Tekniske data

Motor: V6, 2720 ccm

Girkasse: Sekstrinns automat, 4x4

Effekt: 190 hk v/4000 o/min.

Dreiemoment: 440 Nm v/1900 o/min.

Forbruk: 1,02 l/mil -D

CO2-utlipp: 270 g/km

0-100 km/t: 11,7 sek.

Toppfart:180 km/t

Lengde: 4835 mm

Bredde: 2190 mm

Høyde: 1891 mm

Egenvekt: 2495 kg

Pris: 590 650 kr (varebil), 987 950 (5 s)

Kort sagt:

+ Barsk og robust

+ Herlige kjøreegenskaper

+ Deilig godfølelse


- 2,5 tonn

- Relativt kostbar

- Stor innpakning rundt to seter

Noen har lengre og heftigere tradisjoner å vise til enn andre. For eksempel har Land Rover litt å skryte av når det gjelder terrengkjøring og biler for røffe forhold. Undertegnedes langrenns- og ekstremturprestasjoner, derimot, de er nok mindre imponerende.

Land Rover Discovery 3 er en heftig terrengbil. Samtidig er den store firehjulstrekkeren både luksuriøs, sprek og komfortabel. Altså ikke helt sammenliknbar med skiløperen på bildet - undertegnede er en av nordmennene som absolutt ikke er født med ski på beina.

Vel, jeg ble kanskje født med plankene, men de forsvant en gang i ungdommen. Og forble borte. Helt til nå, da fotografen vår krevde fullt utstyr.

Jeg var nok mye mer komfortabel med hekken plassert i bilens herlige og varme skinnseter enn på skiene. Men det er rart med sånne ting man har lært en gang i tiden. Det ligger fortsatt et sted i ryggraden. Selv om det er mange år siden sist.

Les også: Ekstrem firehjulstrekker - vi har kjørt Top Gear-Hiluxen! Se video her.

Det samme gjelder Land Rover. De har opplevd mange strabasiøse turer - og er for så vidt midt i en nå også, denne gangen av økonomisk art. Det er heller ikke noe nytt. Men de har lært av erfaringene, og de ser ut til å fortsatt lære.

Tredje generasjon Discovery, som vi tester her, er et godt eksempel på at man ikke glemmer gammel lærdom. Men selv om bilen er tuftet på tradisjonene, har de blandet inn mye godt av det nye.

Vår testbil er en spesialmodell, bygd for å markere Land Rovers G4 Challenge - et ekstremterrengløp Land Rover vanligvis arrangerer, der både offroadprestasjoner, fysiske prøvelser, lagarbeid og utholdenhet er svært viktige ingredienser.

Et av nøkkelelementene i terrengkjøringsløpet er å generere inntekter til Røde Kors og Røde Halvmåne, noe som forklarer dekalene på testbilen.

Årets G4 Challenge ble imidlertid kansellert, på grunn av finanskrisen og Land Rovers behov for å fokusere den økonomiske innsatsen på produktlanseringer, ifølge produsenten selv.

Les alle våre biltester her

KJØRER GODT: Selv om Land Rover Discovery er en stor og tung bil, kjører den bra.

Kjøreegenskaper: 5

Land Rover Discovery er en stor bil. Og den veier sitt - egenvekten er 2,5 tonn. Men på tross av dette er den ordentlig trivelig å kjøre. Det merkes jo at den veier en del, men bilen er overraskende lettkjørt og lett å hanskes med på glatta.

Styrefølelsen er ordentlig god, med herlig presisjon og vekting. Bilen krenger minimalt, og svarer godt på kommandoer.

Se video: Slik kommer du opp den glatte bakken!

Les også: Nødhjelp i vinterland. Alt om hurtigkjetting og andre hjelpemidler finner du her.

Firehjulsdriftssystemet fungerer glimrende, både til effektiv veikjøring og til tøffere tak. Her bruker man bare en vribryter for å velge hvilket underlag man kjører på, så tilpasser bilen resten av innstillingene.

