Fords enhetlige planer på verdensbasis sier at den tilårskomne USA-Forden Fusion og den fremdeles greie europeiske Mondeoen smeltes sammen til én ny bil.

De beholder navnene sine, men den USA-utviklede nye bilen vil bli ganske lik i begge verdensdeler. Dette er flotte nyheter for amerikanerne, som nå faktisk vil få en dobbel oppgradering.

Det er også godt nytt for europeerne, siden bilen - som kommer neste år - gir den funksjonelt imponerende Mondeoen noe den alltid har manglet: Skikkelig, egen design.

Men selv om det meste av diskusjonene rundt bilen vil dreie seg om formgivingen (hovedendringen på Mondeo er at den store grillen nå sitter over den smale), er fronten langt fra det langt fra den eneste oppgraderingen. Også alt eksteriøret og interiøret er totalt omarbeidet. På utsiden innebærer dette en litt utvannet versjon av stilen og uttrykket til konseptbilen Ford Evo.

Inni betyr dette at det finnes masse myke materialer, finish med høy kvalitet og hauger av teknologi. Du får alt fra varsel om at du forlater kjørefeltet til automatisk parkering.

Og på hybridversjonen får du i tillegg aktiv lyddemping. Dette er gjort fordi ingeniørene ville kjøre den firesylindrede motoren på et lavt og rumlende turtall for lavest mulig forbruk. Systemet renser vekk uønskede basstoner, og du sitter der uten å ane noe om det. Smart.

2013 Ford Fusion Hybrid: Now equipped with a smaller lithium-ion battery pack, the Ford Fusion Hybrid features folding rear seatback pass-through to the cargo area. (01/09/12)=

EVO: Eksteriøret og interiøret er totalt omarbeidet. På utsiden innebærer dette en litt utvannet versjon av stilen og uttrykket til konseptbilen Ford Evo. FOTO: Ford

Turboladet EcoBoost

I Norge skal Ford Mondeo bli tilgjengelig som femdørs kombikupé og stasjonsvogn. En firedørs sedan blir klassens første bensin/elektriske hybrid, der en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor er kombinert med en 35 W litium-ionbatteri.

Modeo kommer også med den prisbelønnede 1,0-liters EcoBoost-bensinmotoren. En ECOnetic Technology-modell med 1,6-liters dieselmotor vil også være tilgjengelig, samt 1,5- og 2,0-liters EcoBoost-motorer med turbo og direkteinnsprøyting - og en 2,0-liters TDCi dieselmotor. For første gang vil også en dieseldrevet Mondeo med firehjulsdrift være tilgjengelig.

Vi fikk kjøre EcoBoost-motorer på 1,6 og 2,0 liter. Begge er ganske så entusiastiske, ganske stille og siviliserte, og er med på å opprettholde inntrykket av litt høy klasse.

All-New Ford Fusion Hybrid - September 17, 2012 -- The all-new Ford Fusion is launched in Santa Monica, Calif., as media have the first opportunity to drive the new product. The all-new Ford Fusion Hybrid builds on the company's commitment to give fuel-efficiency-minded customers the Power of Choice. The new Ford Fusion hybrid is targeted to achieve better fuel economy than the Toyota Camry Hybrid by 8 mpg. (09/18/12)=

HYBRID: Mondeo/Fusion kommer også som hybrid.

Og girkassene - særlig den sekstrinns manuelle - er mesterverk i brukervennlighet og presisjon. Noe av det beste vi har opplevd på lenge.

Prøvekjøringsbilene satt opp for amerikanske veier, hvilket betyr at de var myke. Men de hadde rikelig med rattfølelse og karosserikontroll, så det lover godt for bilen når den kommer med europeisk utstyr.

Det å finne innstillinger som gjør alle til lags, er den vanskeligste oppgaven for enhver produsent av volumbiler. Men Ford-gutta ser ut til å ha fått Fusion både komfortabel, underholdende og fin å se på.

PRISEN: Fra 125 000 kroner i USA, ikke fastsatt i Norge

DOMMEN: Stort sprang framover for USAs Fusion gir store fordeler også for neste Mondeo.

2013 Ford Fusion: Sleek design will differentiate Fusion from other sedans in the midsize segment, with class-leading fuel economy in gasoline (37 mpg on the highway with the 1.6-liter EcoBoost engine), hybrid (at least 47 mpg in the city) and an all-new plug-in hybrid (with more than 100 MPGe). (01/09/12)=

KOMBIKUPÉ: I Norge blir Ford Mondeo også tilgjengelig som femdørs kombikupé. FOTO: Ford

Spesifikasjoner Ford Fusion

Motor: 1596 ccm, 4 syl,

Drift: Forhjulsdrift

HK: 180

Nm: 250 Nm

Forbruk: 0,97 l/mil,

CO2-utslipp: ---

0-100 km/t: 8,0 sek

Toppfart: Ca 210 km/t

Vekt: Ca 1512 kg

=

STORSELGEREN: I Norge er det stasjonsvognen som blir storselgeren. FOTO: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!