna er med sine drøye 1,6 tonn en av de største og tyngste bilene motoren blir montert i.

Og Volvo har valgt å gjøre det (unødvendig) tungt for den ved å koble den til en femtrinns girkasse med temmelig høy utveksling. Det valget har sin bakgrunn i Drivé-tilnavnet, som Volvo setter på modellene som skal forsyne seg aller minst av dieseltanken.

På testbanen er tallenes tale klar: Volvo V70 1,6 D Drivé er treg. Av alle stasjonsvogner av noenlunde lik størrelse vi har målt de siste par årene, hører testbilen til de absolutt svakeste. Det gjelder i så vel 0-100 km/t (14,7 sekunder) som i mellomakselerasjonsmålinger. Over 12 sekunder på 60-100 km/t forteller at fjerdegir ikke er rett valg for en forbikjøring.

Verdt å merke seg er det at testbilen er betydelig tregere enn Citroën C5 med samme motor - en bil som er omtrent like stor og tung, mens som har lavere girutveksling.

Den praktiske betydningen av dette er at en enten trenger en veldig lang strekning for å kjøre forbi, eller at en må jage motoren ved å bruke girstanga mer. Med last og/eller i bratte bakker merker en fort at bilen er helt på grensa til å være undermotorisert.

Konkurrenter i samme pris- og størrelsesområde:

Når Volvoen likevel unngår strykkarakter, og det med god margin, er det fordi den i vanlig dagligbruk greier seg bedre enn tallenes tale. Opp til rundt 80 km/t - og det er jo stort sett så fort vi har lov til å kjøre - er responsen god på gasspedalkommandoer. Du vil ikke ha problemer med å følge vanlig norsk trafikk med V70 Drivé.

Eksteriør 4

Om V70 er en tvers igjennom moderne bil, er den også et eksempel på at det går an å ta vare på tradisjonen.

V70 er mer kantete enn de fleste andre biler på markedet. Det gjør at den kanskje ikke ser like frisk og sportslig ut som enkelte konkurrenter, men det har sine fordeler:

KANTETE: Relativt skarpe kanter sikrer både bra innvendig plass og god sikt bakover.
KANTETE: Relativt skarpe kanter sikrer både bra innvendig plass og god sikt bakover. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Du får et karosseri som er lettere å forholde seg til når du skal parkere (også fordi Volvoen har relativt store ruter bakover i bilen), og det gir god plass innvendig.

Testdata Volvo V70 1,6 D Drivé

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.:14,7

60-100 KM/T, 3. GIR:8,8

60-100 KM/T, 4. GIR:12,1

80-120 KM/T, 4. GIR:14,5

80-120 KM/T, 5. GIR:19,4

STØY TOMGANG, dBA:45,5

STØY 50 KM/T, dBA:61,3

STØY 80 KM/T, dBA:64,4

STØY 100 KM/T, dBA:66,8

TESTFORBRUK, L/MIL:0,55

En kan gjerne si at V70 er klassisk Volvo-elegant, men særlig tøff greier vi ikke å si at den er.

Interiør 5

Trivsel på høyt nivå. Volvo skiller seg litt fra mengden ved det de kaller skandinavisk design, som skal kombinere fornuft og eleganse. For føreren innebærer det blant annet en pent utformet "midtkonsollskulptur" med enkel betjening.

Det fortsetter med et av bilverdenens mest komfortable seter, der alle nødvendige innstillinger er på plass i Kinetic-utstyrsversonen, som er den nest billigste.

Plassen er god overalt. Baksetet er bredt og gjør bilen til et alternativ for dem som måtte trenge plass til tre barneseter. Bagasjerommet er både langt og bredt og lett å utnytte plassen i. Det kompenserer for den manglende dybden som ville gjort det til en vinner også i oppgitte liter (555 l) - et tall som for øvrig ofte er misvisende for reell plass.

Komfort 6

Stillegående. Lettkjørt motor. Herlig girskiftpresisjon. Gode seter. Mye plass. Og et understell som svelger unna det aller meste, uten å virke svampete.

Stort mer er det ikke å si. Dette er komfort av ypperste klasse.

