Langtest: 6000 km med Ford Kuga 2,0 TDCi

Glad-SUV-en

Folke-SUV-ene er blant de mest populære biltypene i Norge. Om de lever opp til vinterforventningene, får Ford Kuga lov til å bevise.

Sist oppdatert

Hvis du spør den gjennomsnittlige norske bilkjøper om en del prioriterte egenskaper neste gang han eller hun skal kjøpe ny bil, er det stor sannsynlighet for at en "folke-SUV" ikke ligger langt unna beskrivelsen som blir gitt.

Hva mener vi så med "folke-SUV"? Jo, enkelt og greit en firehjulsdrevet bil med dieselmotor, som fremstår med høyere karosseri og bakkeklaring enn en vanlig stasjonsvogn, og en prislapp som gjør at du kjører fra bilbutikken med en fornuftig utstyrspakke til rundt 400 000 kroner.

Tester av de beste konkurrentene:

Med tegn på klimakrise og sterke utslag av finanskrise, er det blitt reist mer eller mindre reelle spørsmålstegn ved denne biltypen. De er litt tyngre, litt høyere og litt dyrere enn vanlige familiebiler. Men under norske kjøreforhold, spesielt i vinterhalvåret, er det mange som mener at disse ulempene oppveies av fordelene:

Det er områder i mer tempererte soner som får hive SUV-ene og redde kloden før vi gjør det samme i Ultimo Thule, hvor de faktisk har noe for seg.

En populær biltype

Ford Kuga er av de mest personbilaktige i klassen.
Ford Kuga er av de mest personbilaktige i klassen.

Der det er tvil, må det testes, og i slike tilfelle er det ikke noe som egner seg bedre enn en langtest. Da får vi prøvd bilen over et bredere bruksområde enn ved en normaltest, flere personer med ulike behov får kjørt, og ikke minst får vi et mer reelt faktagrunnlag når det gjelder forbruk.

Som representant for folke-SUV-ene falt valget på Ford Kuga. Mest fordi det er en av de aller nyeste representantene for arten, men også fordi crossover-konseptet er et av de mest personbilaktige i klassen, og fordi dette er den første modellen fra Ford som går inn i det populære segmentet.

Ser du på bestselgerlisten for 2008, er fem folke-SUV-er inne på listen over de 15 mest solgte bilene i Norge. Nissan Qashqai gjør det best med en 8. plass, fulgt av VW Tiguan (9), Mitsubishi Outlander (11), Toyota RAV4 (13) og Honda CR-V (15).

Plassmangel

Også blant folke-SUV-ene er det nyanser, og den viktigste går på størrelsen. Nissan Qashqai er som en litt høy kompaktklassebil å regne, med en lengde på 432 cm er den sammen med Toyota RAV4 kortest i klassen. Lengst er Mitsubishi Outlander med 464 cm, mens Ford Kuga med sine 444 cm havner omtrent midt i feltet. Det er selvsagt ikke bare karosserilengden som avgjør plassforholdene, men den er en viktig indikator.

Med fire voksne om bord føles bilen litt trang.
Med fire voksne om bord føles bilen litt trang.

Så å si samtlige av testsjåførene har en eller annen innvending når det gjelder plassforholdene i Ford Kuga. Verken baksetet eller bagasjerommet er i nærheten av hva du får for eksempel i en Ford Mondeo eller VW Passat. Sistnevnte kan også leveres i en versjon med firehjulstrekk og diesel til omtrent samme pris som Kuga.

Kjell Magne Aalbergsjø, testredaktør:

"Ford går rett på sak med Kuga, og den som er på jakt etter fikse løsninger, må lete et annet sted. Her det praktiske, enkelt og måtelig rommelig, men med en god dose sjarm.

Kvikke kjøreegenskaper gjør at Kuga er en fryd på krevende underlag. Men komforten kan bli bedre, og jeg savner den behagelige flyten når underlaget er ujevnt. Trekkraften er det ikke noe å utsette på. Dieselmotoren går stille, og på vinterdekk er hjulstøyen behagelig. Sommerdekk på grov asfalt er like behagelig.

Den programmerbare motor/kupevarmeren kan anbefales (5400 kroner), men betjeningen av den kan Ford lett forenkle. Du sitter uventet høyt i Kuga, noe som gir godt overblikk, men noen utpreget bybil er den ikke. Til det er sikten på for dårlig. Parkeringsfølere foran og bak (4600 kroner) er en nødvendighet."

Les også:

Test: 76 firehjulsdrevne biler - finn din vinterfavoritt!

Heller ikke i forhold til de mer familieaktige folke-SUV-ene, med Mitsubishi Outlander i spissen, når Kuga opp. Med fire voksne om bord føles bilen litt trang over skuldrene, og et forsøk på å stable weekendbagasje og en kamerabag for de samme fire, resulterte i at minst én bag måtte ta plass som "midtdeler" i baksetet.

Bruker mer

Med en egenvekt på 1540 kilo er vår Ford Kuga 2,0 TDCi Titanium en av de lettere bilene i denne klassen. Faktisk rundt 80 kilo lettere enn den nevnte VW Passat. Da er det i første rekke høyden som påvirker ytelser og forbruk negativt.

