Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B-klasse er noe så sjelden som en kompakt og praktisk luksusbil. I alle fall med de rette utstyrspakkene og en lekker bensinmotor.

KLASSELEDENDE: Kanskje ikke helt i a-klassen hva gjelder utseende, men motoren, komforten og sikkerhetsnivået er førsteklasses.
KLASSELEDENDE: Kanskje ikke helt i a-klassen hva gjelder utseende, men motoren, komforten og sikkerhetsnivået er førsteklasses.
Sist oppdatert

Mercedes B-klasse skiller seg en smule fra de andre prestisjeprodusentene. Mens BMW har sin 1-serie og Audi kommer med ny A3, er B-klasse en bil som minner mer om en mindre utgave av Opel Zafira. Så mange dirkete konkurrenter er det ikke, nærmest kommer Ford Focus C-Max og VW Golf Plus.

Selv om konseptet er likt forrige B-klasse, er alt nytt på 2012-modellen av B-klasse. Siden plattformen er ny, har B-klasse blitt fem centimeter lavere og måler nå 1,56 meter i høyden. Samtidig er høyden innvendig blitt bedre, føreren nå sitter ni centimeter lavere enn i utgående modell.

Mercedes er stolte av sitt nye motorprogram med to 1,6-liters bensinturbomotorer og direkte innsprøytning, samt to 1,8-liters turbodieseler. Samtlige kan nå kombineres med den nye 7G-DCT automatgirkassen. Det er en syvtrinns dobbeltclutchkasse som i prinsippet fungerer som VWs DSG-system.

Mercedes har også benyttet anledningen til å gjøre noe med de temmelig basale veiegenskapene til forrige B-klasse. Et nytt firearmet bakhjulsoppheng, lavere tyngdepunkt og oppgradert ESP-system bidrar i særskilt til det. Også på sikkerhetsfronten ønsker Mercedes at B-klasse skal være i front.

Vi har tidligere kjørt test av B180 CDI med dieselmotor. Denne gangen er turen kommet til B180 med spennende bensinturbo på 122 hk.

LETTKJØRT: På vinterføre er egenskapene sikre. ESP-systemet er raskt og temmelig kontant ute og henter inn både forhjul og bakhjul om det blir for mye slipp.
LETTKJØRT: På vinterføre er egenskapene sikre. ESP-systemet er raskt og temmelig kontant ute og henter inn både forhjul og bakhjul om det blir for mye slipp. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Den forhjulsdrevne B-klasse er mer trygg enn spennende, helt sikkert en riktig prioritering ut fra målgruppen. På vinterføre er egenskapene sikre, med en varsom understyring som glir over i en lett hekkslipp om du korrigerer med ratt og gass. ESP-systemet er raskt og temmelig kontant ute og henter inn både forhjul og bakhjul om det blir for mye slipp.

Vår bil hadde en sportspakke til 17 000 kroner med ventilerte bremser. I kombinasjon med den hadde de også sportsunderstell senket to centimeter og Direct steer der den elektromekaniske styringen blir mer direkte ved større rattutslag. Det hjelper på presisjon og styrefølelse.

Motor: 6

BRA KOMFORT: Vi setter særlig pris på meget behagelige seter og en svært god sitteposisjon.
BRA KOMFORT: Vi setter særlig pris på meget behagelige seter og en svært god sitteposisjon. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den minste utgaven av den nye 1,6-liters bensinturboen yter 122 hk og 200 Nm. Den samme motoren finnes også i B200 med et effektuttak på 156 hk og 250 Nm. Den utmerker seg med jevn kraftutvikling og det lavt støy- og vibrasjonsnivå. I dieselmotorens tidsalder må vi fortsatt klype oss i armen for å minnes hvor elegant en moderne bensinturbomotor oppfører seg.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 11,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 16,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 8,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 12,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 18,8

STØY TOMGANG, dBA: 38,0

STØY 50 KM/T, dBA: 60,4

STØY 80 KM/T, dBA: 65,6

STØY 100 KM/T, dBA: 67,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,65

Dreiemomentkurven er flat med 200 Nm tilgjengelig helt fra 1250 til 4000 o/m. Bilen blir lettkjørt, du slipper å gire så mye og følelsen av å gli uanstrengt avgårde følger de daglige kjøreturene.

Ytelser: 4

Mercedes har gitt B180 ganske lang girutveksling. Det gjør at bilen kan føles litt seig om du ikke velger et litt lavere gir enn det du er vant med fra en dieselbil. I forbikjøringsakselerasjon holder 3. gir helt til 120 km/t. Dermed blir den ikke spesielt rask i 60-100 km/t i 3. gir med 7,1 sekunder, men gjør en god figur med 8,7 sekunder mellom80-120 km/t.

Om du har det travelt er det 3. og 4. gir som gjelder i B-klasse under norske hastighetsforhold. Den trekker i 5. og 6. gir også, men de er mest egnet for å holde følge med trafikkstrømmen.

Eksteriør: 3

Uansett hvordan vi snur og vender på B-klasse, klarer vi ikke helt å bli venner med utseendet. De mellomstore monocab-bilene sliter med å få gode proporsjoner mellom lengde, høyde og bredde. Mercedes har gjort hjemmeleksen og laget brudd og vinkler i karosseriet, men noen designmessig perle blir ikke B-klasse i våre øyne. Her har funksjon tatt en klar hjemmeseier over form.

