Kort sagt:

+ Stort bagasjerom

+ Svært godt automatgir


- Ikke vant VW-kvalitetsfølelse

- Enkelte komfortsvakheter

Visst er VW Jetta tysk - teknisk sett stammer den jo fra en Golf. Men det er ikke til å unngå at vi tenker at den er bygd for amerikanere. Og det stemmer i stor grad.

Selv om Volkswagen satser hardt på å selge Jetta til europeere hver gang den kommer i ny versjon (tidligere har den også hett Bora og Vento i Europa), er det i størstedelen av USA salget skjer.

Der er det sedan som gjelder, og der har forrige generasjon av Jetta vært den mestselgende europeiske bilmodellen.

Dessuten blir den bygd i Mexico - da blir fraktveien kortere til det viktigste markedet. Grovt sagt er den en ekstra lang sedanversjon av Golf stasjonsvogn, som blir bygd på samme fabrikk.

USA-tilpasningen forklarer kanskje hvorfor vi ikke faller for Jetta totalt sett, til tross for gode resultater i flere vurderingsområder. Vi skal prøve å forklare hvorfor.

Del

DØR HEN: Fronten til Jetta har VWs konservativtpene fjes. Bak dør designen hen i svært konvensjonelle sedanformer. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Nei, det er slett ikke duvende amerikaner over Jettas kjøreegenskaper. Amerikanerne regner den som en sportssedan, og vi antar at understellet er ytterligere strammet opp i den europeiske versjonen.

For kjøreegenskapene er kanskje Jettas sterkeste side. Har du kjørt en Golf og en Passat, skjønner du hva vi mener når vi sier at slektskapet er nært.

Under normal kjøring har den mye av det trygge og stabile Passaten er så dyktig til å levere. Men utfordrer du den, gir den det meste av Golfens kvikkhet tilbake.

NISJE: Sedaner med utspring fra kompaktbilklassen er ikke storselgere i Norge. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tekniske data og testdata VW Jetta 1,6 TDI DSG

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/1500
  • EGENVEKT, KG:1415
  • TILHENGERVEKT, KG:700-1400
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:464/178/148
  • BAGASJEROM, LITER:510
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:195/65 R15
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,43
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:113
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,7
  • TOPPFART, KM/T:190
  • PRIS FRA, KR:265 080 (billigste 1,6 TDI), 288 540 (DSG Highline)
  • PRIS TESTBIL, KR:313.600

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:8,5
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:11,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:7,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:12,3
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:15,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:9,9
  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,9
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,51

Motor: 5

VW-konsernets 1,6-litersdiesel i kombinasjon med sjutrinns automatisk dobbeltclutchgirkasse (DSG) har vi prøvd i flere modeller bygd på Golf-basis.

Blant dem er VW Golf og VW Touran.

Dessuten har vi kjørt kombinasjonen i Polo med 90-hestersversjonen av samme motor, .

Vi har aldri hatt stort å utsette på denne kombinasjonen. DSG-giret er det beste automatiske giret du får i normale biler, og det er en ekspert til å få motoren til å levere krefter på effektivt vis.

Blant få og ikke særlig viktige kritikkpunkter er at gassen bør håndteres forsiktig i rushtidskø og at spranget fra tredje til fjerdegir er stort. Hvis dette girskiftet skjer i en snødekt sving, blir kraftendringen uvøren.

Ytelser: 4

De tette stegene i den automatiske dobbeltclutchgirkassen med sju trinn sørger for at 105 hk og 250 Nm føles litt sprekere enn de egentlig er.

Siden motoren alltid får jobbe på et nesten optimalt turtall avhengig av kjøresituasjonen, og dobbeltcluchen girer kjappere enn det du greier selv, blir akselerasjonen merkbart bedre enn i tilsvarende motorisert bil med femtrinns manuell girkasse.

Jetta er litt tyngre enn en Golf, og maksytelsene i våre akselerasjonsmålinger er merkbart svakere enn for Golf med samme motor og gir. Beste resultat for 60 til 100-akselerasjonen er 7 sekunder blank.

VWs 1,6-litersdiesel er dessuten svakere enn tilsvarende motor hos enkelte konkurrenter. Derfor er Jetta langsommere enn for eksempel Citroën C4 med 112 hk og 270 Nm og Ford Focus med 115 hk og 270 Nm.

RYDDIG, MEN...: Dashbordet er ryddig og logisk. Vi likevel savner den litt mer påkostede følelsen en finner i andre modeller fra Volkswagen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Eksteriør: 3

Dette er det mest subjektive kapittelet i våre biltester, så du må gjerne bruke artikkelens kommentarfelt til å si deg uenig.

Testpanelet er likevel samstemt: Stort mer tradisjonelt sedandesign enn Jettas er det vanskelig å finne i 2011. At VWs familiefjes (som gjør bilen ganske lik en Passat sedan) er pent, er ikke nok når alt dør ut i en slapp hekk.

At det stort sett er bare statusmerkene, med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse, som greier å selge sedaner på denne størrelsen i et visst antall, er heller ikke til å komme bort fra.

Andre volummerker har erkjent dette: Ford gidder ikke engang prøve å selge sedanversjonen av den nye Focus i Norge.

Interiør: 4

Vi har allerede vært inne på det: Jetta minner enkelt sagt om en forlenget sedanversjon av Golf stasjonsvogn. Hele 464 cm er den blitt.

