Kort sagt:

+ God bakseteplass

+ Tøft utseende

+ Gode ytelser


- Litt høyt støynivå

- Slapp girkasse

- Noen tusenlapper dyrere enn konkurrentene

Peugeot har en lang historie når det kommer til å produsere småbiler. Det er kanskje ikke så rart hvis man ser på bilsalget lenger syd i Europa. I Frankrike var for eksempel alle de tre mest solgte bilene i fjor småbiler (Renault Clio, Peugeot 207 og Citroën C3). Totalt sett i Europa var andre til sjetteplass på bestselgerlista fra i fjor småbiler - kun slått av den evig populære Volkswagen Golf.

Her hjemme er derimot historien en litt annen. Volkswagen Polo var Norges mest solgte småbil i fjor, men den befinner seg på 11. plass på bestselgerlista. Med andre ord er markedet litt annerledes her til lands. Men trenger det egentlig å være det? Hvor godt fungerer en småbil som Peugeot 208 i det daglige?

Kjøreegenskaper: 4

Franske biler er som regel litt annerledes satt opp enn tyskerne mange er vant til å kjøre. Signalene fra veien er litt mer dempet, og styrefølelsen er ikke like skarp som den du finner i for eksempel Ford Fiesta.

Til tross for dette er 208 morsom når veien svinger på seg. Det handler i stor grad om relativt lav vekt, ikke alt for mye grep og et lite ratt som bare trenger en liten flikk for å få deg rundt svingen. Denne kombinasjonen gjør at du kan kjøre i grenseland av hva bilen takler uten at farten blir veldig høy. Og det er mye morsommere å kjøre en treg bil fort enn å kjøre en rask bil tregt.

I vår unnamanøvertest viser det seg at 208 er kapabel, og at den svarer med trygg understyring når du presser den over grensene. Den gir seg litt tidligere enn flere av de andre bilene vi har kjørt, men det handler nok mer om dekkene som satt på, av typen som er ment å spare drivstoff, enn bilen i seg selv.

Peugeot 208 HDi 2012=

IKKE SKARP: Kjøreegenskapene er ikke like skarpe som i de tyske konkurrentene. Det betyr likevel ikke at Peugeot 208 er dårlig på veien - den er bare litt annerledes. © FOTO: Terje Bjørnsen

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 93/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/1750

EGENVEKT, KG: 1155

TILHENGERVEKT, KG: 1150

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 397/174/146

BAGASJEROM, LITER: 285

STANDARD DEKKDIMENSJON: 185/65R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,38

CO2-UTSLIPP, G/KM: 98

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9

TOPPFART, KM/T: 185

PRIS FRA, KR: 214 800

PRIS TESTBIL, KR: 222 900

Motor: 4

Nok en gang kjører vi en bil med PSA-konsernets 1,6-liter. Dette er en motor som vi har blitt veldig godt kjent med de siste årene, og den er fortsatt blant de beste små dieselmotorene på markedet.

Sammenlignet med en moderne bensinmotor med turbo, så savner vi kanskje litt dreiemoment helt på bunnen av registeret. Bortsett fra det jobber motoren jevnt og godt hele veien.

Det vi har litt større problemer med, er imidlertid girkassen. Femtrinnskassen som blir montert på noen av disse motorene har vi kritisert tidligere, og vi gjør det igjen: Den er alt for slapp og har for lang vandring til at den blir noe særlig å bruke. Det som gjør det spesielt irriterende er det faktum at Peugeot har en sekstrinnskasse som er herlig å bruke. Vi skulle ønske at de kunne kastet ut den gamle femtrinnskassa til fordel for denne.

Ytelser: 5

93 hester høres ikke så mye ut, men når du har 230 Nm tilgjengelig spiller det ikke så stor rolle. Vi skal ikke påstå at den er spesielt rask, men ute på landeveien savner du sjelden ekstra krefter.

Våre mellomakselerasjonsmålinger viser at den er omtrent like rask som litt større biler med dieselmotorer på i overkant av 100 hester. 60-100 km/t på 7,3 sekunder er for eksempel akkurat like raskt som Golf BlueMotion og Giulietta med 1,6-liters diesel.

Eksteriør: 5

Peugeots design er uten tvil særegent, og vi mener det er vellykket på 208. Franskmennene har gått vekk fra den enorme grillen, og det tror vi det er mange som setter pris på.

Alt i alt ser 208 moderne ut, og vår hvite bil har også et eksklusivt tilsnitt. Det eneste problemet er kanskje at den ser litt for kort og høy ut i forhold til noen av konkurrentene. Dette gir den et litt mer MPV-aktig utseende enn det som kanskje er optimalt i denne klassen.

Peugeot 208 HDi 2012=

SPORTSSETER: Det høyeste utstyrsnivået byr blant annet på sportsseter med god sidestøtte. De er komfortable å plassere baken i - selv over flere timer. © FOTO: Terje Bjørnsen

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 13,4

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 14,1

80-120 KM/T, 3. GIR: 9,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 13,9

STØY TOMGANG, dBA: 49,0

STØY 50 KM/T, dBA: 63,7

STØY 80 KM/T, dBA: 68,7

STØY 100 KM/T, dBA: 71,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48

Interiør: 5

208 har overraskende god plass i baksetet. Til tross for at den hører hjemme i småbilklassen, er bakseteplassen bak vår normalsjåfør faktisk på linje med en rekke kompaktbiler. Riktignok ikke blant de aller største, men 208 matcher biler som Alfa Romeo Giulietta, BMW 1-serie og Ford Focus på bakseteplass.

