Prøvekjørt: Lexus RX 450h

Ren, voldsom SUV-luksus

Lexus´ nye, luksuriøse hybrid-SUV har en av bilverdenens aller beste motorsystemer.

Sist oppdatert

TEKNISKE DATA, LEXUS RX 450h

MOTOR, CCM:

V6 / 3456 + to elmotorer

EFFEKT, HK, TOTALT:

299

DREIEMOMENT, NM:

Maks 791

EGENVEKT, KG:

2110

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

477 x 188,5 x 168,5

BAGASJEROM, LITER:

496

DEKKDIMENSJON:

235/60-18

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,63

CO2-UTSLIPP, G/KM:

148

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

7,8

TOPPFART, KM/T:

200

PRIS FRA, KR:

875 300

Klikk.no/bil, Budapest, Ungarn: Lexus har nesten klart å oppnå kultstatus med hybrid-SUV-en RX 400h. Nå er arvtakeren her, og den er bedre på alt.

Sammenliknet med forgjengeren, har ikke utseendet på den nye RX 450h akkurat gått gjennom noen revolusjon.

Den er litt lengre og litt bredere, og har fått bredere sporvidde. Men designspråket er det samme som før - bilen er mer en crossover enn en tradisjonell SUV, altså en mindre høybygd firehjulstrekker med coupéaktig profil.

Lexus RX 450h er flott, selv om den ikke er særlig prangende sammenliknet med andre premium-SUV-konkurrenter som BMW X5, Audi Q7 og Mercedes-Benz M-klasse. Så er den også et hakk mindre, og ikke minst gir den en helt annen påvirkning av miljøet.

Fantastisk drivlinje

Hybridlinjen følger samme oppskrift som i forgjengeren RX 400h; en bensindrevet V6 foran, en elmotor foran, og en elmotor bak.

Motorene jobber totalt uavhengig av hverandre, og hjelper til så du hele tiden får den kraften du ønsker der den gjør mest nytte for seg.

Bilen har ingen konvensjonell girkasse, men bruker et planetgirsystem som gir fullstendig trinnløs utveksling.

Resultatet er en kraftig og fullstendig uavbrutt akselerasjon fra stillestående til toppfart, akkurat som når et fly tar av.

Krefter er det nok av. Hybridsystemet gir til sammen 299 hk, og siden motorene hele tiden kan yte sitt beste, har ikke denne bilen noen vanlig kraftkurve der det hele begynner forsiktig, for så å øke på oppover turtallsskalaen.

For turtallet blir her bare en perifer greie; her får du den effekten du til enhver tid etterspør.

LEXUS RX 450h er en ordentlig komfortabel langtursbil, men tar gjerne en sving eller to om du ber den om det. Noen svingemester er den imidlertid ikke ¿ her er det raffinert trygghet og komfort som gjelder.
LEXUS RX 450h er en ordentlig komfortabel langtursbil, men tar gjerne en sving eller to om du ber den om det. Noen svingemester er den imidlertid ikke ¿ her er det raffinert trygghet og komfort som gjelder.

Voldsom - og svært behagelig

Prestasjonene er herlige. Bilen akselererer fra stillestående til 100 km/t på 7,8 sekunder, og mellomakselerasjoner - altså når du skal kjøre forbi, for eksempel - er ordentlig heftige.

Når bensinmotoren brukes - elektronikken i bilen styrer automatisk når og på hvilken måte de forskjellige motorene skal brukes - gir den fra seg en flott brummelyd. Men støynivået i RX 450h er særdeles lavt, både i lave og høye hastigheter.

RX 450h er en såkalt fullhybrid, altså kan den kjøres på elmotorene alene. Om du holder deg under 40 km/t kan du kjøre hele tre kilometer på strøm dersom batteripakken i utgangspunktet var fulladet. Bensinmotoren lader batteriene, og når du bremser eller triller kan elmotorene brukes som generatorer for å lade batteripakken.

Og hele tiden ellers hjelper elmotorene bensinmotoren - eller omvendt - så du har firehjulstrekk, heftige prestasjoner uansett hastighet, og det hele med et imponerende lavt forbruk.

Lexus RX 450h skal nemlig nøye seg med 0,63 l/mil, og ved bykjøring - som jo vanligvis øker forbruket markant - skal den bare ha 0,66 l/mil. Det er det ingen tilsvarende biler som er i nærheten av.

