Kort sagt:

+ Meget presise veiegenskaper

+ Svært god akselerasjon

+ Harmonisk drivlinje

+ Elegant design og interiør

+ Høy totalkomfort


- Høy pris

- Krever kostbart ekstrautstyr

Audi A7 Sportback er ikke bare en ny og spennende nisjemodell, men teknisk forteller den mye om hva vi kan vente oss i nye Audi A6 som blir lansert tidlig i 2011. Bilen er en firedørs coupé med stor bakluke, mens den på motor-, understells- og utstyrfronten har mye felles med neste A6.

I 2010 starter bilen med tre quattroversjoner; 3,0 TDI med 245 hk som vi har testet her, samt med V6 bensinmotorer på 2,8 og 3,0 liter. Effekten er da på 204 og 300 hk. I tillegg kommer den som forhjulsdrevet modell og tre-liters diesel på 204 hk. Interessant nok er foreløpig 2,8 FSI quattro S Tronic prislederen i A7-rekken og koster fra 690 000,-.

Neste år kommer også 204 hk bensinversjon med forhjulsdrift, samt det som kan bli en norgesfavoritt: Tre-liters diesel på 204 hk i kombinasjon med quattro firehjulsdrift. Sent neste år kommer også en tre-liters diesel med 300 hk og quattro.

Del

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:245/4000-4500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:500/1500-3250
  • EGENVEKT, KG:1845
  • TILHENGERVEKT, KG:2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:497/191/142
  • BAGASJEROM, LITER:535-1390
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/45-18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,60
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:158
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,5
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:880 000
  • PRIS TESTBIL, KR:1 128 000

Kjøreegenskaper: 6

Det er litt ekstra spenning knyttet til Audi A7 Sportback. Under skallet ligger mye av neste års nye Audi A6 gjemt, og dermed indikerer A7 hvor mye Audi vil klare å utfordre BMW på kjøreglede og veiegenskaper.

De første kilometerne virker Audi A7 Sportback som en relativt tilbakelent luksusbil. Men når svingene kommer tett, kryper den sammen på et velavstemt chassis og oppfører seg langt mer lekent enn dimensjoner og vekt skulle tilsi. Selv med myke piggfridekk er styrefølelsen kontant og veigrepet solid.

Men det er først når den firehjulsdrevne quattroversjonen får snø under hjulene at hallelujastemningen brer seg i coupeén. Der vi forventer litt nesetung understyring, biter forhjulene seg fast, mens hekken følger på slik at karakteren blir ytterst nøytral. Moderat gasspådrag dytter hekken noen centimeter ut og gjør svingbuen et par knepp tettere.

Og føler du deg i Loeb-hjørnet, kan du slå av antispinnsystemet. ESP'en tillater morsomme driftvinkler før den rolig, men bestemt sier fra at du gjerne kan bli verdensmester i rally, men da helst i en bil som ikke er nesten fem meter lang og koster over en million.

Audi Drive Select er standard og lar deg påvirke styre-, gassrespons og girkasse i områdene comfort, auto, dynamic og individual.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:3,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:6,2
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,4
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:4,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:6,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:8,5
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:12,6
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:4,4
  • STØY TOMGANG, dBA:43,8
  • STØY 50 KM/T, dBA:59,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:61,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:63,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,68
  • MISVISNING 50 KM/T:48
  • MISVISNING 80 KM/T:77
  • MISVISNING 100 KM/T:96

Motor: 5

V6-dieselmotoren på tre liter er en velkjent og godt likt størrelse i Audi/VW-universet. I Audi A7 Sportback yter den 245 hk og har et dreiemoment på 500 Nm. I quattroversjonen leverer den kreftene gjennom en syvtrinns automatkasse med en kraftfordeling på 40/60 foran og bak.

Slikt blir det ikke mye klager av, for du har et solid skyv fra lave turtall som gjør at drivverket kan jobbe uanstrengt uten unødvendige nedgiringer under normale forhold. Trenger du først ekstra krefter, skjer kickdown mykt og raskt.

I tillegg har du S-innstillingen som gjør at girkassen er mer på hugget og holder motoren i et høyere turtallsområde, før du eventuelt velger den manuelle innstillingen for å skifte gir selv. Rent følelsesmessig har Audis V6 en litt hardere klang enn noen av de øvrige sekssylindrete dieselkonkurrentene.

Ytelser: 6

I forhold til andre konkurrenter med omtrent like mange dieselhester, har Audi ikke noe å skamme seg over. Enten du starter fra stillestående, eller du foretar en forbikjøring, holder det som regel med et lett trykk på gassen.

Klemmer du ut alt det motor og girkasse er gode for, går kickdownakselerasjon fra 60-100 km/t unna på meget raske 3,4 sekunder, mens 80-120 km/t er historie etter 4,4 sekunder. Om du er opptatt av tiendedeler, vil du se at det er litt kjappere enn for eksempel Jaguar XJ 3,0 D og BMW 530dA.

Om du trengte noe ytterligere bevis, fastslår våre testmålinger at Audi A7 med 245 hk 3,0 TDI-motor har mer enn nok krutt i støvlene til å gi en tvers gjennom sportslig kjøreopplevelse.

