Ny fjell-Saab

Snart kommer en skikkelig hyttetur-Saab. Se spionbildene her!

Firehjulstrekkeren blir levert med kraftige motorer ¿ deriblant noen dieselmaskiner som kan gjøre bilen aktuell her i landet.
Selv om bilen skal bygges i Amerika, antar vi at den også vil komme til vår del av verden.
Det ser ut som om takhøyden i stor grad beholdes bakover, noe som borger for god plass i baksetet.
Du kan regne med at 9-4X blir en påkostet bil, for den skal konkurrere mot blant andre Volvo XC90 og BMW X5.
Det er ikke vanskelig å se at dashbordet er fra en Saab. Saab får beholde sin stil, selv om det tekniske i bilen skal deles med en del andre, amerikanske bilmodeller.
Publisert Sist oppdatert

I 2010 skal Saab lansere en helt ny, firehjulsdreven crossover; 9-4X. Den skal i utgangspunktet kun bygges i Arizona - eventuelt i Mexico, skal vi tro ryktene - og deler plattform med andre biler fra moderkonsernet General Motors. Du kan for eksempel regne med at neste Cadillac SRX også vil dele teknikken med Saab.

Bilen ser ut til å få en småbarsk design med tradisjonelle Saab-elementer, og siden taklinjen ikke faller i særlig grad bakover, regner vi med at den innvendige plassen bakover i bilen blir god.

Les også:

BMW X5 3,0d - Høyreist kjøreglede - Test

Saab 9-X Air - Dristig fra Saab

BMW X5 3,0s dA - Dieselmonster - Test

Volvo XC90 Sport - Sport eller komfort? - Test

Interessante motorer

9-4X skal etter all sannsynlighet presenteres i produksjonsklar form på bilutstillingen i Los Angeles i november, og vil komme med en bensindrikkende toliter med 245 hk, en ny, 250-hesters diesel-V6, men vi får høre at den antakeligvis også vil komme med en tolitersdiesel med 180 hk.

Crossoveren blir dermed en mer eller mindre direkte konkurrent til større SUV´er som BMW X5, Volvo XC90 og Mercedes-Benz M-Klasse. Om også 9-4X får mulighet for en tredje seterad og dermed sju seter, må vi nok vente med å se.

Se alle våre biltester her