Tekniske data

Motor: R4, 1997 ccm

Girkasse: Sekstrinns automat

Effekt: 150 hk v/4000 o/min.

Dreiemoment: 320 Nm v/2000 o/min.

Forbruk: 0,79 l/mil -D

CO2-utlipp: 209 g/km

0-100 km/t: 12,4 sek

Toppfart: 183 km/t

Lengde: 4525 mm

Bredde: 1780 mm

Høyde: 1645 mm

Bagasjerom: 130/550/1520 l

Egenvekt: 1732 kg

Pris: 437 100 kr

Kort sagt:

+ Fint med ekstra plass

+ Fin kvalitetsfølelse

+ Harmonisk totalopplevelse


- Kostbart med 4x4 og automatgir

- Noe støy

- Trangt på tredje seterad

Den vanlige Nissan Qashqai er en mellomting mellom en kompakt bil og en SUV, altså en crossover, om du vil. Dermed er Qashqai en konkurrent til de vanlige kompaktbilene à la VW Golf , Ford Focus og Toyota Auris.

I tillegg er den en direkte konkurrent til de mange kompakt-SUV´ene på markedet. Kompakt-SUV´er selger fortsatt godt her i landet, og vi har testet alle. Her kan du lese tester av Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, og Nissan X-Trail.

Ford Kuga og VW Tiguan kom sent til festen, men så er de også blitt fine biler.

Lengre og høyere

Nå er bilen tilgjengelig som Qashqai+2; en vanlig Qashqai som er dratt ut litt i lengde og høyde, med to ekstra seter og mer bagasjeplass som resultat. I dette formatet blir bilen brått en enda mer direkte konkurrent til de mange kompakt-SUV´ene, og alle de kompakte MPV´ene - altså flerbruksbilene - i tillegg. Vi har testet de fleste, og du finner bilene i vår store testdatabase her.

Vi kårer familiefavorittene. Finn den perfekte familiebilen i din prisklasse her!

Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Tre deilige kompakt-SUV´er i test. Les og se video her!

Vi kårer våre favoritt-klatremus. Les om de mange kompakt-SUV´ene her!

Kjøreegenskaper: 4

Nissan Qashqai+2 er ikke ment å være noen morobil, men en trygg og komfortabel skyss for deg og familien. Bilen er harmonisk i alle ledd. Styrefølelsen oppleves som filtrert, og særlig på glatt underlag skulle vi ønske mer direkte kontakt med underlaget. Men på den annen side har bilen fin balanse med hang til betryggende understyring når grensene nås, og selv om vår firehjulsdrevne testbil ikke har noen problemer med å finne feste på glatt underlag, sier den også klart ifra når man bør ta det med ro. Den er stødig, og oppleves som midt på treet hva kjøreglede angår.

Trafikkregelen ingen kan - se video her!

Piggdekk eller piggfritt? Hvilke vinterdekk skal du velge? Les her!

Her er de beste vinterdekkene.

Motor: 4

Den 150 hk og 320 Nm sterke tolitersdieselen oppleves som sterk, og automatgirkassa fungerer veldig fint sammen med denne maskinen. Biler som dette kler automatgir; alt blir så mye mer behagelig da. Girkassa i Qashqai+2 girer også mykt og behagelig. Men dieselmotoren høres hele tiden, både ved gasspådrag og ellers. Firehjulstrekksystemet er av typen hjelp-opp-bakken, og fungerer mer som praktisk, behagelig og betryggende hjelp for fremkommeligheten enn som et system som øker kjøregleden. Men så er jo ikke dette en biltype man vil sladde rundt omkring med, heller¿

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her.

Ytelser: 4

Dieselmotoren i Nissan Qashqai+2 oppleves som behagelig sterk, og automatgirkassa med seks trinn gjør en god jobb med å hente ut det beste fra den. Den er så absolutt ikke noe råskinn, men drivlinjen fungerer veldig fint. Det er synd at motoren høres såpass godt, men det kan vi leve med.

