Volvo XC60 2,4D man

  • Lengde, mm: 4628
  • Bredde, mm: 1891
  • Høyde, mm: 1713
  • Motor: R5, 2400 ccm
  • Effekt, hk: 163 v/ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 340 v/1750 o/min
  • 0-100: 10,5 sekunder
  • Toppfart: 195 km/t
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,75
  • CO2-utslipp, km: 199
  • Pris testbil, fra: 528 800 kroner

Kort sagt:

+ Ryddighet og trygghet

+ Mye sikkerhetsutstyr

+ Luftig interiør

+ Innvendig plass


- Aldrende motor

- Ikke særlig underholdende

- Automatgirkassa

Biler i denne klassen har jo solgt i bøtter og spann til nå, men de europeiske bilprodusentene var sene med å komme på banen, og de asiatiske har derfor fått herje på salgslistene.

Med unntak av BMWs X3 og Land Rover Freelander har premiummerkene også vært fraværende. Men nå har både Audi, Mercedes-Benz og Volvo kommet med sine kompakte SUV-er, etter å ha fokusert på de ordentlig store SUV-ene i en del år.

Audi Q5 er sporty, fast og påkostet. Les test av bilen her.

Mercedes-Benz GLK er den beste kompakt-SUV´en på markedet. Testen finner du her.

Kompakt-SUV´er selger fortsatt godt her i landet. Og vi har testet alle:

Se videotest av Ford Kuga mot konkurrentene her.

Hvilken kompakt-SUV i den normale prisklassen skal du velge? Les vår rangering her.

=

=

Kjøreegenskaper: 4

Volvos kompakt-SUV er absolutt ingen dårlig bil på veien. Men der de andre påkostede konkurrentene byr på høy grad av komfort kombinert med herlige kjøreegenskaper, er Volvo mer tradisjonell Volvo.

Altså trygg og ryddig, den oppleves som en forhjulstrekker - firehjulstdriftssystemet hjelper til når det trengs, men om du virkelig vil bruke det aktivt i en litt offensiv kjørestil, krever det stor innsats.

XC60 har en hang til understyring, og sier klart ifra dersom det er småglatt. Trygt og forutsigbart, ja, men konkurrentene viser at det trygge og forutsigbare godt kan kombineres med det artige.

Undertellskomforten i vår testbil preges av det aktive understellet - i vår testperiode ble det stort sett stående i komfortinnstillingen, siden de fastere programmene gjør den altfor fast på våre humpete veier.

SUV-er må ha piggdekk! Les mer om dette her .

Her er de beste vinterdekkene.

=

Motor: 3

Volvos D5-motor har vært med lenge og har vært en trivelig motor. Den har godt med kraft - 185 hk og 400 Nm er nok for våre forhold. Men i dag er det så mange herlige dieselmotorer på markedet at den femsylindrete 2,4-literen oppleves som gammeldags, som vibrerende og støyende. I tillegg er den tørst og ikke spesielt utslippsvennlig.

Dessuten gjør automatgirkassa - som vi har klaget på i andre Volvo-modeller - en dårlig jobb. Den sjalter litt i hytt og pine, den er lite villig til å utnytte motorkreftene på en logisk måte, og den reagerer tregt. Vi ville nok vurdert å spare rundt 50 000 kroner og kjøpe bilen med manuell girkasse i stedet.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her:

Ytelser: 3

185 hk og 400 Nm er greit med kraft for en 1745 kg tung bil. Men selv om den gir XC60 nok kraft for alle normale forhold, gir ikke D5-motoren det kraftoverskuddet som konkurrentenes V6-maskiner tilbyr - riktignok for en god slump penger ekstra.

0-100-sprinten skal ta 9,9 sekunder, og mellomakselerasjon er heller ingen voldsom kraftdemonstrasjon. Kombinert med en automatgirkasse som ikke helt vil spille på lag med motor og fører, blir det stadige opplevelser av at drivlinjen ikke holder samme nivå som resten av bilen.

