Kompakte SUV-er er blitt en suksess i Norge. Firehjulsdriften er god å ha om vinteren, og litt ekstra høyde gir en følelse av ekstra oversikt og trygghet.

I mange år var japanske og sørkoreanske bilfabrikker alene i bilklassen, men de siste årene har europeiske merker kommet etter.

Blant de ferskeste og beste bilene i klassen hører Ford Kuga, VW Tiguan , Toyota RAV4 , Mitsubishi Outlander og Nissan Qashqai.

Nå kommer også Skoda med en SUV, og i alle fall i lengden (drøye 4,2 meter) er den blant de korteste av de såkalte folke-SUV-ene.

Også i pris vil Skoda Yeti legge seg i den nedre delen av skalaen. Med en liten bensinturbomotor på 1,2 liter og 105 hk vil den ifølge foreløpige prisanslag koste fra 245.000 kroner. Men da er den kun forhjulsdrevet.

Men også med dieselmotor og firehjulsdrift er prisen gunstig. 2,0 TDI 4x4 med 110 hk vil koste fra rundt 300.000 kroner.

Rett nok har den da svakere motor enn firehjulsdrevne konkurrenter, men så koster den også mange tusen kroner mindre. Typisk prisleie for kompakte SUV-er med firehjulsdrift er fra 360.000-370.000 kroner.

Skoda Yeti 2009=

RELIGIØSE FØLELSER? Skoda Yeti vil neppe gi deg det, men framstår som en allbruksbil som vil passe godt i Norge. © torsten zimmermann Skoda

Så hva mister du?

Vi har prøvekjørt Yeti for å finne ut av hvor Skoda har spart på godsakene i forhold til konkurrentene. Totalinntrykket: I den grad de har spart på ting, har de skjult det godt.

Jo da, den er litt mindre enn mange andre, men i kupeen er plassen god både foran og bak. At bilen er kort, ser en egentlig bare i bagasjerommet, for det er også kort.

Men det er relativt dypt, og dessuten kan de tre setene bak skyves fram hver for seg slik at bagasjerommet blir lengre. Da blir nødvendigvis beinplassen i baksetet mindre, men fortsatt fullt ut tilstrekkelig for barn.

Om setene er aldri så skyvbare, er Yeti neppe bilen for deg som stadig drar på tur med barn og/eller venner med full oppakning for samtlige, eller for deg som for eksempel alltid skal ha med barnevogn. Da blir den litt for liten.

Da er nok en stasjonsvogn å foretrekke. Her er våre favoritter blant de rimelige stasjonsvognene.

Skoda Yeti 2009=

TERRENGDYKTIG: Avansert elektronikk hjelper Yeti til å takle større utfordringer enn de fleste noensinne vil utsette bilen for. © torsten zimmermann Skoda

Innvendig er materialkvaliteten i tråd med prisklassen bilen havner i, med en blanding av polstrede kunststoffer og litt hardere plast. Med litt ekstrautstyr oppleves den sågar som påkostet.

På veien merkes Yetis opphav. Jepp, vi snakker om enda en bil fra VW-konsernet som har sin basis i Golf. Bilen står breibeint på veien, og slik oppleves den også: Stødig og trygg, uten uventede fakter eller sprell.

I skarpe svinger oppleves den som en forhjulstrekker, med lett understyring. Det er et fint varsel om at farta er for stor.

Større og mye dyrere SUV-er: Her kan du lese om Audi Q5, Mercedes GLK og Volvo XC60.

FLEKSIBILITET: De tre sitteplassene i baksetet kan hver for seg skyves fram og tilbake, legges ned eller tas ut. © Skoda

I tillegg kan de firehjulsdrevne versjonene av Yeti by på terrengegenskaper som overgår det alle fornuftige mennesker vil finne på å utsette en privateid bil til over 300.000 kroner for.

I terrengløypa nyter den godt av avansert elektronikk. Ved å trykke på en offroadknapp bremser bilen selv farta i stupbratte nedoverbakker, samtidig som bremsekraften hele tiden doseres for å finne maksimalt grep på hvert enkelt hjul.

I motbakker reguleres motorkraft og kraftfordeling til hjulene kontinuerlig, slik at en kommer seg fram der en knapt skulle tro det var mulig med en gateregistrert bil i middels prisklasse.

Firehjulsdriftssystemet er av fjerde og siste versjon fra Haldex, der sensorer og elektronikk skal sørge for bedre kraftfordeling enn i tidligere versjoner.

KRENGETEST: Det føles som om den skal velte, men den gjør det ikke.

Mange alternativer

Nissan Qashqai har vist at en SUV-lignende bil har mange tilhengere i Norge selv når den bare har forhjulsdrift. Yeti har tenkt å ete av det markedet.

Den minste motoren, 1,2 TSI, får bare forhjulsdrift. Til gjengjeld kan den fås med VW-konsernets svært velfungerende, automatiske DSG-gir.

Den minste dieselmotoren (2,0 TDI med 110 hk) fås med både to- og firehjulsdrift.

Den forhjulsdrevne versjonen med dieselmotor har det laveste oppgitte for-bruket av alle Yeti-modeller, med 0,53 l/mil. Prisen ventes å bli fra ca. 275.000 kroner.

Til sammenligning er 4x4-versjonen med samme motor oppgitt til å bruke 0,60 l/mil, og vil altså koste fra rundt 300.000 kroner.

De største dieselmotorversjonene kommer alle kun med firehjulsdrift. Her er det snakk om versjoner av tolitersdieselen med 140 og 170 hk. Førstnevnte er ventet å koste drøyt 350.000 kroner, men da med mer utstyr enn basisversjo-nen.

De som fortsatt sverger til bensinmotor, vil finne et meget godt alternativ i 1,8-turbomotoren. 160 hk og et jevnt og langvarig skyv fra lavt til høyt turtall gjør den til det mest komfortable motoralternativet. Prismessig vil den legge seg like over 140-hestersdieselen.

Skoda Yeti kommer til Norge i september.

Flere tester og prøvekjøringer av Skoda.

Alle våre biltester finner du her.

GOD ERGONOMI: Alt er der en venter å finne det i Yeti. Bildet viser en påkostet utstyrsvariant med blant annet skinnseter. © Skoda

Tekniske data for modellene som trolig vil selge best i Norge:

Skoda Yeti

1,2 TSI

2,0 4x4 110 hk

MOTOR, CCM:

R4/1197

R4/1968

EFFEKT, HK VED O/MIN:

105/5000

110/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

175/1500-3500

250/1500-2500

EGENVEKT MED SJÅFØR, KG:

Ikke oppgitt

1545

TILHENGERVEKT, KG:

Ikke oppgitt

1800

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM:

422,3 x 164,4 x 179,3

422,3 x 164,4 x 179,3

BAGASJEROM, LITER:

405-1760

405-1760

DEKKDIMENSJON:

215/60 R16

215/60 R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,53

0,60

CO2-UTSLIPP, G/KM:

159

157

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

11,9

Ikke oppgitt

TOPPFART, KM/T:

175

Ikke oppgitt

PRIS FRA, KR:

Ca. 245.000

Ca. 300.000

Skoda Yeti 2009=

LITEN TØFFING: Yeti kravler seg fram. © torsten zimmermann Skoda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!