Trafikksikkerhet i vinter:

En SUV må ha piggdekk

Det er NAFs konlusjon etter vinterdekktester finske Test World har gjort på oppdrag fra norske, svenske, finske og russiske medier.

PIGG AV: Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60 ble vintertestet av motorredaksjonen på Geilo i helgen ¿ og alle sto på Conti piggfritt. ¿ Det gikk jo greit så lenge det ikke var glatt, kommenterer testsjefen.
PIGG AV: Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60 ble vintertestet av motorredaksjonen på Geilo i helgen ¿ og alle sto på Conti piggfritt. ¿ Det gikk jo greit så lenge det ikke var glatt, kommenterer testsjefen. Foto: Foto: Egil Nordlien
Sist oppdatert

At en SUV ikke bør kjøre på såkalte helårsdekk i norsk vinterklima, det har de aller fleste SUV-eiere skjønt. Men at de helst bør skaffe seg de beste piggdekkene, det er ikke like selvsagt.

Det er NAF som går ut med påstanden om at piggdekk er det beste for store firehjulstrekkere, etter vinterdekktesten finske Test World har gjort for dem og andre medier i Skandinavia.

Vinterdekk til personbil? Her finner du de beste dekkene.

Feil om bremselengde

- Bremselengden blir betydelig lengre med piggfrie dekk kontra piggdekk, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF. - Dette skiller SUV'er fra andre personbiler, der piggdekk og piggfrie dekk er tilnærmet like gode.

Det siste stemmer ikke, det fastslår NAFs egen presentasjon av vinterdekktestene for både vanlig personbil og SUV: Tabellene med bremselengder fra 50 km/t på is viser at det for begge biltyper skiller dramatisk - 10-11 meter i stopplengde - mellom piggdekk og piggfrie vinterdekk.

Se tabellene for personbil her og for SUV her . Med piggdekk er bremselengden henholdsvis 51 og 52 meter med de beste dekkene. Med de beste piggfrie dekkene er bremselengdene tilsvarende 61 og 63 meter.

Firehjulstrekkere overrepresentert

Det er likevel et faktum at biler med firehjulstrekk er overrepresentert i ulykker på vinterføre. En årsak er at mange SUV-eiere hittil har kjørt på helårsdekk, som ikke er konstruert for nordiske vintere.

En like vanlig årsak er selvsagt at førere av firehjulstrekkere kommer lengre på vinterføre før de oppdager at framkommelighetsgrep og bremsegrep er to vidt forskjellige ting.

Manglende følelse av veikontakt

- Men den viktigste årsaken til at man ofte finner en SUV framst i køen på vei til vinterhytta, det er ganske enkelt manglende følelse med underlaget, forklarer Klikk Motors testsjef, Kjell Magne Aalbergsjø. - Man sitter høyt og avsondret fra veien og har liten følelse med hvor glatt det er. Og når bilen i tillegg er tung, så vil den, når den begynner å skli, kreve større plass før man klarer å ta inn skrensen.

Vekt betyr mye

NAF har i sin SUV-dekktest brukt en Kia Sorrento, som har en egenvekt på over to tonn. Det tilsvarer biler i Volvo XC90-klassen og oppover.

To tonn egenvekt er over 30 prosent tyngre enn for eksempel en VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI 4x4, som veier drøyt 1500 kilo.

Men selv en forholdsvis liten SUV som Toyota Rav4 veier gjerne 1600 kilo eller mer.

De beste SUV-dekkene

Resultatene i testen er oppløftende for Continental, som vinner enten det gjelder piggdekk eller piggfrie vinterdekk for SUV:

  • Piggdekk: Conti 4x4 IceContact (9,0 poeng)
  • Piggfritt: CrossContact Viking (7,3 poeng)

Det dårligste piggdekket i testen, det rimelige kinadekket Maxxis Presa Spike Suv, fikk 6,9 poeng, og NAF fraråder deg å kjøpe dette dekket.

Men Maxxis får tross alt samme poengsum som det piggfrie dekket på andreplass - Nokian Hakkapeliitta R Sport Utility med 6,9 poeng.

Hele testen ser du her hos NAF.

Les også:

Vi er ikke dårligst

Vinterdekkets hemmeligheter

Spar tusenlapper på dekk

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også