Kort sagt:

+ Høyt utstyrsnivå

+ God akselerasjon

+ Moderat forbruk


- Motorkarakter

- Motor- og veistøy

- Bagasjeromsplass

Peugeot 4008 er en del av trillingsamarbeidet mellom Mitsubishi, Citroën og Peugeot. Med utgangspunkt i Mitsubishi ASX, bygger de to franske produsentene sine versjoner på den samme tekniske basisen. Men med kosmetiske og utstyrsmessige endringer, samt en egen motorversjon.

Peugeot 4008 kommer til Norge i to versjoner. Den viktigste forskjellen mellom de to finner du på motorfronten.

Den dyreste og kraftigste bruker Mitsubishis 1,8-liters turbodiesel på 150 hk. I Allure utstyrsversjon er da prisen fra 417 800 kroner.

Vil du ha en billigere utgave, kommer 4008-modellen også med 1,6-liters turbodiesel på 115 hk til 347 800 kroner. Det er samme motor vi kjenner fra en lang rekke Peugeot-, Ford- og Volvo-modeller.

Mitsubishi ASX får du også i utgaver med forhjulsdrift, mens Peugeot kun tilbyr firehjulsdrift enn så lenge.

I første omgang har vi kjørt test på toppmodellen med 150 hk, men kommer også tilbake med en test av den rimeligste versjonen.

Kjøreegenskaper: 3

Peugeot 4008 kjører helt greit, uten at det er grunn til å trekke frem de helt store superlativene. Når SUV-prisen drar seg over 400 000 kroner, er det nemlig mye bra å velge i på veiegenskaper.

Da holder ikke bare at Peugeot 4008 kjennes trygg og forutsigbar ut ved vanlig kjøring. Det lille ekstra i kjørefølelse og veigrep uteblir i denne bilen.

I våre dynamiske tester har den en litt uryddig kombinasjon av understyring som glir over i en liten overstyring, før ESP-systemet bringer orden i sakene og bilen på rett kurs.

=

RART: Peuegotr 4008 har en litt uryddig kombinasjon av understyring som glir over i en liten overstyring når den presses. FOTO: Petter Handeland

Motor: 2

Drivlinjen er det svakeste punktet i denne 4008-modellen. Vi har kjørt 1,8-liters dieselen både med 150 og 115 hk i Mitsubishi ASX, og vet av erfaring at motoren med lavest effektuttak er den mest harmoniske.

150 hk-versjonen er en gammeldags turbodiesel, med nesten ingen respons under 17-1800 o/m. Dermed blir det «alt eller ingenting», slik at du må passe på turtall og gasspådrag mer enn i en moderne motor.

Legg til en spiss og plagsom støyutvikling, samt en girkasse som er omstendelig og ganske tung i bruk, så skjønner du hvorfor denne drivlinjen ikke kommer særlig høyt på favorittlisten vår.

Interiør Peugeot 4008=

MYE UTSTYR: Med mye utstyr har Peugeot 4008 1,8 e-HDi vokst seg en klasse opp fra prisområdet rundt 350 000 kroner. FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

Motor, cm3: 1798

Effekt, hk ved o/min: 150/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/2000-3000

Egenvekt, kg: 1570

Tilhengervekt, kg: 1400/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 434/177/163

Bagasjerom, liter: 440-2200

Standard dekkdimensjon: 215/70-17 U

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,56

CO2-utslipp, g/km: 147

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,5

Toppfart, km/t: 198

Pris fra, kr: 417 800

Pris testbil, kr: 450 000

Ytelser: 4

Så lenge du passer deg for lave turtall og holder motoren over 2000 o/m, blir du belønnet med ganske godt fraspark i Peugeot 4008 1,8 e-HDi.

Riktignok skal du bruke turtall for at ting skal gå unna, stoler du for mye på 5. og 6. gir kan du fort falle ned i «turbohullet».

Men med 3. og 4. gir inne går 60-100 km/t på 6,3 sekunder og 80-120 km/t på 8,1 sekunder, noe som er bra for klassen.

Eksteriør: 3

Med Mitsubishi AX som et ganske ordinært utgangspunkt, gjør Peugeot sitt best for å pynte på en folkelig og ikke så veldig moderne grunnform.

Vi synes 4008 ser bedre ut enn originalen, men fortsatt fremstår den som en nokså tretten på dusinet og ikke særlig spennende folke-SUV.

Interiør: 3

Med sterk motor og mye utstyr har Peugeot 4008 1,8 e-HDi vokst seg en klasse opp fra prisområdet rundt 350 000 kroner, der basisversjonen konkurrerer. Med lengde på 434 cm er den eksempelvis 20 centimeter kortere enn Mazda CX-5.