=

Eksteriør: 5

Volvo er inne i en spenstig designoffensiv, og XC60 er i våre øyne en vellykket bil med mange lekre og tøffe linjer. Den har smak av den kompakte C30 - som du kan lese tester av her - og virker mer crossover-aktig enn som en tradisjonell kompakt-SUV.

Men formen gjør bilen uoversiktlig fra førerplassen.

Interiør: 4

Innvendig er det også lett å se at XC60 er en Volvo. Linjene, materialene og hele opplevelsen minner om de øvrige modellene fra produsenten, og alt oppleves som lett og luftig. Det er godt med plass i bilen, både foran, bak og i bagasjerommet.

Knappeveldet i midtkonsollen krever riktignok en god del tilvenning, og noe dårlig sikt fra førerplassen trekker ned. I tillegg oppleves ikke XC60 som like påkostet og premium-gjennomført som de tyske konkurrentene; den er mer en mellomting mellom de folkelige kompakt-SUV´ene og premiumbilene GLK og Q5.

=

Komfort: 4

Volvos kompakt-SUV XC60 er i utgangspunktet en komfortabel bil, som rydder opp i dårlig vei og er alt annet enn stressende å dra på tur med. Sittekomforten, klimaanlegget og slike ting er også glimrende.

Men med relativt store hjul og det adaptive understellet vil den hele tiden nedi alt som er av hull, og med understellet satt i noe annet enn komfortinnstillingen er den altfor fast i fisken.

I tillegg gjør automatgirkassa og hele tiden tilstedeværende motorlyd og -vibrasjoner sitt for å redusere komforten.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har i skrivende stund ikke bulket en XC60, men bilen skal ifølge Volvo selv være deres sikreste modell noen sinne. Og det tyder jo godt. Den har alt vi forventer av sikkerhetsutstyr, du kan får den med City Safety-systemet som bruker lasere for å hjelpe deg med å unngå en kollisjon i lave hastigheter - og som til og med bremser for deg for å redusere skadeomfanget.

Adaptiv cruisekontroll, filskiftvarsler, blindsoneovervåkningssystem og et system som overvåker føreren og varsler om man blir trøtt eller ukonsentrert, er også tilgjengelig.

En stor og tung SUV har ofte lang bremselengde. Se hvilke biler som bremser dårligst her.

Se alle EuroNCAPs kollisjonstester her.

7000 dyr ble drept i trafikken i Norge i fjor. Les mer - og se de stygge bildene - her.

=

Pris/utstyr: 4

Volvo XC60 er en påkostet kompakt-SUV. I utgangspunktet koster den ikke så veldig mye mer enn en godt utstyrt utgave av en rimeligere SUV, men så kommer jo alskens utstyr på toppen. Det er ikke vanskelig å bruke opptil tohundre tusen på utstyr i denne bilen, nesten uten at det egentlig merkes på annet enn lommeboka.

Testbilen har automatgir til 46.000 kr, stereo- og navigasjonssystem til over 50 000 kr og en god del annet. Riktignok er ikke dette noe som absolutt trengs, og automatgiret kan du gjerne droppe for vår del.

Da er det bedre å kikke på noen av de mer fornuftig prisede utstyrspakkene. For øvrig har XC60 et relativt akseptabelt forbruk, og annenhåndsverdien er tradisjonelt god på en Volvo.

Les hele saken
Les alle våre biltester her:

">

Spesifikasjoner

Produsent Volvo
Pris 561800

Konklusjon

Sett alene er Volvos første kompakt-SUV XC60 en ordentlig flott bil. Den kjennes påkostet, den er ryddig og trivelig på veien, den har godt med plass og godt med kraft. Men de nærmeste, nyeste konkurrentene GLK og Q5 er bedre på så mye.

XC60 ender dermed som en slags mellomting mellom de "vanlige", rimeligere kompakt-SUV-ene og de nevnte premiumbilene. En veldig fin mellomting, men likevel ville vi tatt en kikk på de to tyske bilene med mindre motor.

Les alle våre biltester her:

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!