Bakseteplassen gjør imidlertid så bagasjeplassen ikke er mer enn gjennomsnittlig i klassen. Med plass til 285 liter bagasje klarer du å få med deg en god del i det daglige, men hvis du skal bruke denne bilen som pakkesel på ferie vil det fort bli trangt.

Når det gjelder opplevd kvalitet på interiøret, er 208 mange hakk bedre enn forgjengeren. Det er fortsatt en god del plast som virker relativt billig, men de fleste stedene hvor det er naturlig å ta virker det mer eksklusivt enn tidligere.

Løsningen med det lille rattet og instrumentpanelet som er plassert slik at man skal se over rattet, ikke gjennom slik som er normalt, er uvant i begynnelsen, men man venner seg fort til det. Det lille rattet gir også en slags sportsbilfølelse samtidig som det faktisk gjør bilen litt enklere å håndtere i byen. Ett problem er imidlertid at både touchskjerm og instrumenter blir nærmest umulig å lese i kombinasjon med panoramasoltaket i vår bil og sol.

Komfort: 4

Fjæringskomforten er det lite å utsette på. Både store og små ujevnheter blir godt kamuflert. Det vi imidlertid ikke er like fornøyd med, er støynivået.

På tomgang er motoren nærmest irriterende bråkete. Det er uvant i en dieselbil nå til dags, og ikke noe vi har lagt spesielt merke til i forhold til PSA-dieselen tidligere. Derfor velger vi å plassere dette i kategorien for dårlig støydemping.

Også i fart er bilen mer støyete enn flere av konkurrentene. Da handler det imidlertid mest om dekk og vindstøy som slipper gjennom til kupeen.

Peugeot 208 HDi 2012=

UVANLIG LØSNING: Vanligvis ser man gjennom rattet for å kikke på instrumentene. Her har Peugeot valgt å plassere instrumentene over rattet (som forøvrig er en god del mindre enn vanlig). En uvant løsning, men den fungerer godt når man venner seg til det. © FOTO: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Hvis vi skal summere opp Euro NCAP-resultatene blir det enkelt og greit: Ikke best i klassen, men likevel god.

208 scorer godt på de fleste områder, men blir trukket en del i voksensikkerheten for dårlig whiplashbeskyttelse ved påkjørsel bakfra. Bilen fikk også trekk for barnesikkerheten fordi bryteren til airbagen i forsetet ikke var markert godt nok. Krasjresultatene var imidlertid gode for barnedukkene plassert i barneseter.

Alt man forventer av sikkerhetsutstyr i en moderne bil er standard. Vi kunne imidlertid ønsket oss noe ekstra - slik som VW Ups nødbremsesystem.

Pris/utstyr: 4

Med denne motoren er startprisen på 208 snaue 215 000 kroner. Det er noen tusenlapper dyrere enn både Volkswagen Polo og Ford Fiesta med tilsvarende motor. Det kan imidlertid forklares med at 208 kun leveres med mellomste (av tre) utstyrsnivå i kombinasjon med denne motoren. Med andre ord er ting som den store touchskjermen, elvinduer foran og multifunksjonsratt inkludert.

Vi kjørte bilen med det høyeste utstyrsnivået (Allure) og fikk et generelt godt inntrykk av utstyrsnivået. Det koster omtrent 15 000 ekstra, men gir deg ting som automatisk klimaanlegg og sportsseter. Vi savner imidlertid at parkeringssensor er standard på det høyeste utstyrsnivået. Nå må du betale 4500 kroner ekstra for dette.

Peugeot 208 HDi 2012=

GOD PLASS: Baksetet i Peugeot 208 er omtrent like stort som i de mindre kompaktbilene. Det betyr at fire voksne kan dra på tur uten store problemer. © FOTO: Terje Bjørnsen

Miljø: 4

Med 0,48 l/mil i vår testrunde er 208 et stykke unna det den skal bruke i EU-syklusen (0,39 l/mil). Rett under halvliteren er ikke dårlig i seg selv, men flere biler i klassen over med sterkere motor, som for eksempel BMW 116d, har brukt mindre drivstoff på samme runde.

Konklusjon: 4

Nye Peugeot 208 fremstår alt i alt som en gjennomsnittlig god bil i denne klassen. Noen ting gjør at den skiller seg litt fra de tyske konkurrentene (for eksempel kjøreegenskapene), men alt i alt fremstår den som ganske gjennomsnittlig. God bakseteplass og gode ytelser er blant tingene som trekker opp.

En annen girkasse og litt lavere forbruk er ting som kunne løftet bilen opp på en femmer, men slik bilen fremstår nå ser vi oss nødt til å gi den en sterk firer.

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Les også:

Disse bilene har fått terningkast seks i år

Quiz: Kan du parkeringsreglene?

Her er bilene med best bakseteplass

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!