Dessuten har Discovery et ESP-system som effektivt hjelper bilen gjennom svingen dersom det skulle knipe, i stedet for bare å gi smekk på fingrene. Lavserie, pluss bakkenedklatringsfunksjon, er også gode ting når forholdene er røffe.

I tillegg kan bakkeklaringen justeres: når du kjører sakte på ordentlig røff vei, kan du heise understellet, og bilen senkes ned igjen når veien blir finere og hastigheten høyere. Bilen senker seg også når du skal gå ut av den.

Den gode følelsen med hjulene, og ikke minst styrefølelsen, bidrar også til å gjøre det lett å kjenne hvor grensene er, og når disse eventuelt overskrides. Av samme grunn er det også lett å justere det som skal til for å unngå en situasjon.

Det er ikke mange 2,5-tonnere som kjører så godt som dette her!

Lær alt om vinterdekkenes hemmeligheter!

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her

Her er de beste vinterdekkene.

PERFEKT PÅSKEBIL: Hvis du ikke skal ha med barn, vel og merke. Varebilversjonen har plass til alt du trenger, samtidig som den kommer seg frem stort sett over alt.

Motor: 6

V6-dieselen i Land Rover Discovery er kort sagt den perfekte motoren til denne bilen. Den er sterk - den oppleves som kraftigere enn de 190 hestekreftene 2,7-literen faktisk har. 440 Nm allerede fra 1900 o/min hjelper godt på kraftopplevelsen. Samtidig har den flott lyd, avdempet, men likevel muskuløs. Kort sagt en perle.

En 2,5 tonn tung bil skal naturligvis ha noe å drikke. Men Land Rovers offisielle tall, 1,02 liter på mila ved blandet kjøring, er ikke dårlig.

Gjørmebryting - se video av vår lek med heftige, ombygde firehjulstrekkere her

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her

Sekstrinnsautomaten fungerer også perfekt, både i kombinasjonen med diesel-V6-en og for bilen som helhet. Både når man kjører på landeveien, i byen og i terrenget.

Ytelser: 5

Om vi ser på tallene alene, er ikke en 0-100-sprinttid på 11,7 sekunder noe vi vanligvis pleier å rope hurra for. Men dette tallet forteller lite om hvordan en bil oppleves i virkeligheten, og hva Land Rover Discovery angår, er det nesten direkte misvisende.

Okay, den er ikke verdens kjappeste sprinter. Men med en bil som dette er det svært sjelden man skal sprinte. Det herlige draget i mellomregisteret, kombinert med sekstrinnsautomatens gode vilje til å hente ut det beste fra motoren, gjør at Discovery med 2,7-liters diesel-V6 oppleves som ordentlig sterk.

Det er krefter i overflod, og maskinen øser ut med herlig og behagelig kraft.

Her finner du våre tester av 76 firehjulsdrevne biler.

BARSK: Discovery har unektelig et macho-image som få biler kan matche - spesielt i G4 Challenge-versjon.

Eksteriør: 6

Land Rover Discovery bygger på gamle tradisjoner, og den har et klassisk utseende. Den er tøff, robust, markant, og godt synlig - særlig i G4-testbilens oransje farge, med dekaler og takrampe.

Nå skal det sies at lysene på takrampen ikke var koblet til, men det kan man da alltids gjøre noe med i etterkant om man ikke tar hensyn til alt kjøretøyforskriften sier om lys.

Det spørs jo hvor lenge det er artig å ha en bil som er såpass prangende som dette på gårdsplassen, men vi fikk i hvertfall mye oppmerksomhet rundt bilen da vi kjørte den. Og det er alltid artig.

Karosseriformen er mildt sagt kantete. Det har sine positive sider - den er lett å plassere i veibanen, lett å finmanøvrere, og lett å parkere.

Interiør: 5

Interiøret i Land Rover Discovery står i stil med eksteriøret. Samtidig er det røffe og robuste satt sammen på en måte som gir ordentlig godfølelse, og i vår topputstyrte variant har den også massevis av luksuriøs godfølelse.

