Den nye bilen vil få betegnelsen X1, og vil mest sannsynlig komme på markedet til høsten.

X1 tar trenden med å nedskalere SUV-er enda et skritt lenger. Vi har lenge hatt små-SUV-er som BMW X3, Audi Q5 og Volvo XC60 i premiumsegmentet, men nå får vi altså en enda mindre variant.

Ifølge BMW skal bilen være blant de sikreste på markedet, og kan skilte med alt fra adaptive bremselys til front-, side- og hodeairbager. At den også vil levere som forventet i de kommende krasjtestene tviler vi ikke på.

Utseendemessig ser man helt klart slektskapet til de større SUV-ene i BMWs sortiment. Linjene minner veldig om de vi har sett på flere nyere BMWer, og gir også klare hint om hvordan neste X3 vil se ut.

Litt mindre plass en X3

På interiørfronten er det også umiskjennelig bayersk. Både materialvalg og design er veldig likt det meste annet vi har sett fra BMW de siste par årene, uten at det er noe galt i det.

Bagasjerommet er på 420 liter, noe som er litt mindre enn storebror X3 som har 480 liter. Hvis du legger ned baksetene, som kan deles separat, vil du ha hele 1350 liter tilgjengelig.

Les også:

Alle våre BMW-tester

Tre deilige kompakt-SUV-er

=

Fra 143 til 258 hk

På motorfronten er det fire forskjellige alternativer å velge mellom - i tillegg til valget mellom bak- og firehjulsdrift på de to minste motoralternativene. De tre dieselvalgene er alle samme motor, men med forskjellig effektuttak. 18d er minst, og yter 143 hester. På toppen av dieselutvalget finner vi en motor med betegnelsen 23d. Fra denne motoren har BMW hentet ut imponerende 204 hester og 400 Nm.

Hvis du ikke liker dieselmotorer må du nøye deg med ett valg til å begynne med - nemlig BMWs 3-liters rekkesekser med betegnelsen 28i. Da får du en mini-SUV med 258 hester, og som klarer null til hundre på 6,8 sekunder - i tillegg til den fantastiske lyden disse motorene har.

0,57 liter per mil

Vi ser for oss at det minste motoralternativet i kombinasjon med firehjulstrekk kan bli en populær bil her til lands. Særlig når vi ser hvor godt andre små-SUV-er selger. I følge BMW skal denne motoren ikke bruke mer enn 0,57 liter på mila. Det er absolutt et respektabelt tall for en bil som dette. Om man kommer i nærheten av dette forbruket ved vanlig kjøring gjenstår å se, men vi kan love deg at vi vil teste dette så fort bilen ankommer Norge.

Det er ingen åpenbare konkurrenter til denne bilen på markedet i dag, da de fleste kompakt-SUV-er på denne størrelsen ikke kan skilte med samme premiumstempel som BMW. Det ryktes at Audi vil komme med en modell kalt Q1, men den er nok fortsatt et godt stykke unna. Det ser altså ut til at BMW er først ute i dette markedet - på samme måte som de var det med X3 for noen år siden.

Se alle våre biltester her

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!