I tillegg, siden den drikker bensin og ikke diesel, slipper den ut svært lite NOx, partikler og slikt. Altså en ordentlig ren bil.

Les alle våre biltester her!

Luksuriøs og deilig

INTERIØRET ER luksuriøst og komfortabelt, men kan samtidig oppleves som litt vel enkelt.
INTERIØRET ER luksuriøst og komfortabelt, men kan samtidig oppleves som litt vel enkelt.

Lexus RX 450h er en luksuriøs bil. Omgivelsene er påkostet, selv om de tyske konkurrentene tilsynelatende har enda mer luksuriøse førermiljøer. Ergonomien er flott, og sittekomforten svært god - selv på lange turer.

Bilen er et hakk mindre enn de store hovedkonkurrentene, og faktisk ikke så veldig mye større enn biler som Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK. Likevel har den nok av innvendig plass, både foran, i baksetet - som kan skyves noe i lengderetning, og legges ned ved behov - og i bagasjerommet. Coupéprofilen tar noe hodeplass bak, og bagasjerommet er fremdeles ikke voldsomt stort. Men stort nok for de fleste.

Slik fungere firehjulsdrift. Les og lær.

Hybridbilen er komfortabel. Og ikke ment å være noen svingemester. Likevel er den trygg og forutsigbar når den presses i svinger, og med aktive stabilisatorstag - noe som følger med på de dyrere utstyrsvariantene - krenger den minimalt.

Vi kjørte også et eksemplar med luftfjæring, noe som kom komforten til gode. På tross av 19-tommere var den herlig komfortabel på dårlig vei, uten å bli særlig ullen i svingene.

Bilen er imidlertid aller best på den åpne landeveien, når svingene ikke kommer altfor tett, og når du har mange, mange mil du skal forsere. For den er så komfortabel, så stillegående, så behagelig på alle måter, og så behagelig sprek, at langturer i normale og høyere hastigheter blir en fryd.

Påkostet

RX 450h er ingen rimelig bil; når den kommer hit i begynnelsen av juni begynner prisen på 875 300 kr.

MANGE AV innstillingene, for eksempel det som har med navigasjon og stereoanlegg å gjøre, styres med denne datamus-inspirerte saken mellom setene. Den er enkel å bruke, både for fører og passasjer.
MANGE AV innstillingene, for eksempel det som har med navigasjon og stereoanlegg å gjøre, styres med denne datamus-inspirerte saken mellom setene. Den er enkel å bruke, både for fører og passasjer.

Men da får du også med svært mye utstyr som koster mye penger hos konkurrentene; svingbare bi-xenonlys, ryggekamera, stor stereo, skinninteriør, el-seter, elektrisk justering av rattet, et avansert sikkerhetssystem og ti kollisjonsputer. Når du tar utstyr, komfortnivå, prestasjoner og bilstørrelse i betraktning, er den ikke så dyr likevel.

Hoppene til de høyere utstyrsnivåene koster også en god del penger, men gir også veldig mye mer utstyr som kan gjøre hverdagen - og bilen - enda bedre. Vi har sans for luftfjæringen, vi liker det radarbaserte kollisjonsunngående og -forberedende systemet, og vi liker kameraet som overvåker det som skjer under høyre sidespeil.

Men uansett hva den har av utstyr, er den fantastiske drivlinjen den samme. Og vissheten om at du kjører en stor, relativt tung, svært sprek, påkostet og elegant crossover som bruker mindre drivstoff enn svært mange av de andre bilene på veien følger også med.

Vi har testet 76 firehjulstrekkere

Den nye hybrid-SUVE-en er tyngre og sprekere enn forgjengeren RX 400h, men CO2-utslippet er lavere. CO2-utslippet er på bare 148 g/km. Det er bra for en så stor og tung bil med firehjulstrekk. Snittet på nye norske personbiler ligger nå på 153 gram CO2 per kilometer.

Les alle våre biltester her!

BILEN ER ikke den største på veien, verken av fysisk størrelse eller hva lasteplass angår. Men stor nok for en familie. Dessuten har den andre kvaliteter ¿ som ingen kan måle seg mot.
BILEN ER ikke den største på veien, verken av fysisk størrelse eller hva lasteplass angår. Men stor nok for en familie. Dessuten har den andre kvaliteter ¿ som ingen kan måle seg mot.

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også