Forresten, én ting: Noe av den gode komforten kan tilskrives det som etter dagens standard nesten er ballongdekk (205/60 R16). Her går det ikke for mye ut over kjøreegenskapene, men gir derimot flere fordeler: De støyer mindre og hjelper understellet over små ujevnheter.

SKANDINAVISK DESIGN: Det er hva svenskene kaller sin interiørretning. Uansett navn, funksjon og form passer godt sammen.
SKANDINAVISK DESIGN: Det er hva svenskene kaller sin interiørretning. Uansett navn, funksjon og form passer godt sammen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet 5

Volvo skal være selveste säkerhetsvagnen, og krasjtestorganisasjonen EuroNCAPs test av bilen bekrefter at den langt på vei er det.

Testdukkene kommer unna med forholdsvis "snille" skader, også dukkene av barnestørrelse.

Særlig bra på fotgjengersikkerhet er imidlertid heller ikke V70.

I rimelig utgave har V70 alt det sikkerhetsutstyret som er blitt vanlig i klassen (antisladd, antispinn, bremsekraftforsterker og -fordeler, beltestrammere osv), men heller ikke mer. Knekollisjonspute for sjåfør er en ting som mangler - det finnes som standard i stadig flere biler.

Sikkerhetsutstyr som bindsonevarsler finnes på ekstrautstyrslista.

Les også:

Ti sikre familiebiler (testsamling)

Pris/utstyr 3

For samme pris som den billigste og relativt sparsomt utstyrte V70 (rundt 350.000 kroner) kan du få en stasjonsvogn med sterkere motor og langt mer utstyr fra flere av "folkemerkene". Her tenker vi særlig på Ford Mondeo, Toyota Avensis og Mazda 6.

Målt mot såkalte statusmerker er saken en annen. Enten må du ta til takke med mindre modeller fra disse merkene, eller du må betale mye mer for en like stor bil med større motor. Det er på dette området en kan si at Volvo er med på å skape en ny trend - som vi høyst sannsynlig vil få se mer av.

Testbilen har utstyrsserien Kinetic, som koster 15.000 kroner ekstra, og gir blant annet alufelger, rattstyring av radio, skinnratt og fartsholder. Kjøper en til bixenonlys til relativt moderate 5900 kroner, så savner vi egentlig ingenting annet enn kraftigere motor.

Spranget opp på motorstigen er dessverre dyrt: 2,0 D med 136 hk koster hele 56.000 kroner mer.

SENKET: Drivé-modellen har lavere luftmotstand fordi den ligger et par centimeter lavere enn normalutgaven.
SENKET: Drivé-modellen har lavere luftmotstand fordi den ligger et par centimeter lavere enn normalutgaven.

Miljø 5

Drivé er som nevnt et navn Volvo setter på de mest avgassnille modellene. Det ligger ingen sensasjonell teknologi i virkemidlene som er brukt for å senke forbruket:

Liten motor har vi vært inne på. Tar vi med at bilen er litt senket for å minske luftmotstand og har gir med høy utveksling, så har vi allerede sagt det viktigste.

Oppgitt forbruk etter den såkalte EU-miksen, som består av en nøye fastsatt "rute" med andeler av by- og landeveiskjøring kjørt på rullende landevei og ikke faktiske veier, er 0,49 l/mil. CO2-utslippet er da på 129 g/km.

Begge deler er meget gode tall for en bil av denne størrelsen.

I vår 20 mil lange og temmelig tøffe forbruksrunde bruker V70 Drivé 0,55 l/mil. Også det er et godt tall. Det er imidlertid bare hårfint bedre enn det mange stasjonsvogner med til dels betydelig sterkere motorer greier runden på.

Det er også grunn til å spørre seg om poenget med Volvos høye utveksling på når en ser at V70 Drivé ikke bruker mindre diesel i testløypa enn Citroën C5 med samme motor. C5 har som nevnt lavere utveksling og er derfor klart raskere i akselerasjonsmålingene.

SNUTEBIL: I dette tilfellet skjuler snuten dessverre litt for få krefter.
SNUTEBIL: I dette tilfellet skjuler snuten dessverre litt for få krefter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 18/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også