Kort sagt:

+ Plass

+ Ryddige kjøreegenskaper

+ Mye bil for pengene

+ Lavt forbruk


- I grenseland til undermotorisert

Skoda Superb er en av våre absolutte favoritter blant de store stasjonsvognene - en skarp konkurrent til for eksempel Ford Mondeo, Toyota Avensis , Mazda 6 og den nært beslektede VW Passat.

Årsaken: Den har masse plass, er velbygd og har gode priser.

Likevel har ikke salget av Superb tatt helt av. Vi har en følelse av at den nye og rimelige versjonen med 1,6-liters dieselmotor kan gjøre noe med det.

Spørsmålet er om en såpass liten motor kan flytte en så stor bil på respektabelt vis.

Kjøreegenskaper: 5

Bak rattet føles ikke Superb fullt så stor som den gjør når en ser den utenfra. Bilen er smalere enn for eksempel Ford Mondeo og Volvo V70, og fronten er kort.

Derfor føles den nettere og mindre enn den er under normal kjøring.

Titter du deg over skuldra, er det derimot tilsynelatende en halv fotballbane bakover til bakruta. Det har naturlig nok sitt å si for manøvreringsevnen i trange parkeringshus.

Skoda Superb er ikke sportslig, men trygg og stabil. Styrefølelsen passer fint til bilens øvrige oppførsel på veien - presis nok, men ikke skarp.

STOR BAK: Fronten er kort, mens kupeen er stor. Det er Skoda Superbs fornuftsoppskrift. FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Isolert sett er motoren riktig god. I mindre biler fra VW-konsernet, som VW Golf og Skoda Octavia, har vi gitt den store doser skryt, særlig når den pares med den svært gode DSG-girkassa.

Motoren går i dieselsammenheng pent, og med maksimalt dreiemoment til stede allerede fra 1500 o/min er den overraskende lettkjørt under småkjøring på lav belastning.

Men 1569 kg egenvekt er mye for en motor med 105 hk og 250 Nm. Det får den svi for i neste kapittel.

Ytelser: 3

1,6-liters dieselmotorer i stadig større biler er noe du bare vil se mer og mer av. Vi har sett at de fungerer fint i for eksempel den jevnstore Peugeot 508.

VW-konsernets 1,6-liter mangler litt både i effekt og dreiemoment, og det merkes.

Ved siden av mer giring betyr det at Superb er tregere. Tredjegiret redder en grei ytelse i vår 60-100-måling (7,6 sekunder), men i tyngre gir blir forskjellen bare større og større.

De som er vant til en tolitersdiesel, vil trolig mene at Superb med denne motoren er undermotorisert. Kommer du derimot fra en stasjonsvogn med for eksempel en 1,8-liters bensinmotor uten turbo, vil du antakelig bli positivt overrasket.

Vi har også kjørt den omtrent like store VW Passat med samme motor.

KONSERVATIV: Formene er ikke oppsiktsvekkende på Skoda Superb. Den lar de indre kvalitetene tale i stedet. FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata og tekniske data Skoda Superb 1,6 TDI stv.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG:1569
  • TILHENGERVEKT, KG:650/1500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:484/182/151
  • BAGASJEROM, LITER:633/1865
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:114
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,6
  • TOPPFART, KM/T:187
  • PRIS FRA, KR:291 200 (329 700 Elegance GL)
  • PRIS TESTBIL, KR:373 880

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.:13,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:10,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:13,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:10,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:11,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:15,6
  • STØY TOMGANG, dBA:46,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,9
  • STØY 80 KM/T, dBA:66,8
  • STØY 100 KM/T, dBA:69,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,5

Eksteriør: 4

Vi synes verken at Superb er like spenstig som en Mazda 6 eller elegant som en VW Passat i de utvendige formene.

Lengden og den skrånende bakruta bidrar likevel til en småelegant sideprofil, og vi liker stasjonsvogna bedre enn kombisedanen.

Interiør: 6

Førermiljøet er oversiktlig, og ergonomien er som i øvrige biler fra konsernet: bortimot perfekt. Det er godt med plass foran - selv for de med svært lange bein - og baksetet er et herlig sted å være.

Det er ikke mange biler voksne mennesker kan strekke ut beina i når de sitter i baksetet, og i hvert fall ikke i denne prisklassen. Superb er rett og slett gedigen.

