Kort sagt:

+ Underholdende på vinterføre

+ God fremkommelighet

+ Bra forhold mellom pris og utstyr

+ Livlig motor


- Høyt støynivå i motorveifart

- Begrenset fjæringskomfort

Den nye Subaru XV har oppnådd både suksess og oppmerksomhet langt utover det som er vanlig for en Subaru. Allerede da vi kjørte bilen på den internasjonale lanseringen i desember 2011, lå eimen av en norgessuksess i luften.

Dieselmotor og firehjulsdrift til en fornuftig pris har lenge vært oppskrift på høye salgstall, og med 600 kontrakter allerede før bilen er lansert i Norge, beviser det konseptets popularitet.

Kanskje er det fordi Subaru XV bringer noe nytt og friskt inn i klassen for kompakte-SUV-modeller.

I motsetning til hovedkonkurrenten Mitsubishi ASX er Subaru XV langt mer inne i crossoversegmentet, med en design som minner litt om BMW X1.

Selv om bakkeklaringen er imponerende med 22 centimeter, er selve karosseriet ikke mye annerledes enn en snerten og litt langtrukket kompaktbil.

Med lengde på 445 centimeter og høyde på moderate 157, har Subaru XV linjer som tiltaler mer enn vanlig SUV-fasong.

=

BARSKING: Subaru XV ser tøff ut, men det spørs om nordmenn flest vil velge den oransje fargen. Foto: Martin Jansen

På teknikkfronten skilter Subaru XV med permanent firehjulsdrift, mens mange av konkurrentene har systemer som i utgangspunktet er forhjulsdrevne, men kobler inn bakhjulene når forhjulene begynner å spinne. Og mens eksempelvis Nissan Qashqai og Kia Sportage kommer i rene forhjulsdrevne versjoner, er det kun drift på alle fire som gjelder for Subaru.

Som vanlig er det boksermotor som sitter under panseret hos Subaru. Det gir et lavere tyngdepunkt og en mer karakteristisk gange i forhold til vanlige rekkemotorer. Det er totalt fire motorvarianter å velge mellom. Det starter med 1,6-liters bensinmotor på 114 hk- Da begynner prisen rett under 300 000 kroner, men det er versjonen med 2,0-liters diesel og 109 hk fra 315 000 kroner som blir regnet som bestselgeren i Norge.

I tillegg får du samme dieselmotor med 150 hk og en to-liters bensin versjon, også den med 150 hk. Disse ligger tett oppunder 400 000 kroner. Begge bensinmotorene kan leveres med trinnløst automatgir.

Øyer 10022012 Subaru XV=

BAKKEKLARING: Selv om bakkeklaringen er imponerende er selve karosseriet ikke mye annerledes enn en snerten og litt langtrukket kompaktbil © Egil Nordlien, HM Foto

Subaru XV 2012=

XV: En solid vinterbil. © Egil Nordlien, HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Det er ingen tvil om at Subaru XV er «rally-SUVen» blant de rimelige firehjulsdrevne bilene. Med permanent firehjulsdrift er reaksjonen på vinterføre kontakt og direkte. En presis styring med passe tyngde sørger for god kontakt med underlaget. Dermed inngir XV stor grad av tillit. Den kjennes lettkjørt og oversiktlig i alle situasjoner.

Karakteren er lett understyrt der forhjulene gradvis slipper taket slik at du får et tidlig signal om du kjører for fort i forhold til tilgjengelig veigrep. Om du slipper gassen, eller går mer offensivt til verks med gasspådrag ut av svingene, kan du få hekken til å slippe et lite hakk.

Så mye drifting blir det imidlertid ikke, siden et ivrig og ganske hørbart ESP-system knatrer hjulene på linje igjen. Det er i og for seg en god løsning på en bil som neppe retter seg mot de mest sportslige kjøpergruppene, selv om veiegenskapene definitivt bringer frem regelmessige smil om munnen.

