Vi her i Klikk Motor har kjørt stort sett alle SUV-ene på markedet, og vi gir deg oversikten du trenger. I tillegg tar vi med alle nyhetene som kommer før utgangen av året.

Vi har saumfart salgslistene til OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken AS), og ikke overraskende er det kompaktsuvene som dominerer i toppen av lista. Vi har funnet fram de ti mest solgte etter første halvår av 2009.

NUMMER 1: Ikke overraskende er det VW Tiguan som topper salgsstatistikken i Norge. © FABIAN BIMMER

Salgvinnerne

Se bilder av alle bilene i bildegalleriet på toppen av artikkelen.

1. Ikke overraskende er det VW Tiguan som troner på toppen av salgsstatistikken med sine 919 solgte biler.

Den populære allrounderen var allerede før lanseringen i fjor bestillt av over tusen nordmenn. Usett! Les test av VW Tiguan her.

2. På sølvplass finner vi en av våre favoritter i klassen, nemlig Honda CR-V. 756 eiere kan nyte godt av gode motorer og kjøreegenskaper. Les test av Honda CR-V her.

3. Volvo XC60, som først dukket opp på listene så sent som i mars i år, har med sine 633 solgte biler klatret til en sterk 3. plass.

Lillebroren til luksusdoningen XC90 frister med god plass, ryddig interiør og overlegen sikkerhet. Les test og se video av Volvo XC60 her.

4. En ny bil med en helt ny motor var det som skulle til for å selge 597 biler og sende Subaru Forester opp på en 4. plass på salgsstatistikken første halvår 2009.

Boxerdieselen, som vi ga hele seks i terningkast da den kom, er akkompagnert av solid kvalitet og god fremkommelighet med permanent firehjulsdrift. Les test av Subaru Forester her.

5. Røffe Mitsubishi Outlander var intet annet enn en knallsuksess da den kom, og har vært en reddende modell i et ganske tregt marked for Mitsubishi.

501 nordmenn fant veien til forhandlerne første halvår, der de fikk både god plass og fine veiegenskaper for pengene. Les testen av Mitsubishi Outlander her.

6. Evighetsmaskinen RAV4 fra Toyota er alltid med i toppen. Med 496 solgte sniker den seg inn rett bak Outlander på listene.

Pålitelighet og kvalitet samt lojalitet til merket er bilens sterkeste kort i kampen om kundene. Les test av Toyota Rav4 her.

7. En av de mest kjøreglade bilene i klassen, Ford Kuga, er syvende mest solgte SUV på markedet. 425 solgte og en og en markedsandel på 6,8 prosent er tørre fakta fra OFV. Les vår omfattende langtest etter over 6 000 km med Ford Kuga her.

8. Ved siden av Mercedes GLK og BMW X3 er Audi Q5 en av kompakt-SUV-ene mest eksklusive. Q5, som er en meget god allrounder, kan friste med masse utstyr, sportslige kjøreegenskaper og fine motorer.

Er man i posisjon til å gå litt opp på prisen i forhold til de rimeligere konkurrentene, er Q5 et godt alternativ. Les test av Audi Q5 her.

9. En av klassens kanskje beste trekkvogner, Nissan X-Trail, byr på robuste bruksegenskaper.

Den har kanskje ikke de mest personbilaktige evnene, men 328 solgte biler i år vitner om at de tradisjonelle verdiene en SUV virkelig står for fortsatt gjelder. Les test av Nissan X-Trail her.

10. Kjøremesteren BMW X3 havner på en 10. plass over de mest solgte SUV-ene per 31.06.09. X3 rommer masse av kjøreglede, der samspillet mellom motor og girkasse er på topp.

God sittestilling og hauger av utstyr følger med, hvis du er innstilt på å betale for det. Les test av BMW X3 her.

OUTSIDER: Nissan Qashqai selger som varmt hvetebrød, men bare 1 av fire er med firehjulstrekk og kan kalles SUV.

Mange vil sikkert reagere på at vi ikke har tatt med Nissan Qashqai i denne oversikten, selv om denne bilen havner litt mellom to stoler med sitt crossover/SUV-konsept. Av 984 solgte biler er det kun 233 av disse som har firehjulsdrift, som vi har satt som et kriterium i denne sammenhengen. Les test av Nissan Qashqai og Qashqai+2 her.

Les også:

Trangt i bunnen

Selv om SUV er populært, finnes det alltid også en bunn på en slik liste. Her er de ti som knapt selges i det hele tatt. (Trykk på navnet for å lese test av hver enkelt eller se andre tester fra det samme merket)

Merke/modell

Solgte

Jeep Wrangler

1

Jeep Grand Cherokee

1

Ssangyong Rexton

1

Mercedes-Benz Gelandewagen

1

Subaru B9 Tribeca

1

Nissan Patrol

0

Jeep Commander

0

Land Rover Defender

0

Ford Maverick

0

Mazda CX-7

0

=

GRAVER SEG FRAM: Hvor mange som egentlig bruker en SUV til hva den egentlig er tenkt for vites ikke, men er først uhellet ute er det godt med god fremkommelighet.

Nyhetene

Enhver testsamling som denne med respekt for seg selv burde også inneholde kommende storselgere, flopper og andre krumspring bransjen kan finne på. Her er SUV-ene vi kan forvente å se mer av ut året.

BMW X1 - X1 tar trenden med å nedskalere SUV-er enda et skritt lenger. Vi har lenge hatt små-SUV-er som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60 i premiumsegmentet, men nå får vi altså en enda mindre variant. Les mer om BMW X1 her.

Skoda Yeti - SUV-former, firehjulsdrift og relativt lav pris: Skoda Yeti kan oppfylle mange nordmenns bilønsker. Se vår prøvekjøring av Skoda Yeti her.

Mazda CX-7 - Mazda CX-7 er en spennende bil, men har hittil hatt en altfor sterk og dyr bensinmotor med turbo. Nå kommer den med ny diesel, facelift og en helt ny pris. Les om nye CX-7 her.

Hyundai IX35 - Arvtakeren til Tucson, IX35, vises fram på Frankfurt Motor Show i midten av september. Med fem års garanti og en veldig brå utvikling i positiv retning de siste årene har vi tro på at dette kan bli en storselger her til lands. Les om IX35 her.

Saab 9-4X - Saab er i hardt vær om dagen, og om de planlagte modellene virkelig kommer til å dukke opp, er det bare investorene i "nye Saab" som vet. Først i rekken er Saab 9-5, og så får vi se om SUV-en 9-4X dukker opp etter hvert. Les mer om 9-4X her.

Diverse facelifter

I tillegg til nyhetene finner vi også en rekke ansiktsløftninger på dagens modeller.

Vi nevner i fleng: Mercedes GL, Toyota Landcruiser, Hyundai Santa Fe, Land Rover Discovery og Range Rover. (klikk på bilnavnet for å lese mer om disse bilene).

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!