Eksteriør: 4

Nissan Qashqai er blitt en suksess her i landet, og vi har tidligere opplevd at den har vakt stor oppmerksomhet - på tross av at den ser ganske så anonym ut. På +2 er totallengden er økt med 21 cm. Alt bak A-stolpen er endret, med 13,5 cm lengre akselavstand, lengre bakdører og 3,8 cm høyere tak i forhold til en vanlig Qashqai. Og alt dette uten at det synes; proporsjonene er beholdt, noe som også gjør at de nette formene fortsatt er til stede. Den har en litt annen grill og hekk enn den vanlige Qashqai, men det er ikke akkurat noe man legger merke til. Det er godt gjort å lage en forstørret variant av en eksisterende bil uten at det synes at den er forstørret!

Interiør: 4

Førermiljøet i Nissan Qashqai+2 er akkurat som i den vanlige Qashqai, og det er det ikke noe i veien med. Kvalitetsinntrykket er godt, ergonomien er helt ålreit, og det er godt med plass. Den oppleves imidlertid som ikke spesielt stor, delvis takket være utformingen på A-stolpene. Med det store glasstaket blir også takhøyden en anelse knapp om du har lang rygg. Sladrespeilets plassering - omtrent midt i frontruta - oppleves også som irriterende. Bakseteløsningen er praktisk; du kan skyve setene framover om du skal ha noen på tredje seterad eller om du vil prioritere bagasjeplass framfor god beinplass for de bak. På tredje rad skal man ikke være spesielt stor før man begynner å mistrives, men god plass på bakerste seterad er det heller ikke så veldig mange andre biler som kan by på. Om du i stedet utnytter plassen her til bagasje, og skyver andre seterad framover, får du 550 liter å laste i. Det er høyst akseptabelt for en kompakt-SUV.

Komfort: 4

Det bråker litt her og der - både motorstøy, vindstøy og hjulstøy er påtrengende. Og særlig på grov asfalt ble romlelydene påtrengende. Dieselmotoren prøver aldri å skjule at den er der - den bråker uansett. Men automatgirkassa girer mykt og behagelig, den 150 hk sterke dieselmotoren gir et hyggelig kraftoverskudd. Understellet filtrerer bort det meste, både av små og store ujevnheter. Alt i alt oppleves Qashqai+2 som en behagelig, trivelig og harmonisk skyss.

Sikkerhet: 6

Nissan Qashqai er testet i EuroNCAP med meget solid resultat. Bilen oppnådde fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av barn. ESP-systemet sier kjapt ifra når grensene nås, og firehjulstrekksystemet bidrar til å gjøre bilen hyggelig på glatta. Særlig når bakken opp til hytta skal forseres.

Pass på så barnet ditt sitter sikkert - se den store barnesetetesten her

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her

Pris/utstyr: 4

Vår test-Qashqai+2, med dieselmotor, 4x4 og automatgir, begynner i skrivende stund på 437 100 kr. Det er for så vidt nok for denne bilen - men på den annen side er det ikke akkurat mange biler som kan by på denne kombinasjonen, og sju seter i tillegg, for noe liknende. Nøyer du deg med manuellgir, noe som i våre øyne er ganske så fornuftig, må du ut med 385 100 kr, altså mer enn 50 000 kr mindre! Og det er automatgirkassa absolutt ikke verdt - da er det mye bedre å bruke disse pengene på utstyr og annen moro. Du får også Qashqai+2 som tohjulstrekker, noe som reduserer prislappen med ytterligere 40 000 kroner, sånn cirka. Da begynner dette å bli virkelig mye bil for pengene. Selv om vi liker den best med 4x4, gjør prisen at dette er noe vi ville gått både tre og fire runder med oss selv om før vi krysset av for å få det med.

Les hele saken
Nissan har bedre kvalitet enn BMW, Volvo og Volkswagen. Se den store kvalitetsundersøkelsen her.

">

Spesifikasjoner

Produsent Nissan
Pris 437100

Konklusjon

Nissan Qashqai+2 følger i den vanlige Qashqais fotspor; den utmerker seg ikke på noe område, men gir en komplett, harmonisk og gjennomført pakke som er helt ålreit og vel så det på alle områder. Liker du crossover-idéen, og vil ha SUV-fordelene uten å få med SUV-ulempene på kjøpet, er den et riktig valg. Særlig om du trenger litt ekstra bagasjeplass - eller skal frakte naboungene til fotballtreningen. Men vurdér om du trenger 4x4 og automatgir - begge deler koster strengt tatt for mye.

Nissan har bedre kvalitet enn BMW, Volvo og Volkswagen. Se den store kvalitetsundersøkelsen her.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!