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro=

Audi A7 Sportback har et elegant design med praktiske overraskelser. © Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 5

Det er mange meninger om utseendet på Audi A7 Sportback, men de aller fleste går i positiv retning. Den er lang og lav, og har en markert front med særegen LED-linje i hovedlysene og Audis nye singleframe grill.

For ikke å se tung og satt ut, er designet avhengig av store hjul og 19-tommerne på vår testbil er et godt valg. Det er ikke tvil om at Audi A7 Sportback klarer å kombinere sportscoupéens elegante utseende, med de praktiske fordelene en stor bakluke og to bakdører utvilsomt gir.

Interiør: 5

Audi er fortsatt verdensmestere når det kommer til øvelsen der bankhvelvaktig interiørkvalitet skal kombineres med et kostbart utseende og design. Spesielt på kvelden, når cockpiten, instrumenter og betjeningselementer er opplyst i hightechkjølige fargekombinasjoner, ser Audiinteriøret ut som det koster en million og vel så det.

Med nesten fem meter lengde har ikke Audi-designerne manglet plass å boltre seg på, men siden bilen kun er 1,42 meter høy, er særlig takhøyden i baksetet lavere enn i en stor sedan. Benplassen er imidlertid tilstrekkelig for voksne, men bakseteutformingen er typisk luksusbil og egner seg dermed kun for to på langturer.

Bagasjerommet er langt, med rette sider og normal høyde. Den store bakluken gjør det enkelt å få inn store gjenstander, og med baksetet lagt ned er Audi A7 Sportback overraskende praktisk. Den lett fallende linjen på bakluken setter klare begrensninger på hva du kan få med deg av voluminøse gjenstander.

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro=

Med stor bakluke har Audi A7 Sportback fleksible lasteegenskaper. © Egil Nordlien HM Foto

Komfort: 6

Som nevnt tidligere i testen er det komfortfølelsen som først smyger seg rundt føreren. Vår bil var utstyrt med adaptiv luftfjæring (23 310,-) som sørger for nydelig fjæringskomfort, med god respons fra chassiset. Etter litt eksperimentering med innstillingene, lot vi den ordne opp på egenhånd i autoinnstillingen og var godt fornøyd med det.

Når du legger til at vår testbil eksempelvis hadde adaptiv cruisekontroll som også stopper og setter i gang bilen ved behov (17 440,-), komfortseter med ventilasjon (36 090,-) og firesoners klimaanlegg (7 780,-) skjønner du at dette blir luksusfølelse i toppklasse.

Dessuten vil ikke Audi være dårligere enn Mercedes CLS eller de andre konkurrentene når det gjelder støyisolering. Med 63,7 dBA i 100 km/t er bilen meget støysvak, også når vi tar høyde for at støynivået vil ligge litt høyere når bilen får på sommerdekk i stedet for de piggfrie vinterdekkene vår testbil hadde.

Sikkerhet: 4

Audi A7 Sportback er ikke testet i EuroNCAP. I det nye testregimet er det kun Audi Q5 og Audi A4 som er kjørt i kollisjonstest, begge med svært godt resultat. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg at A7 bør få god score i en eventuell EuroNCAP-test. Audi A7 har også en del av det aktive sikkerhetsutstyret som begynner å gjøre seg gjeldende i ekstrautstyrslistene på dyrere biler. Night vision-assistent, fartsgrenseleser, navigasjonsbasert kjøretøyassistanse og active lane assist for å nevne noen hovedpunkter.

Rådhusplassen 10112010 Audi A7 30 TDI=

Innvendig holder Audi A7 Sportback kveldskurs i kvalitetsmessig interiørdesign. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 3

Med en startpris på 880 000 kroner går ikke innkjøp av en Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro ubemerket hen, selv på en godt bufret bankkonto. Med utstyr for nesten 250 000 kroner ender vår testbil på 1 128 090 kroner - kostbart, med andre ord. En tur gjennom utstyrslisten avslører at du fort kan ende opp med rundt 150 000 kroner i ekstrautstyr om bilen skal spille ut sine beste tekniske og komfortmessige kort.

Miljø: 4

Vi opplevde det da vi kjørte test av Audi A8 4,2 TDI, og fikk samme resultat da vi kjørte forbrukstest på Audi A7 Sportback: Kraftig motor og høye ytelser er ikke nødvendigvis lik et uakseptabelt forbruk. Riktignok er kanskje Audi vel optimistiske med et normforbruk på 0,60 l/mil i EU-miksen og CO2-utslipp på 158 g/km, men like fullt er vårt testresultat på 0,68 l/mil bra. Da ligger nemlig den kraftfulle Audi A7 Sportback godt på nivå med folke-SUV'er med to-liters dieselmotor.

I følge Audi bidrar elektromekanisk styring, start-stopp-system, lavere vekt og mer effektive drivlinjer til å redusere forbruket.

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattroI=

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro er en deilig bil. Og en kostbar bil. Men selv om man tar prisen i betraktning, står den seg svært godt mot sine relativt få konkurrenter. Stil- og prismessig er det i første rekke Mercedes CLS og Jaguar XJ, men Audi skiller seg ut med en mer fleksibel bagasjeromsløsning. Gjennomføringen av Audi A7 er på det nærmeste perfekt, og det er i første rekke totalprisen for en velutstyrt versjon som er den viktigste innvendingen. Uansett lover dette veldig godt for den nye Audi A6.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!