Det merkes først og fremst i bagasjerommet, der bilen i følge VDA-normen rommer fra 440 til 2200 liter. I følge våre egne bagasjeromsmålinger er lasterommet i Peugeot 4008 omtrent like bredt som konkurrentene, men litt lavere og merkbart kortere.

I baksetet er plassforholdene normale for en kompakt-SUV. Det betyr bra benplass, men på lengre turer skal det helst ikke sitte flere enn to i baksetet. For tre på langtur blir bredden snau. Er du avhengig av maksimal takhøyde, skal du styre unna panorama glasstak på utstyrslisten.

=

KORTERE: Ifølge våre egne bagasjeromsmålinger er lasterommet i Peugeot 4008 omtrent like bredt som konkurrentene, men litt lavere og merkbart kortere. FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

0-100 km/t, sek.: 11,4

60-100 km/t, 3. gir: 6,3

60-100 km/t, 4. gir: 7,2

60-100 km/t, 5. gir: 10,5

60-100 km/t, 6. gir: 11,3

80-120 km/t, 4. gir: 8,1

80-120 km/t, 5. gir: 10,3

80-120 km/t, 6. gir: 12,6

Støy tomgang, dBA: 41,7

Støy 50 km/t, dBA: 65,5

Støy 80 km/t, dBA: 70,1

Støy 100 km/t, dBA: 72,5

Testforbruk, l/mil: 0,62

Komfort: 2

Heller ikke på komfortsiden lykkes Peugeot 4008 å matche de beste firehjulsdrevne bilene i prisområdet 400-450 000 kroner.

I første rekke skorter det på støydemping. Vi har allerede nevnt en motorlyd som er plagsomt tilstede, særlig opp til 50-60 km/t og under hard akselerasjon.

Når roen da skulle senke seg og farten er etablert rundt 80 km/t på landevei eller 100 på motorvei, entrer en meget hørbar dekkrumling arenaen. I 100 km/t stopper vår desibelmåler på 72,5 dBA

Selv den lille Peugeot 208 til halve prisen gjør det bedre. Den nøyer seg med 71,5 dBA i samme hastighet. De beste SUV-konkurrentene ligger på 67-68 dBA.

Sikkerhet: 3

Peugeot 4008 er ikke testet i EuroNCAP-testen og får dermed standardkarakter 3 i likhet med andre modeller som ikke har vært gjennom denne testen.

Peugeot 4008 har totrinns kollisjonsputer foran og sidekollisjonsputer foran, samt sidekollisjonsgardiner foran og bak. I tillegg er det kollisjonspute foran førerens knær.

Bilen har ikke moderne aktive assistentsystemer. I 2012 begynner slike å dukke opp allerede på kompaktklassebiler, eksempelvis Volvo V40.

=

GREIT FOR TO: I baksetet er plassforholdene normale for en kompakt-SUV. Det betyr bra benplass, men på lengre turer skal det helst ikke sitte flere enn to i baksetet. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Vår testbil hadde litt ekstra snadder i tillegg til en allerede omfattende utstyrspakke, og prisen ligger da på nærmere 450 000 kroner.

Selv om det er mye, skal vi ta med i betraktningen at du får med det aller meste du ellers må betale ekstra for på noen av konkurrentene.

Når det gjelder å levere komplett utstyrspakke til denne prisen, gjør Peugeot 4008 en god jobb.

Vi er noe mer betenkt når det gjelder bruktbilprisen. Samtidig tror vi kombinasjonen SUV, firehjulsdrift og diesel er noe nordmenn gjerne vil betale for på bruktmarkedet.

I alle fall så langt inn i fremtiden som vår krystallkule rekker.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Peugeot 4008 1,8 e-HDi ha et forbruk på 0,56 liter per mil ved blandet kjøring, med et utslipp på 147 gram CO2 per kilometer og 131,9 gram NOx.

I vår faste testrunde på 20 mil, bruker bilen 0,62 liter per mil. Siden 2010 har vi kjørt 23 SUV-modeller med dieselmotor innen samme effekt- og ytelsesklasse som Peugeot 4008. I forhold til disse, klarer bilen seg noe bedre enn gjennomsnittet.

Det er likevel et stykke opp til de aller beste: Audi Q3 2,0TDI quattro med 140 hk troner på toppen i SUV/crossover-klassen med 0,53 liter per mil, tett fulgt av Subaru XV 2,0 DL med 0,55 liter per mil.

=

SOL UTE, SOL INNE: Stort og deilig soltak. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Kort fortalt er Peugeot 4008 1,8 e-HDi litt for lite bil til litt for mye penger. Når prisen passerer 400 000-kroners grensen med god margin, sakker egenskapene på en del viktige områder akterut.

Nå er det uansett neppe 150 hk-versjonen Peugeot setter sin lit til på det norske markedet. Den drøyt 70 000 kroner rimeligere basismodellen har et annet konkurranselandskap og sannsynligvis andre egenskaper på noen viktige områder.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!