Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann

Mercedes A-klasse er minstemann i flokken til den tyske produsenten. Vi har kjørt den med stopp-og-start-funksjon i ecoversjon.

Sist oppdatert

Tekniske data: Mercedes A150 BlueEffiency

  • Motor: R4, 1498 cm3
  • Girkasse: Manell 5 tr.
  • Effekt: 95hk v/5200 o/min.
  • Dreiemoment: 140 Nm v/3500 o/min.
  • Forbruk:0,58-0,62 l/mil -Blandet kjøring
  • CO2-utlipp: 139 g/km
  • 0-100 km/t: 12,6 sek.
  • Toppfart: 175 km/t
  • Lengde: 3883 mm
  • Bredde: 1764 mm
  • Høyde: 1593 mm
  • Bagasjerom: 435 liter
  • Egenvekt: 1195 kg
  • Pris: 330.400,- kr

Akkurat som da vi testet B-klasse med samme motor og funksjon som denne Mercedes A 150 BlueEfficiency, satte også denne gang kulda en stopper for stopp-start-systemet. For er det under 0 grader ute, skrur nemlig hele systemet seg av automatisk.

Den lille knerten, som engang var kjent som bilen som veltet i elgtesten, er faktisk en av de mest solgte modellene til Mercedes internasjonalt.

I Norge er det litt annerledes. Bak C-, B- og E-klasse ligger lille A med sine 459 solgte biler i 2008. Med finanskrisen som brer seg over oss, går tallene ned i forhold til fjorårets månedssnitt. 27 solgte biler per 31.01.09 er harde fakta.

Kjøreegenskaper: 3

Som i andre Mercedes-modeller finner vi også i A-klassen det vi vil kalle trygge kjøreegenskaper. Sportsligheten er ikke som de beste i klassen, men komforten er det ingenting å si noe på.

Stivheten som småbiler ofte bærer preg av, er mindre fremtredende her, uten at bilen føles for myk på noen måte. Trygt og godt, men ikke veldig spennende.

Motor: 4

1,5-literen vi finner under panseret i denne A-klassen er en BlueEffiency-motor. Noe som vil si at den er utviklet for å gi lavere utslipp og forbruk, som igjen bedrer driftsutgiftene for eieren.

Samtidig er bilen billigere i innkjøp på grunn av lavere avgifter. Stopp-start-systemet som Mercedes har annonsert så kraftig for, får vi ikke satt på prøve da kulda satte en stopper for det.

Men CO2-utslippet skal reduseres med 6 prosent, mens drivstofforbruket faller med 6,5 prosent, når systemet er i drift.

Ytelser: 4

Den 1,5 liter store bensinmotoren yter 95 hestekrefter og 140 Newtonmeter. 0-100 km/t gjøres unna på 12,6 sekunder, og toppfarten er 175 km/t.

Maks dreiemoment er på plass mellom 3500 og 4000 omdreininger, mens hestekreftene må hentes litt lenger opp på skalaen. Fulltallige er de når turtallet passerer 5200 o/min.

Motorkraften er mer enn tilstrekkelig i denne lille og relativt lette vogna, forutsatt at du er villig til å la motoren snurre med høyt turtall når du trenger ekstra kraft.

Eksteriør: 3

En helt ny modell av A-klasse så dagens lys i 2004, uten at de aller største forandringene i utseendet fant sted. Etter vår mening har Mercedes klart å holde liv i designen gjennom alle disse årene.

Pirrende er ikke rette ordet, for den er ikke spennende, men den er heller ikke kjedelig. Den forsvinner på en måte i mengden uten å skille seg ut hverken på en negativ eller positiv måte, og kan lett forveksles med sin storebror B-klassen.

Interiør: 4

Enkel og grei utforming preger også interiøret i A-klassen. Dashbordet er relativt ryddig satt opp, men litt mange knapper rundt omkring ødelegger noe av inntrykket.

Materialkvalieten er i forhold til prisklassen relativt god, men en noe klønete inn- og utgangsmulighet til baksetene kunne vært løst bedre.

Komfort: 4

Man sitter høyt i A-klasse, og oversikten framover og til sidene er god. Fjæringen er som nevnt over satt opp mot komfort, og er ikke like stiv som den vi finner i mange tilsvarende biler.

Setene er gode, men kunne hatt litt bedre støtte i sidene. Ellers er ergonomien i bilen bra.

Bra er også seteløsningen: Baksetene kan lett legges ned og gi en rommelig og plan lasteflate. Bakseteryggen og passasjersetet foran kan også enkelt tas ut. Dermed oppnår man en lastekapasitet på meget gode 1995 liter.

Sikkerhet: 5

Mercedes A-klasse ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2005. Fem av fem stjerner for sikkerheten til voksne i bilen og fire av fem for sikkerheten til barn er bra.

Både i front- og sidekollisjon scorer A-klasse meget godt, derfor gir vi den en sterk karakter.

Sikkerheten til fotgjengere er hva man kan kalle tilfredsstillende, da stort sett alle fabrikanter fortsatt sliter på dette området. To av fire stjerner.

Antiskrens, ABS-bremser, og bremseassistent er på plass, det samme er kollisjonsputer og isofix-fester til barneseter. Alt i alt er A-klasse en sikker bil å oppholde seg i.

Pris/utstyr: 3

Med Eco Stopp-Start-funksjon blir A-klasse noe billigere, med en startpris på 196 000 kroner. Med litt ekstrautstyr i form av metallic lakk, setekomfortpakke, sikt- og lyspakke, aktiv parkeringsassistent, ratt og girspak i skinn, stereo med bluetooth og klimaanlegg spretter prisen opp til 227 472 kroner.

Selv om dette er en godt utstyrt bil, er prisen fortsatt noe høyere enn spesielt asiatiske konkurrenter som Toyota Yaris og Hyundai i20. Noe som også gjenspeiler seg i salgstallene.

Denne saken ble første gang publisert 10/02 2009, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også