Så har vel Skoda spist av lengden til bagasjerommet, tenker du kanskje. Men nei. Det er veldig stort; det måler 633 liter, eller 1865 om du slår ned bakseteryggene.

Det er nesten så vi ikke skjønner det. Ja, bilen er stor. Men biler som Ford Mondeo, Opel Insignia og Mazda 6 er omtrent like lange som Superb. Likevel er de ikke i nærheten av å stille med tilsvarende beinplass bak. Skoda Superb har tatt plassutnyttelse til et nytt nivå.

Interiøret er ikke jålete eller prangende, men ordentlig. Testbilens skinnseter (ekstrautstyr) gir kvalitetsfølelsen en ekstra dytt.

LETTLIKT: Bak rattet er det lett å finne en god sittestilling. Skinnseter er ekstrautstyr. FOTO: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Skoda Superb er en god bil å dra på langtur med. Plassen er et komfortpluss i seg selv, setene er gode og det er enkelt å finne en god sittestilling for sjåføren.

Testbilen er av den forbruksoptimerte GreenLine-versjonen. Det betyr blant annet senket understell, og det gjør at den av og til er litt stump.

Skal man ha en Superb med senket understell og samtidig god komfort, bør man nok velge standardhjul i stedet for brede dekk med lave dekksider.

Sikkerhet: 5

Skoda Superb ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2009, og fikk fem av fem stjerner totalt.

Den fikk 90 prosent score for voksensikkerhet, 81 prosent for beskyttelse av barn, og 50 prosent for fotgjengersikkerhet. For sikkerhetssystemer fikk den 71 prosent score.

Den har masser av sikkerhetsutstyr - men vi anbefaler ryggesensor eller parkeringshjelper til bilen, for sikten bakover er begrenset.

Skoda Superb

ENORM: Beinplassen bak i Skoda Superb er klart best i klassen - og enda bedre enn det bildet greier å fortelle om. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 6

Dette er en av Skodas beste disipliner, uansett modell. En Superb stasjonsvogn med 1,6 TDI kan fås fra 291 200 kroner før leveringsomkostninger. Mer kupévolum for en tilsvarende sum skal du lete lenge etter.

Dessuten er ekstrautstyr rimelig. Vår testbil koster over 80 000 kroner mer enn startprisen, men så er den også fullstappet med utstyr statusmerker ikke ville kvidd seg for å ta langt over dobbelt så mye for.

Blant eksemplene er skinnseter, stort navianlegg, nøkkelfri inngang, elektrisk bakluke, bixenonlys, parkeringsassistent (den kan parkere nesten av seg selv med den aktivert), elektriske seter samt en hel del mer.

Vi vet dessuten at lillebror Octavia er en bil som holder seg godt i pris, og vi antar at også Superb stasjonsvogn vil gjøre det.

Miljø: 5

Oppgitt forbruk for en GreenLine-Superb er lave 0,44 l/mil, som betyr CO2-utslipp på pene 114 g/km.

Fullt så rimelig gikk ikke bilen gjennom vår faste testløype på 20 mil. Her trengte den nøyaktig halvliteren per mil. Vi har aldri kjørt en så stor stasjonsvogn gjennom testløypa med så lavt forbrukstall (men avstanden bakover til for eksempel Peugeot 508 er ikke stor).

Biler i denne størrelsesklassen med toliters dieselmotor bruker typisk 5-10 prosent mer.

Les mer om hvor mye drivstoff nye biler egentlig bruker her. Noen bruker mye mer enn oppgitt.

KVALITETSFØLELSE: Skoda Superb låner utstyr fra andre av VW-konsernets biler - kjører du Passat, vil du kjenne igjen mye. FOTO: Terje Bjørnsen

Les hele saken
Alle våre Skoda-tester
  • Vi har testet over 500 biler
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Skoda
    Pris 291200

    Konklusjon

    Hovedkarakter: 5

    Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt for enkeltkarakterene i testen, men et uttrykk for hvordan bilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennomført.

    Trenger du mye plass, er Skoda Superb en av de beste familiestasjonsvognene på markedet i dag.

    Med testbilens motor må du imidlertid være forberedt på å måtte gire og gasse en del ekstra. Eller på å holde plassen din i køen.

    Les også:

    Vår karakter

    Se alle produkter i testen

    Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!