Det har gjort det mulig å by Jetta-passasjerer på gode plassforhold, også i baksetet. Fire voksne går ganske så greit.

Testbilen er av utstyrsgrad Highline, som er VWs toppserie. Det pleier å gi en påkostet følelse, men her er det ting som sladrer om USA. Selv om bilene som kommer til Europa er oppgradert i interiøret, synes vi ikke at dette gir fullverdig Highline-følelse.

Selv om en hel del av plasten er polstret, ser den ikke særlig eksklusiv ut. Vi må kjenne på den for å skille den fra hardplast.

Jetta har et i sedansammenheng gedigent bagasjerom. Det er 110 cm på det lengste, 135 cm på det bredeste og har et oppgitt volum på 510 liter. Bakseteryggen kan enkelt felles ned med hendler i bagasjerommet.

Likevel bør ikke det som skal inn i bagasjerommet være særlig stort. Forsøket på å gi Jetta coupéaktige former har ført til at bagasjeromsåpningen er liten.

FIN FOR FIRE: Beinplassen i baksetet er stor nok til at voksne av gjennomsnittshøyde sitter godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Komfort: 4

Vi synes Jetta er ujevn når det kommer til komfort.

På den ene siden kan sjåføren nyte godt av VW-konsernets velutviklede ergonomi og betjeningslogikk i et førersete med god støtte (Highline har sportsseter som standard). I tillegg gir DSG-giret komfortfordeler så fort du er ute av køhastighet.

På den annen side er Jetta ikke smidig over skarpe ujevnheter. Dessuten er understellet uvant bråkete til å tilhøre en splitter ny VW-modell. På issprengt asfalt i bygater er det oppsiktsvekkende mye ramlelyd fra understellet.

Mulig det holder i evigheter, men det høres ikke slik ut.

Sikkerhet: 4

VW Jetta er ikke kollisjonstestet av den uavhengige sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og vi gir derfor standardkarakteren 4 for dette kapittelet.

Modellen har alt det sikkerhetsutstyret en venter å finne i en bil i denne prisklassen som standard, men mindre av sikkerhetsorientert ekstrautstyr (se pris/utstyr under).

LASTEBILEN: VW Jettas bagasjerom er stort, både i oppgitt mål (510 liter) og ifølge tommestokken vår. Bagasjeromsåpningen er derimot liten. Seteryggen kan legges ned med hendler i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Miljø: 5

Ifølge EU-miksen har Jetta 1,6 TDI DSG et forbruk på 0,43 l/mil og et CO2-utslipp på 113 g/km. Begge deler er svært pene tall for en bil på over 4,6 meter.

I vår faste testrunde på 20 mil blir det oppgitte forbruket overskredet med nesten 20 prosent, og resultatet blir 0,51 l/mil.

Fortsatt er dette et godt resultat, bil-, motorstørrelse og automatgir tatt i betraktning. Igjen ser vi at DSG er dyktig til å holde forbruket lavt.

Men fabrikkens oppgitte tall skaper altså forventninger bilen ikke innfrir.

Pris/utstyr: 4

VW-modeller som Golf og Passat har rike muligheter når det gjelder valgfrihet i utstyr.

Igjen ser vi at Jetta skiller seg fra disse. Her bestemmer fabrikken mye mer for deg. Jetta finnes i to utstyrsserier, Comfortline og Highline. Pussig nok skiller bare 2200 kroner mellom dem.

Ikke så rart, for en titt på spesifikasjonene viser at de er lite som er forskjellig. Highline har sportsseter, tåkelys, multifunksjonsratt, mer omfattende kjørecomputer og enkelte pyntedetaljer.

2200 velbrukte kroner, med andre ord.

Ekstrautstyrslista til Jetta er betydelig kortere enn i søskenbilene, og den handler mye om stereo, navigasjon, telefon og skinn.

Forbløffende nok finnes ikke xenonlys på lista. Det gjør heller ikke blindsonevarsling, filvarsling og annet lignende utstyr som tilbys i stadig flere biler i denne prisklassen.

Like fullt framstår Jetta som en riktig priset bil ut fra størrelse, motor og standardutstyr.

Som brukt er selger langt mer avhengig av å finne den riktige kjøperen til en Jetta enn til for eksempel en Golf. Det gjør bruktprisen usikker. VW har nå fem års garanti/100.000 km.

Les hele saken
VW-tester finner du her
  • Vi har testet over 500 biler
  • ">

    Spesifikasjoner

    Produsent Volkswagen
    Pris 265080

    Konklusjon

    Totalkarakter: 4

    Totalkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men brukes for å vise hvordan bilen som helhet er i forhold til konkurrenter på det tidspunktet den ble testet.

    Visst byr Jetta på en rekke gode egenskaper, med et suverent automatgir og et sjeldent stort bagasjerom for en sedan som noe av det beste.

    Samtidig framstår den som mindre forseggjort enn både Golf og Passat, selv om den deler mangt og mye med dem.

    Dessuten er sedaner med utspring fra kompaktklassen en veldig liten nisje i Norge - her er det enten kombicoupé eller stasjonsvogn som gjelder. Vi blir overrasket hvis Jetta blir en storselger.

    Les også:

    Vår karakter

    Se alle produkter i testen

    Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

    Trude Susegg, redaksjonssjef

    Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!