Test: Volkswagen Tiguan Sport & Style 2007

Sjarmløs perfeksjon

Er Volkswagen Tiguan kompakt-SUV-enes konge?

Sist oppdatert

Volkswagen Tiguan er årets senest ankomne i bilmarkedets kampsegment nummer én, de såkalte kompakt-SUV-ene. Bilene byr stort sett på firehjulsdrift i forhøyet personbilformat. Drøye 11 prosent av totalsalget så langt i år har kommet i dette segmentet, som nå rommer 15-16 modeller og merker. Ti av dem er enten kommet i nye eller ansiktsløftede utgaver i løpet av året. Men likevel er det to år gamle Toyota RAV4 som leder an salgsstatistikken, med 3640 solgte eks. ved utgangen av oktober. Tettest følger Honda CR-V (2526 eks.) og Mitsubishi Outlander II (2289 eks.).

Hvor mange konkurrentbiler plukket Volkswagen fra hverandre før de ble enige med seg selv om Tiguan? Bilen vi står overfor, tyder på at det er snakk om mer enn én sådan. Denne testen handler om den typiske veiutgaven, kalt "sport & style", men det finnes også en noe barskere "track & field"-utgave for hytteturen.

Kjøreegenskaper

I svinger, under provokasjon, viser bilen seg som en trygg understyrer. Dersom påkjenningene blir for tøffe, og bilen kommer ut av kurs, griper elektroniske hjelpemidler inn. Dermed faller bakhjulene sjelden for fristelsen til å legge seg lenger ut enn forhjulene, og Tiguan gir et stødig inntrykk på de fleste underlag. Stivt nok for inspirert kjøring, mykt nok for komfort. Rattet gir en tilnærmet direkte styrefølelse i respons på utslag. Det er kort sagt mye personbilfølelse i Tiguan, som først og fremst vant testen i forrige Vi Menn Bil (8/07) på grunn av sin gode kjøredynamikk og komfort.

Motor

VWs nye variant av 140-hestersdieselen er omsider utstyrt med common rail-teknologien. Det betyr én felles innsprøytningsenhet i stedet for en injektor per sylinder (pumpedyse). Denne motoren har havnet i Tiguan, og oppleves mye mer harmonisk enn den gamle - som var kjent for sin harde gange. Støynivået oppleves lavere, ifølge våre egne måletall for støy - og faktisk klasseledende. Kun Honda CR-Vs 2,2-diesel ligger et hakk foran i lave hastigheter. Et annet soleklart pluss, er den jevnere kraftutviklingen. Den typiske ketsjupeffekten fra den gamle motoren, er borte.

Ytelser

Tiguan har VW-vanen tro fått en relativt lav utveksling. Fornemmelsen bekreftes gjennom våre egne testmålinger for mellomakselerasjon. Tredjegiret tømmes noe raskere enn på de nærmeste konkurrentene, som Honda CR-V og Toyota RAV4, mens det sjette og høyeste giret har en helt grei utveksling for norske forhold. Giroverføringen er ellers slik vi er vant til hos Volkswagen, for mellom trinnene føles det nesten litt slarkete. Girkassa er heller ikke følsom, men du er likevel sjelden i tvil om hvilket gir du er havnet i.

Eksteriør

Tiguan-versjonen i denne første testen heter altså "sport & style", og er den typiske veiversjonen. Den andre karosseriversjonen heter "track & field", og er som navnet tilsier satt sammen for bruk under noe tøffere forhold. Noen store forskjeller er det imidlertid ikke snakk om. Ytre sett er begge kompakte, med to særlig tydelige karosserilinjer. Hjulbuene er rettere enn normalt, og minner noen prosent om konkurrenten Jeep Patriot. Sporvidden er bred, og karosseriet midt på treet langt, med sine 4,4 meter. Det bidrar til å gi bilen et stødig preg.

Interiør

Tiguan-interiøret er klassisk Volkswagen, og en merkekjenner vil trolig føle seg som i sin egen stue. Opplevelsen blir etter vår mening litt vel steril, siden det tross alt er snakk om en helt ny bilmodell. Testteamets følelse av " Golf med opprykk" består, så rent ergonomisk er det ingenting å trekke for. Den største og mest praktiske nyheten befinner seg bakerst: Til vanlig er tilhengerfestet skjult, men her kan det løses ut med en snor rett på innsiden av bakluken. Selve bagasjerommet er imidlertid ikke stort å skryte av. Plassen er bedre enn i Toyota RAV4, men klart mindre enn i Honda CR-V og Mitsubishi Outlander.

Komfort

Tiguan-komforten påvirkes i svært liten grad av støy. Både motor og hjul virker godt støydempet, mens graden av vindstøy også er behagelig lav. Dette, kombinert med at "sport & style"-understellet sluker unna det meste av ujevnheter, gjør Tiguan til en meget komfortabel kompakt-SUV. Tar man plass i baksetet, fornemmes imidlertid at bakhjulsopphenget er en smule Golf-stumpt. Komfortnivået på førerplass kan derimot måle seg med hva som helst; her satt hele testteamet utmerket.

Sikkerhet

VW Tiguan kom bra ut av kollisjonstesten hos EuroNCAP nylig, med toppnotering (5) for førerbeskyttelse og fire stjerner for beskyttelse av barn. Fotgjengere må imidlertid regne med tøff medfart, siden stjernetallet her ble bare to. Tiguan har ESP som standard. For øvrig er det mest essensielle seks kollisjonsputer, ISOFIX-barnesetefester, bremseassistent og automatisk beltestrammer.

Pris/utstyr

Volkswagen Tiguan koster fra 363 650 kroner med laveste utstyrsnivå kalt "trend & fun", toliters turbodiesel og sekstrinns manuelt gir. På vår testmodell, som i utgangspunktet er cirka 14 500 kroner dyrere, med samme motor og gir, var det i tillegg smurt på relativt tykt med ekstrautstyr. Bilen ville ha kostet snaue 480 000 kroner i Norge (test gjennomført i Tyskland). I hovedsak dreier tilleggene seg om navigasjon med ta-på-skjerm, flott Dynaudio-stereo, skinnseter og panoramatak. Det i seg selv er et tydelig bevis på at du må hoste opp for et velutstyrt eksemplar. All VW-erfaring tilsier at Tiguan vil få en høyst brukbar annenhåndsverdi i Norge, og særlig med riktig utstyr på plass.

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også