Betjeningsorganene er store og kraftige, og noen kan mene det både ser enkelt, billig og gammeldags ut. Vi synes imidlertid det er barskt - dette er jo en terrengbil. Selv om den fint kan brukes til Operaen (http://www.operaen.no) uten at man behøver å være redd for å bli sett på som en villmarkens sønn.

Testbilen er varebilregistrert, men utstyrt med ekstrapakken for sjuseterutgaven, og foran er det masse plass. Undertegnedes knær - jeg er lang i ryggen, men kort i beina, noe som fordrer en sittestilling nær rattet - kommer litt vel nær den nedre kanten av dashbordet, men i den store sammenhengen er dette en bagatell.

For Discovery er et svært behagelig sted å være.

Komfort: 5

Discovery er komfortabel. Både hva understellsoppsett og interiør angår. Lydbildet er behagelig, ujevnhetene på veien slukes, og opplevelsen av kraftoverskudd og full bilkontroll er også bidragsytere til at totalopplevelsen blir så komfortabel.

På tross av testbilens 19-tommere skodd med 255/55-dekk, noe som i skrivende stund koster 13.300 kr ekstra. Standarddimensjonen er for øvrig 255/60-18.

Farvel til dårlige veier - denne bilen er et fly!

BEHAGELIG: Førermiljøet er både luksuriøst og funksjonelt.

Sikkerhet: 4

I EuroNCAPs kollisjonstest fikk Land Rover Discovery fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, og kun én av fire for fotgjengersikkerhet i 2006.

ESP-systemet er svært velfungerende, bilen har et system for å forhindre krenging, og firehjulsdriftssystemet fungerer flott. Parkeringssensorer foran og bak er på plass, og bilen har godt med kollisjonsputer.

Hvor mye har kjørestilen å si for forbruket? Vi har testet!

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Selv om Land Rover Discovery er en stor og tung bil, er den ikke fryktelig tørst. Litt over en liter diesel per mil ved blandet kjøring gir likevel en god del CO2 - nærmere bestemt 270 g/km.

Land Rover kompenserer for CO2-utslippet de første 75 000 km, noe som er inkludert i prisen. Dette er for øvrig verdisatt til 1600 kr.

Pris/utstyr: 5

Uansett hvordan man vrir på det, er 590.650 kr mye penger for en toseter. Du får 2,7-litersdieselen fra 454.650 kr, og automatgir koster mellom 30.000 og 35.000 kr ekstra.

Men en bil som dette må jo ha mye utstyr - den er jo så flott. Og da blir prislappen lett en god del høyere.

Testbilen begynner som nevnt på drøye 590.000 kr, men har litt av hvert i tillegg - nærmere 70.500 kr i ekstrautstyr.

Om du vil ha bakseter i Discovery, begynner prisen på 803 050 kr. Og da koster testmodellen, en HSE automat, 987 950 kr.

Fryktelig mye penger. Men fortsatt svært mye svært god bil for pengene. Discovery konkurrerer både mot andre tradisjonelle firehjulstrekkere, som Toyota Land Cruiser og Mitsubishi Pajero, men også mot store og fine SUV-er som BMW X5, Mercedes-Benz M- og G-klasse og Audi Q7. Den står seg godt i begge selskapene, og da er heller ikke prisen avskrekkende.

ROBUST: Det er ikke alle biler vi ville valgt å stå på taket av.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Land Rover Discovery 3 er en ordentlig flott bil. V6-diesel er den perfekte motoren, og du vil ha automatgir i en bil som dette. Med et såpass flott førermiljø, med såpass gode terrengegenskaper, og med så herlige veiegenskaper, fungerer den svært godt til alt.

Den er røff og robust, og både tåler og liker tøffe tak. Samtidig er den så forfinet, behagelig og luksuriøs at den også gir godfølelse i hverdagen og til fest - og ikke minst når du skal ut på tur.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!