Fords versjon av tolitersdieselen du også finner i andre bilmerker, har en maksimal effekt på 136 hk og et dreiemoment på 320 Nm ved 2000 o/min. Det er omtrent som en million andre konkurrenter, og det er ikke på motorfronten at Kuga skiller seg nevneverdig ut. Den gjør en helt grei jobb, og gir bilen gode fartsressurser i norske hastighetsområder.

6000 kilometer tilbrakte vi bak rattet i Kuga.
6000 kilometer tilbrakte vi bak rattet i Kuga. Foto: Nordlien, Egil

Vi tok vår Ford Kuga på en tysklandstur med lange motorveietapper også gjennom Sverige og Danmark, og hovedinntrykket er at bilen er sprek nok med denne dieselmotoren. Over 140 km/t kjenner du for alvor at luftmotstanden krever mer enn i en normal bil, men opp dit holder Kuga godt følge med omgivelsene. Du får den jo også med femsylindret bensinturbo på 200 hk med vennlig hilsen fra Volvo. Sikkert gøyalt, men prislapp og forbruk er ikke lenger med i fornuftsligaen.

Tekniske data - Ford Kuga 2,0 TDCI

MOTOR, CCM: Diesel, R4, 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136 v/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320 v/2000

EGENVEKT, KG: 1603

MAKS HENGERVEKT, KG: 2100

BAGASJEROM, L: 360/1405

DEKKDIMENSJON: 235/50 R 18 V

FORBRUK, EU-MIX, L/MIL: 0,64

CO2-UTSLIPP, G/KM: 169

0-100 KM/T, SEK: 10,7

TOPPFART, KM/T: 180

PRIS FRA, KR: 382 900

PRIS TESTBIL: 453 850

Testdata

0-100 KM/T: 10,9

50-100 KM/T, 3. GIR, SEK: 7,7

70-100 KM/T, 3. GIR, SEK: 5,2

50-100 KM/T, 4. GIR, SEK: 9,5

70-100 KM/T, 4. GIR, SEK: 5,8

70-100 KM/T, 5. GIR, SEK: 7,5

70-100 KM/T, 6. GIR, SEK: 10,6

SNITTFORBRUK TEST, L/MIL: 0,73

TESTFORBRUK LANDEVEI, L/MIL: 0,66

Les også:

På slike langturer får man nærkontakt med komfortegenskapene i bilen. Den mest alvorlige innvendingen går på setene, som blir litt korte og konturløse til å gi topp sittekomfort over lengre tid. For øvrig er Kuga blant de aller beste i klassen når det gjelder støynivå, og Ford har som normalt funnet en fin balanse i avstemmingen av hjulopphenget. Ikke for mykt, og ikke for stramt.

Under motorveikjøring i utlandet varierer forbruket fra ca. 0,8 til 0,9 l/mil. Under norske kjøreforhold går det ca. 0,7 l/mil ved normal kjøring. Den sparsomme kan sikkert senke det en smule, men ved by/nærkjøring spretter vi raskt opp i 1,0-1,15 l/mil. Det er omtrent på nivå med konkurrentene, men erfaringsmessig 10-15 prosent høyere enn tohjulsdrevne stasjonsvogner i samme prisklasse.

Med smil om munnen

Ford Kuga har imponert samtlige testsjåfører med sine kjøreegenskaper. I motsetning til mange SUV-er i denne klassen, som kjennes litt tunge og uvillige når det kommer til kjappe retningsendringer og glatte veier, er Kuga helt annerledes og svært personbilaktig. Det er bare å dele ut prisen for mest sportslige folke-SUV.

Den føles lettbent og svarer villig og presist på rattbevegelser. Vi kjørte langtest-Kugaen på vinterføre og piggfri vinterdekk, og faktisk kommer de gode veiegenskapene fra sommerføre enda mer til sin rett når det blir glatt. Her har du nesten ingen av ulempene fra andre SUV-konkurrenter, som gjerne blir litt upresise og gjerne vil skli og skyve mer over forhjulene enn man liker på glatte, svingete veier.

Les også:

De beste av de største SUV-ene - testoversikt

For d Kuga er blant de sportsligste i klassen.
For d Kuga er blant de sportsligste i klassen. Foto: Nordlien, Egil

Kuga virker som om den har litt mer bitt i forhjulene og glir mer nøytralt og lettkorrigert på alle fire hjul. Haldex-systemet reagerer kjapt nok med sin kraftoverføring til bakhjulene, slik at du også kan kommandere rumpa ut med gasspådrag. Men ikke så veldig mye, for ESP-systemet slår ganske kjapt inn og kveler det hele. Trygt, men kanskje ikke så morsomt som alle kunne ønske seg.

Spylevæske til besvær

Den norske vinteraktiviteten med å etterfylle spylevæske er mer omstendelig enn nødvendig, siden du først må hente fram en ekstranøkkel når bilen har nøkkelfri atkomst som vår. Så må du vippe vekk Ford-symbolet i front, og låse opp panseret. Når du så forsøker å treffe hullet med uhåndterlig treliterskanne, finner du ut at det er nesten like lite som på en italiener fra 80-tallet.

Å fylle spylerveske kan være en tålmodighetsprøve i Kuga.
Å fylle spylerveske kan være en tålmodighetsprøve i Kuga. Foto: Nordlien, Egil

Denne saken ble første gang publisert 14/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også