Test av bilen med bensinmotor finner du her.

Nå kommer den med ny diesel. Denne motoren har vi testet i Mazda 6. Les testen her.

Med et CO2-utslipp på hele 243 g/km sier det seg selv at bensinmotoren ble hardt straffet med dagens avgiftsreglement. Med en pris på nesten 800.000 kroner har salgstallene vært heller lave.

Men Mazda gir ikke opp av den grunn. Nå kommer den morsomme SUV-en med en langt snillere motor, og garantert en helt annen prislapp.

Alle våre biltester finner du her.

Lavmeldt motor

2,2-litersdieselen er samme motor som vi finner i Mazda 6, som må sies å være en velbalansert og lavmælt kraftkilde. I CX-7 får den en effekt på 173 hester og 400 Nm, noe som skal være nok til å gi bilen tilstrekkelige fartsressurser.

Tester av store SUV-er finner du her.

Tester av kompakte SUV-er finner du her.

De 199 grammene som bilen slipper ut per kilometer er også et godt hakk ned fra forgjengeren.

Mazda lover et blandet forbruk på 0,75 l/mil, noe som er respektabelt sett i forhold til bilen størrelse og ytelser.

Men det er ikke bare motoren som er ny - Mazda sier selv at både styring og kjøreegenskaper skal være forbedret. Nytt av året er også en dødsonevarsler og stoppsignal som tennes i en nødsituasjon. Firehjulsdrift er selvfølgelig på plass, samt en navigasjonsenhet med bedre skjerm.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!