Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil

E-klasse er den perfekte familiebilen – hvis du har råd.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/2800-4600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 330/1600-2800

EGENVEKT, KG: 1845

TILHENGERVEKT, KG: 2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 489,5/185,4/151,2

BAGASJEROM, LITER: 695

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61

CO2-UTSLIPP, G/KM: 159

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,1

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 499 900

PRIS TESTBIL, KR: 616 200

Nye E-klasse har fått en dose sportslighet i tillegg til komforten den er kjent for. Når du kombinerer dette med enorm plass utpeker E-klasse seg som en av de aller beste bilene på markedet nå. Den eneste haken er prisen, som er et stykke over budsjettet til de fleste.

Kjøreegenskaper: 5

Tidligere har E-klasse vært mest kjent for komforten. Kjøreegenskapene har ikke vært en av grunnene til å velge denne bilen, men det har endret seg nå. Mercedes har klart å lage en kjøreglad bil som takler de fleste forhold godt.

Til tross for bakhjulsdriften føles bilen trygg og stabil - selv på vinterføre. Styrefølelsen er ikke helt på høyde med de mest sportslige konkurrentene, men det er likevel ikke noe problem å kjøre aktivt med denne bilen.

Motor: 5

Mercedes' firesylindrede 2,1-liter kommer i tre forskjellige effektversjoner. 200 CDI er den svakeste modellen, og kan skilte med 136 hester og 330 Nm.

Motoren oppfattes som stillegående ved normal kjøring, og gangen er forholdsvis myk. Den er likevel ikke like snill som de beste motorene på markedet. Kraftleveringen er jevn, og den femtrinns automatkassa jobber fint sammen med motoren. Den girer mykt, men er en smule tregere enn det konkurrentene kan skilte med. Den kunne også hatt fordeler ved å få et ekstra trinn, slik at det kunne vært tettere mellom girene.

Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 4

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,1

60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,7

80-120 KM/T, 3. GIR: 8,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,3

Det sier seg selv at 136 hester fordelt på 1750 kilo ikke bidrar til noe voldsomt overskudd av kraft. Opp til normal motorveihastighet er det likevel tilstrekkelig. Over det, begynner man å merke at det mangler litt krefter.

Ifølge produsenten skal sprinten til hundre gå unna på 11,1 sekunder med automatgir. Velger du å gire selv, skal den samme øvelsen være mulig på 10,9 sekunder. Våre mellomakselerasjonsmålinger viser at bilen plasserer seg helt på det jevne med likt motoriserte biler. Den havner også et drøyt sekund bak storebror 220 CDI som har samme motoren, men med 170 hester og 400 Nm.

Eksteriør: 5

Forrige generasjon E-klasse hadde et veldig mykt formspråk. Det er helt klart ikke tilfellet med denne modellen. Her er det veldig få runde kanter, og bilen følger helt klart samme designfilosofi som vi har sett på både lillebror C-klasse og kompakt-SUV-en GLK.

Om LED-lyktene i fronten er vellykket eller ei, er noe det har vist seg vanskelig å enes om. Flere har påpekt at de ser malplasserte ut, og undertegnede må si seg enig. Det virker som om de er plassert der for å henge på den økende LED-trenden som har dominert nye biler en stund nå.

Interiør: 6

Foto: Terje Bjørnsen

Dersom du setter pris på luksusfølelse og god plass, bør E-klasse være drømmebilen din. Mercedes har alltid vært flinke på interiørbiten, men noen vil nok kanskje påstå at det har vært litt gammelmodig de siste årene. Det er helt klart ikke tilfelle lenger. Interiøret har samme linjeføring som utsiden av bilen - altså stramt, moderne og samtidig elegant.

Du skal være kresen for ikke å trives bak rattet her. Vår testbil var ikke ekstravagant utstyrt, og hadde for eksempel setetrekk i delskinn, men luksusfølelsen var likevel til stede.

Plassen er også upåklagelig. Baksetet har god plass, og selv forholdsvis høye personer sitter godt. Bagasjeplassen er et kapittel for seg selv. Med 695 liter til rådighet, får du plass til det aller meste - enten det er storshopping eller feriebagasje for hele familien.

Komfort: 6

Selv om E-klasse har blitt mer kjøreglad, betyr ikke det at komforten har forsvunnet. Fjæringen tar unna det aller meste av ujevnheter, og selv på dårlige vinterveier oppleves bilen som komfortabel.

Bilen er godt støyisolert, og verken dekk eller motorstøy er på noen måte påtrengende. Du hører motoren forholdsvis godt på høye turtall, men det er ikke et område du er mye i med en bil som dette.

Sikkerhet: 5

Sedanversjonen ble testet av Euro NCAP med gode resultater. Den ble, ikke uventet, tildelt fem stjerner. Beskyttelsen av føreren ved stolpekrasj og whiplash-beskyttelsen ble vurdert som marginal, mens alle andre tester ga god eller tilfredsstillende score.

Foto: Terje Bjørnsen

Bilen har alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard. I tillegg finnes det en hel del ekstrautstyr som øker sikkerheten. Vår testbil var utstyrt med både lysassistent som blender ned og justerer lyskjeglen i forhold til møtende biler automatisk, nattkamera, blindsonevarsling og adaptiv cruisekontroll.

Vi føler at alle disse systemene er med på å øke sikkerheten, men man må likevel passe seg, så man ikke blir uoppmerksom når bilen gjør mye av jobben for deg.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 499.900 kroner, er ikke E 200 CDI noen billig bil. Det er likevel omtrent det samme som konkurrentene. Audi A6 med 2-liters diesel på 136 hester koster nesten nøyaktig det samme. BMW 520d har 163 hester under panseret, men koster noen tusenlapper mindre.

Selv om startprisen kanskje ikke er avskrekkende, flyr tusenlappene fort på ekstrautstyr. Det er en del utstyr man forventer i en premiumbil som dette, og du må nok forvente å legge på mellom 50 og 100 tusenlapper ekstra for å få en greit utstyrt bil.

Foto: Terje Bjørnsen

Som nevnt var ikke vår bil lastet med utstyr, men sluttprisen havnet likevel på drøye 615.000 kroner.

Miljø: 4

Med et oppgitt forbruk på 0,61 liter per mil, er ikke E 200 CDI noen miljøversting, men den er heller ikke best i klassen. I vår 20 mil lange testløype, som er en del av vårt omfattende testopplegg, brukte den 0,83 l/mil. Det er kun marginalt mindre enn den sterkere E 220 CDI, som brukte 0,87 l/mil på den samme runden.

Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 12/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også