En ny rapport hevder at bilprodusentene bruker smutthull og kreative testmetoder for å få ned forbruk og CO2-utslipp på bilene. EU har engasjert tre uavhengige testorganisasjoner for å sammenligne det faktiske forbruket på bilene og det bilprodusentene oppgir.

Resultatet av undersøkelsen viser at det gjennomsnittlig CO2-utslipp har gått ned fra 167,2 g/km i 2002 til 140,4 g/km i 2010 - en nedgang på 26,8 g/km. Men ifølge rapporten fra de uavhengige organisasjonene skyldes en tredjedel av nedgangen smarte testmetoder, snarere enn nyvinninger.

Så mye som 9,1 g/km i snitt skyldes det som kan lett kan karakteriseres som smutthull og kreative testmetoder. Vi Menn Bil TopGear tester årlig rundt 100 nye bilmodeller. Våre målinger viser at bilene sjeldent har like lavt forbruk som oppgitt fra produsentens side.

Innen 2016 skal EU gjøre endringer for å få bukt med de kreative testmetodene. Parallelt tar EU fram en global testmetode kalt WLTP.

Målet med satsingen er å senke det gjennomsnittlige CO2-utslippet til 95 g/km i 2020.

Renault Clio 1,5 dCi 2013=

AVVIK: Renault Clio er en av de gjerrigste bilene vi har testet, men bruker i likhet med de fleste andre biler på markedet mer enn oppgitt. Clio 1,5 dCi har et oppgitt forbruk på 0,34 l/mil, mens vi måtte opp på 0,40 l/mil. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Dette er oppgitt forbruk

Alle biler solgt i Norge skal ha et oppgitt forbruk. Dette måles i en såkalt EU-syklustest som forgår innendørs på rullende landevei, med data om luft- og rullemotstand som parameter. Det er nøye fastsatt hvor fort bilen skal akselerere, hvor lenge den skal holde ulike hastigheter, hvor høy temperaturen i testlokalet skal være osv. Elektronikk som radio og klimaanlegg er avslått. Siden prosedyren er kjent, er det fullt mulig for en bilprodusent å optimalisere en bil for EU-forbrukstesten, for eksempel gjennom å tilpasse girutvekslingen best mulig for de ulike fartsområdene.

Det betyr ikke alltid at bilen er best mulig tilpasset norske fartsforhold. For eksempel har mange nye biler et sjettegir med så høy utveksling at det knapt nok er brukbart ved lovlig landeveiskjøring.

Slik måler vi forbruk

Vi Menn Bil TopGears forbrukstestrunde er 20 mil lang og har etter østlandske forhold mange høydemeter stigning. Det bidrar til at en lettere ser utslag i forbruk. Runden kjøres på normert tid, med et fåtall øvede testsjåfører og så likt som mulig hver eneste gang. Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom.

Før runden starter, fylles tanken helt til randen. Det samme blir gjort når runden er over, før forbruket regnes ut. Testsjåførene bruker mye tid på å forsikre seg om at bilen blir fylt på samme måte hver gang. Ved stort avvik fra forventet resultat kjøres runden én gang til.

Mulige kilder til avvik i tillegg til selve fyllingen er blant annet vær og føre, dekkdimensjon (brede dekk øker forbruket) og kilometerstand (noen testbiler er splitter nye og ikke "innkjørt"). Av plasshensyn har vi ikke tatt med alle disse opplysningene. I noen tilfeller er samme bilmodell kjørt flere ganger gjennom testrunden, og forskjellene i forbruk har generelt sett vært innenfor det Vi Menn Top Gear mener er et naturlig slingringsmonn.

Forbrukstestene viser for øvrig at bilenes kjørecomputer som regel viser lavere forbruk enn det reelle. Normalen er 5-10 prosent avvik, og noen ganger er det større. Bare unntaksvis er computerne helt korrekte.

Små biler med lavt testforbruk (inkl. små MPV-er)

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

Renault Clio 1,5 dCi 90 hk

D

0,34

0,4

Mini One D 90 hk

D

0,39

0,4

Peugeot 207 99G 90 hk

D

0,38

0,41

Toyota Verso S 1,4 D-4D 90 hk

D

0,43

0,41

Kia Rio 1,1 CRDi 75 hk

D

0,38

0,42

Audi A1 1,6 TDI 105 hk

D

0,39

0,45

Skoda Citigo 75 hk

B

0,42

0,45

Citroën C3 1,4 HDI 70 hk

D

0,43

0,45

VW Polo 1,2 TDI BlueMotion 75 hk

D

0,34

0,46

Toyota Yaris Hybrid 100 hk

BH

0,37

0,46

Smart Fortwo Pure aut 61 hk

B

0,43

0,47

Subaru Trezia 1,4D 90 hk

D

0,44

0,47

Peugeot 208 1,6 Hdi 93 hk

D

0,38

0,48

Citroën DS3 1,6 HDI 90 hk

D

0,4

0,48

Ford B-Max 1,6 TDCi 95 hk

D

0,4

0,48

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Kompaktbiler med lavt testforbruk