PLASS: Bagasjerommet rommer 486 liter - godt og vel 100 liter mer enn de beste rene kompaktklassebilene. Plassen øker til 1545 liter med setene nedfelt.
PLASS: Bagasjerommet rommer 486 liter - godt og vel 100 liter mer enn de beste rene kompaktklassebilene. Plassen øker til 1545 liter med setene nedfelt. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Interiør: 5

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1595

EFFEKT, HK VED O/MIN: 122/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200/1250-4000

EGENVEKT, KG: 1395

TILHENGERVEKT, KG: 1200/695

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 436/179/156

BAGASJEROM, LITER: 486-1545

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65-15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,60

CO2-UTSLIPP, G/KM: 138

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,4

TOPPFART, KM/T: 190

PRIS FRA, KR: 315 400

PRIS TESTBIL, KR: 472 000 kroner

For funksjonell er det liten tvil om at B-klasse er når vi kommer til interiørvurderingen. Her er det gode plassforhold både foran og bak. Tross vår bils panorama glasstak er takhøyden fin, mens baksetepassasjerene har bedre benplass og rettere karosserisider enn i en vanlig kombimodell.

Også bagasjerommet holder stilen med normalvolum på 486 liter, godt og vel 100 liter mer enn de beste rene kompaktklassebilene. Ønsker du mer fleksibilitet, skal du gå for easy-vario-plus systemet til 6 300 kroner som øker fleksibiliteten mellom bagasjerom og bakseteplass vesentlig.

Vår bil hadde eksklusivpakken til 17 990 med for eksempel skinninteriør, kunstskinn på dashbord og dører, samt en egen krompakke. Det hever kvalitetsinntrykket betraktelig. Den meget omfangsrike navi- og underholdningspakken Comand Online koster drøyt 29 000 kroner, men har svært god funksjonalitet og betjeningslogikk.

Komfort: 5

Vi satte spesielt pris på meget behagelige seter og en svært god sitteposisjon. Fraværet av motorstøy kombinert med god fjæringskomfort by- og nærkjøring er fint. Støynivået er mer på det normale ved motorveikjøring siden lyd fra dekk og fartsvind blir mer fremtredende. Totalt sett oppleves B180 som en meget avslappende kompanjong enten turen er lang eller kort.

Sikkerhet: 6

ROMSLIG: Baksetepassasjerene har bedre benplass og rettere karosserisider enn i en vanlig kombimodell.
ROMSLIG: Baksetepassasjerene har bedre benplass og rettere karosserisider enn i en vanlig kombimodell. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mercedes B-klasse har fått toppkarakter i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAP-kollisjonstest. I tillegg innfører man interessante aktive hjelpesystemer for å unngå ulykker. Som standard får du collision prevention assist.

Den radarovervåker området foran bilen og gir lyd- og lyssignaler for å varsle føreren om fare for å kjøre på andre biler bakfra. Også attention assist følger med og varsler om tegn på at føreren er i ferd med å bli trett.

Våre testbiler var også utstyrt med blindsone- og filvarsler (8 360 kroner), men hadde ikke pre-safe (3 680 kroner) som justerer belter, seter og lukker vinduer/soltak om systemet mener et sammenstøt er forestående.

Vår erfaring er at systemene fungerte pålitelig og med et minimum av feilindikasjoner, tross tidvis vanskelige vinterforhold. Særlig fungerte kollisjonsvarslingen meget godt. Syv kollisjonsputer er standard i B-klasse, mens sideairbag bak koster 4 180 kroner.

Pris/utstyr: 4

Med en pris som starter på 315 400 kroner er ikke Mercedes B180 spesielt rimelig. Du skal også legge til en del fra ekstrautstyrslisten. Den er preget av et stort antall pakker. Det virker innledningsvis noe forvirrende, men har den fordelen at det er lett å skreddersy utstyret til din smak.

Vår testbil hadde det aller meste, men en pris på 472 000 kroner er ikke representativt for hva en godt utstyrt B180 behøver å koste. Vår kalkulator stoppet på 350-370 000 avhengig av hvor mye luksus du skal legge til. Vario-plus og de ulike sikkerhetspakkene synes vi uansett hører med.

Dermed havner B-klasse noen knepp høyere på prisstigen enn de mest direkte konkurrentene.

TOPPSCORE: Mercedes B-klasse har fått toppkarakter i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAP-kollisjonstest.
TOPPSCORE: Mercedes B-klasse har fått toppkarakter i klassen for små flerbruksbiler i EuroNCAP-kollisjonstest. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Miljø: 4

I følge normtallene i EU-miksen skal Mercedes B180 bruke 0,6 liter per mil og slippe ut 138 gram CO2 per kilometer. I vår faste forbruksrunde havner bilen på 0,65 liter per mil. Det er i tråd med andre tilsvarende biler med moderne bensinturbomotorer. De ligger gjerne på 0,6-0,7 liter per mil.

Det er gode tall, men vi kommer ikke utenom at dieselmodellen B180 CDI nøyde seg med 0,51 liter per mil i samme forbrukstest. Så må du bestemme deg om du skal redde kloden eller bidra til bedre luftkvalitet lokalt.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Mercedes B-klasse har laget sitt eget mikrosegment - den funksjonelle premiumbilen i kompaktklassen. Ja, du får like mye plass og praktiske egenskaper billigere hos andre. Men Mercedes B180 er alene om å pakke det så pent og polert inn. Vi ga dieselversjonen B180 CDI en firer i totalkarakater, men synes den moderne bensinmotoren gir så mye ekstra på motor- og komfortfronten at det vipper B180 opp på en femmer i sin egen lille klasse.

Les også:

Volvo V40 - først i verden med airbag for fotgjengere

UTSEENDET: Noen designmessig perle blir ikke B-klasse i våre øyne. Her har funksjon tatt en klar hjemmeseier over form.
UTSEENDET: Noen designmessig perle blir ikke B-klasse i våre øyne. Her har funksjon tatt en klar hjemmeseier over form. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Jaguar XF Sportbrake - for en stasjonsvogn!

Som skapt for dårlige hytteveier

Denne saken ble første gang publisert 29/02 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også