På Genève-messen viste Hyundai konseptbilen Ixonic. Det vi spurte oss var om Hyundai ville videreføre det snertne utseendet over på produksjonsmodellen, og ut ifra bildet ser det lovende ut.

Det noe konservative Tucson-utseendet er ofret til fordel for sprekere linjer og et mer aggressivt preg. ix35 er kanskje ikke helt ulik bilen den ønsker å konkurrere mot, Ford Kuga?

Skoda lanserer norgesversjonen av sin gedigne Superb, les mer om den her.

Hyundai holder kortene foreløpig tett til brystet, så nøyaktige spesifikasjoner og motoralternativer må vi nok vente til Frankfurt-messen for å få. Det går imidlertid rykter om at 1,6-literen med turbo som sto i konseptbilen i Genève skal brukes i den ferdige bilen.

Den lille bensinmotoren bød der på 170 hester og et bredt spekter med godt dreiemoment. Om start-stopp-teknologien er overført til bilen som kommer i salg er usikkert, men det ble snakket om et CO2-utslipp på beskjedne 149 gram. Dessuten vet vi at Hyundai jobber med en dobbelkløtsjkasse vi håper å se på ix35.

Har du grisebil eller miljøbil? Ta en sjekk her.

Hyundai selv regner med at en stor andel av ix35-salget vil være forhjulsdrevne modeller, selv om bilen selvsagt vil komme også med firehjulsdrift. Bilen vil bygges i Europa, men fortsatt bli solgt under navnet Tucson i andre markeder.

Les tester av 76 firehjulsdrevne bilmodeller her

=

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!