Øyer 10022012 Subaru XV=

FRISKUS: Subaru XV føles kvikk og det permanente firehjulstrekket besørger god fremkommenlighet på norsk vinterføre. © Egil Nordlien, HM Foto

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1998

EFFEKT, HK VED O/MIN: 109/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 310/1600-2200

EGENVEKT, KG: 1490

TILHENGERVEKT, KG: 1600/650

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 445/178/157

BAGASJEROM, LITER: 380-1270

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56

CO2-UTSLIPP, G/KM: 146

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 314 900

PRIS TESTBIL, KR: 364 900

Motor: 5

Vi har kjørt mye med Subarus bokserdiesel både i Outback og Legacy. Det er en fint balansert motor som går jevnt, pent og lite dieselaktig.

Selv i den nedtrimmede avgiftsversjonen med 109 hk har den beholdt en snert og respons som ikke er vanlig for motorer som er ytelsesmessig barbert.

Dreiemomentet på 310 Nm er tilgjengelig mellom 1600 og 2200 o/min og forklarer en god del av den harmoniske karakteren.

Den sekstrinns manuelle girkassen har et kort førstegir som er fint å krabbe med i ulendt terreng, mens sjettegir er et typisk overgir. Dermed får du relativt lange sprang mellom girene og både tredje- og fjerdegir bør brukes om du skal kjøre aktivt.

Ytelser: 4

At en bil føles kvikk er ikke alltid det samme som at objektive akselerasjonstester viser det samme.

Det mest positive er den umiddelbare gassresponsen som gjør små fartsjusteringer til ren moro. De beste resultatene i forbikjøringsakselerasjon ligger på syv sekunder for 60-100 og drøyt ti sekunder for 80-120 km/t.

Det er omtrent som du kan forvente med tilgjengelig effekt og en vekt med fører på 1490 kilo.

I forhold til Mitsubishi ASX med 115 hk er det litt langsommere, særlig på høye gir, men så er også ASX en av de kvikkeste kompakt-SUVene vi har testet. Dermed plasserer Subaru XV seg midt på treet i denne disiplinen.

Øyer 10022012 Subaru XV=

RALLY: Det er ingen tvil om at Subaru XV er «rally-SUVen» blant de rimelige firehjulsdrevne bilene. © Egil Nordlien, HM Foto

TESTDATA

0-100 KM/T, SEK.:

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,2

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,9

60-100 KM/T, 6. GIR:

60-100 KM/T, KICKDOWN:

80-120 KM/T, 3. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 12,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 14,7

80-120 KM/T, 7. GIR:

80-120 KM/T, KICKDOWN:

STØY TOMGANG, dBA: 44,9

STØY 50 KM/T, dBA: 62,9

STØY 80 KM/T, dBA: 68,3

STØY 100 KM/T, dBA: 70,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,55

Eksteriør: 5

Testbilens oransje signalfarge er neppe den som blir mest solgt i fargekonservative Norge, men sørger for å vekke betimelig oppsikt overalt hvor Subaru XV viser seg.

Det har ikke bare med fargen å gjøre, men også med sorte felger og dekk i dimensjon 225/50-17, samt de sorte dekordetaljene som etterhvert er blitt vanlig på smårøffe crossovermodeller.

Hekken med rallylignende utforming gjør at Subaru XV virkelig ser et hakk tøffere ut enn de utseendemessig snillere konkurrentene.

Interiør: 4

Plassforholdene i Subaru XV er gode så lenge du ser på for- og bakseter. Det er godt justeringsmonn og fine reguleringsmuligheter på ratt og seter, slik at de fleste finner seg til rette bak rattet.

I Premium utstyrsversjon er det soltak som standard, men takhøyden er tilstrekkelig både foran og bak. Også benplassen i baksetet er god med normalt store voksne foran og bak.

Bredden er som forventet for en bil av denne størrelsen, noe som gjør at den fungerer fint for inntil fire personer. Når du åpner bakluken blir bildet et annet. Med 380 liters oppgitt bagasjeromsvolum er XV omtrent som en bil i kompaktklassen.