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

VW Golf 1,6 TDI Blue Motion 105 hk (FG)

D

0,34

0,45

Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk

D

0,42

0,46

Toyota Auris 1,4 D4D 90 hk

D

0,45

0,47

BMW 116d 115 hk

D

0,45

0,47

Volvo V40 D2 115 hk

D

0,38

0,48

Peugeot 308 SW 1,6 HDi 93 hk

D

0,45

0,48

Hyundai i30 1,6d 110 hk

D

0,40

0,48

Audi A3 1,6 TDIe 3dørs 105 hk (FG)

D

0,38

0,5

Kia Cee'd 1,6 CRDI 128 hk

D

0,41

0,5

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD 105 hk

D

0,44

0,5

VW Golf 1,6 TDI aut 105 hk

D

0,39

0,51

Honda Civic 2,2 i-DTEC 150 hk

D

0,42

0,51

Mercedes-Benz A180 CDI 109 hk

D

0,43

0,51

Hyundai i30 1,6 CRDi stv 110 hk

D

0,45

0,51

Toyota Auris Hybrid 136 hk

BH

0,4

0,52

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Familiebiler med lavt testforbruk (inkl. mellomstore MPV-er)

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

BMW 320d 163 hk (FG)

D

0,41

0,47

Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI stv 105 hk

D

0,44

0,47

BMW 316d aut 116 hk

D

0,44

0,47

Skoda Superb 1,6 TDI GreenLine stv 105 hk

D

0,44

0,5

VW Jetta 1,6 TDI aut 105 hk

D

0,43

0,51

Mercedes-Benz B 180 CDI stv 109 hk

D

0,44

0,51

Mercedes-Benz C 200 CDI stv 136 hk

D

0,52

0,52

Mazda 6 2,2D stv 129 hk

D

0,52

0,52

BMW 320d stv aut 163 hk

D

0,47

0,53

Peugeot 508 1,6 HDi SW 112 hk

D

0,48

0,54

Toyota Avensis 2,0 D-4D stv 124 hk

D

0,45

0,55

Audi A4 2,0 TDIe stv 136 hk

D

0,49

0,55

BMW 320 d Coupé aut 163 hk

D

0,53

0,55

Renault Scenic 1,5 dCi 110 hk

D

0,41

0,55

VW Touran 2,0 TDI 7s 140 hk

D

0,53

0,55

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

SUV-er/crossovere med lavt testforbruk (alle størrelser)

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

Audi Q3 2,0 TDI 4WD 140 hk

D

0,57

0,53

Peugeot 4008 1,6 HDi 4WD 115 hk

D

0,49

0,55

Subaru XV 2,0D 4WD 109 hk

D

0,56

0,55

BMW X1 xDrive 18d 4WD 136 hk

D

0,57

0,58

Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD 150 hk

D

0,58

0,58

Toyota Urban Cruiser 1,4 D-4D 4WD 90 hk

D

0,49

0,59

VW Tiguan 2,0 TDI 2WD 110 hk

D

0,53

0,59

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 4WD 150 hk

D

0,54

0,59

Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD 115 hk

D

0,52

0,6

VW Tiguan 2,0 TDI 4WD aut 140 hk

D

0,6

0,6

Mini Countryman Cooper D All4 112 hk

D

0,49

0,61

Audi Q3 2,0 TDI 4WD aut 177 hk

D

0,59

0,61

BMW X1 xDrive20d 4WD aut 163 hk

D

0,62

0,61

Peugeot 4008 1,8 e-HDI 4WD 150 hk

D

0,56

0,62

Mazda CX-5 2,2D 4WD aut 150 hk

D

0,55

0,63

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Store premiumbiler med lavt testforbruk

Modell

Drivstoff

Oppgitt forbruk

Testforbruk

Audi A6 2,0 TDI sedan 177 hk

D

0,49

0,53

Mercedes CLS 250 CDI aut 204 hk

D

0,52

0,57

BMW 520d sedan aut 184 hk

D

0,52

0,58

Mercedes E 200 CDI stv aut 136 hk

D

0,63

0,61

BMW 520d stv aut 163 hk

D

0,53

0,62

BMW 525d xDrive stv 4WD aut 218 hk

D

0,56

0,63

Audi A6 2,0 TDI stv 177 hk D

D

0,5

0,64

Audi A6 3,0 TDI stv quattro 4WD aut 245 hk

D

0,6

0,66

Audi A6 3,0 TDI stv quattro 4WD aut 204 hk

D

0,58

0,67

Audi A7 3,0 TDI quattro 4WD aut 245 hk

D

0,6

0,68

B=bensin, D= diesel, BH=bensinhybrid Oppgitt forbruk (EU), l/mil Testforbruk, l/mil

Forkortelser brukt i tabellene: aut=automatgir, 4WD=firehjulsdrift, 2WD=tohjulsdrift, stv=stasjonsvogn, FG=forrige generasjon

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!