Ordet "SUV" har i det siste blitt en like naturlig del av vokabularet som PC og MC og NAF. Akronymet er hentet fra amerikanske Sport Utility Vehicle, og kan på slentrede norsk oversettes til "livsstilskjøretøy for aktive familier".

De fremste kjennetegnene er høy bakkeklaring, firehjulsdrift (det finnes grensetilfeller med tohjulsdrift) og et robust ytre.

Her finner du hva bilene koster. Du kan også sammenligne forskjellige biler du vurderer.

Mye vekt å bære

Men det er ikke så enkelt å lage en god SUV som man skulle tro. Det blir som å gå fjelltur med en klamp om foten - klampen bør helst sitte godt og veie lite. Høyden og firehjulsdriften pådrar SUV-er mye vekt, som krever en sterkere motor og kraftig chassis, og som igjen påfører regnestykket stygge streker i CO2-regningen.

I tillegg har nå samtlige av de 20 største merkene på markedet i Norge minst én, men ofte flere modeller å tilby. Det gjør konkurransen knallhard.

Sterk miljøkonkurranse

Samtidig vet vi også at den nye CO2-baserte avgiftsmodellen som ble innført for halvannet år siden mer eller mindre raderte ut en del populære modeller. Dermed er det ikke til å komme fra at de fleste av modellene som oppnår høy score hos Klikk Bil tilhører det dyrere sjiktet. Dette er biler for dem som har råd til å betale for ulempene.

Men dyrt er ikke nødvendigvis bra. Går du gjennom vår liste - som akkurat nå består av 50 SUV-tester (testlisten vokser med ca tre biler i uka) - finner du også dyre SUV-er med karakter 4 eller dårligere.

Terningkast 2

Dvs. du finner bare en slakt - nemlig Mitsubishi Pajero, med terningkast 2. Les hvorfor!

Merk også at vi ikke lagt ut tester av alle SUV-er på markedet enda - foreløpig mangler blant annet Porsche Cayenne. I mellomtiden: Les andre Porsche-tester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!