Målene i bagasjerommet ligger omtrent på samme nivå som hovedutfordreren Mitsubishi ASX.

Øyer 10022012 Subaru XV=

MYE STØY: Den beste komfortfaktoren i Subaru XV er en behagelig sitteposisjon. I andre enden av karakterskalaen noterer vi et uvanlig høyt støynivå. © Egil Nordlien, HM Foto

Komfort: 2

Den beste komfortfaktoren i Subaru XV er en behagelig sitteposisjon. I Premiumversjon får du skinnseter med god støtte.

I andre enden av karakterskalaen noterer vi et uvanlig høyt støynivå. Det gjelder spesielt dekk- og veistøy som utgjør et ganske slitsomt brus på langtur.

Støymåleren viser hele 70,8 dBA i 100 km/t selv med støysnille vinterdekk. Det er snaut 3 dBA mer enn for eksempel Mitsubishi ASX og rett og slett for mye i en bil i denne klassen.

Heller ikke fjæringskomforten gir pluss i boka. Det er mye bevegelse og harde støt på mindre ujevnheter. Det blir heller ikke borte når du får bilen opp i motorveifart, og dermed blir du ristet godt rundt.

På større dumper fungerer fjæringen bedre, men noen avslappende langturskamerat er Subaru XV ikke.

Sikkerhet: 5

Subaru XV gjør en grei figur i EuroNCAPs kollisjonstest. Den briljerer med gode karakterer for beskyttelse av barn og får 90 prosent på dette området. For beskyttelse av voksne får bilen 86 prosent, men blir trukket noe for strukturer i dashbordet som kan utgjøre en fare for bena.

I sidekollisjonsøvelsene får den godkjent i barrieretesten, mens den tøffere kollisjonen med stolpe viser svakheter når det gjelder beskyttelse av brystregionen. For fotgjengerbeskyttelse får bilen en score på 64 %.

=

STJERNESMELL: Subaru XV får høy score for beskyttelse av barn i EuroNCAPs kollisjonstest. © EuroNCAP

Øyer 10022012 Subaru XV=

HØY: Bakkeklaringen er på hele 22 centimeter. © Egil Nordlien HM Foto

Pris/utstyr: 5

På typisk japansk vis opererer Subaru XV med tre ulike utstyrspakker i stedet for individuelle løsninger. De heter Comfort, Classic og Premium. I kombinasjon med 109 hk dieselmotor kan du få alle tre pakkene, med priser på 315 000, 335 000 og 365 000 kroner.

I Premiumversjonen vi testet har du alt du trenger, med blant annet skinnseter, elektrisk setejustering og navigasjon med bra lydanlegg og alle tilkoblingsmuligheter. Totalt sett får du rett og slett mye bil for pengene. Tradisjonelt har Subaru holdt seg godt i pris og er kjent for solid teknisk kvalitet.

Miljø: 6

I følge normforbruket i EU-miks skal Subaru XV klare seg med et forbruk på 0,56 liter per mil og et CO2-utslipp på 146 gram per kilometer. Da er det svært gledelig å registrere at bilen også i praksis er meget nøysom med dieseldråpene.

I vår faste forbrukstest går Subaru XV på 0,55 liter per mil. Dermed er XV den crossover/SUV-modellen med firehjulsdrift vi har testet med lavest drivstofforbruk og vipper BMW X1 av tronen på dette området. De mest typiske konkurrentene bruker gjerne 0,65-0,75 liter per mil.

=

ISBANE: Subaru XV på isbanetest i Øyer kommune. Foto: Martin Jansen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Selv om Subaru XV har litt ujevne egenskaper, holder det likevel til en solid totalkarakter og bilen er en av de mest interessante i SUV/crossoversegmentet mellom 300-400 000 kroner. Så lenge du prioriterer kjøreglede og design fremfor komfort og bagasjeplass, vil vi sågar hevde at den er blant de aller beste.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!