Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark

BMW 320d er en av de aller beste bilene på markedet.

Sist oppdatert

Fem og et halvt år er gått siden dagens versjon av BMW 3-serie kom på markedet, som en beinhard konkurrent til blant annet Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Siden den gang har den gjennomgått en ansiktsløftning du knapt nok ser. Mye viktigere er det som har skjedd under skallet. Effekten av det er stor!

Derfor foregriper vi like gjerne konklusjonen med en gang: BMW 320d er på mange områder en av de aller beste bilene på markedet.

Hvorfor vi mener det, og hva som ligger i BMWs superoppskrift, finner du svaret på under.

Alle våre BMW-tester finner du her.

KJØRER BRA: 3-serie kan skilte med klassen beste kjøreegenskaper.
KJØRER BRA: 3-serie kan skilte med klassen beste kjøreegenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

MOTOR, CM3: R4, 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3250

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1900-2750

EGENVEKT, KG: 1495

TILHENGERVEKT, KG: 0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 453/181/141

BAGASJEROM, LITER: 460

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41

CO2-UTSLIPP, G/KM: 109

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8

TOPPFART, KM/T: 228

PRIS FRA, KR: 373 200

PRIS TESTBIL, KR: 431 710

At det går an å legge inn så mye kjøreglede i det som tross alt er en "vanlig" sedan, er fascinerende. Her snakker vi om sjåførfryd, enkelt og greit.

Førermiljøet passer på samme måte som en god alpinstøvel - det omslutter, men klemmer ikke. Det er i stor grad med på å sette tonen for hele kjøreopplevelsen:

BMW 320d er kontant og sportslig, men ikke stiv og støtete. Den gir hele tida tilbakemeldinger, men mister ikke roen du ønsker deg på langtur. Styringen er direkte fra første rattbevegelse, uten å bli krass og vimsete.

Stikkord for hele opplevelsen er "akkurat passe". Ønsker du deg en 3-serie der sportslige opplevelser er enda mer prioritert, kan du sjekke vår test av 320dA Coupé.

Kun sidegrepet ved hard svingkjøring føles litt løst, men her kan det spille inn at testbilen rullet på det som for en BMW er for ballongdekk å regne (mer om det under komfortavsnittet).

Her er en mindre og rimeligere BMW i test: BMW 116i

Motor: 5

GAMMEL, MEN GOD: 2-literen under panseret er både gjerrig og sterk.
GAMMEL, MEN GOD: 2-literen under panseret er både gjerrig og sterk. Foto: Terje Bjørnsen

I utgangspunktet er BMWs tolitersdiesel en gammel konstruksjon, fra en tid da ytelse hadde rangen foran lydkomfort. Det hører du når du vrir om nøkkelen (da harker den) og når du triller rolig i gang (knurring tar over).

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 4,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 11,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 22,6

80-120 KM/T, 3. GIR: 5,4

80-120 KM/T, 4. GIR: 6,7

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,2

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,5

STØY TOMGANG, dBA: 49,2

STØY 50 KM/T, dBA: 67,6

STØY 80 KM/T, dBA: 69,7

STØY 100 KM/T, dBA: 72,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,47

Men så fort du er oppe i fart, kvitter motoren seg med all gammelmodighet. Da framstår den som noe av det beste som går på diesel, i alle fall blant firesylindrede maskiner.

Selv om motoren er den samme som i en 320d fra 2005, har noe skjedd. Det ene er at den har fått 40 Nm ekstra. Det andre er at arbeidsområdet er utvidet - selv fra 1200-1300 omdreininger er trekkraften god.

Det tredje er at så vel det oppgitte som det faktiske forbruket er senket betydelig (se kapittelet "Miljø").

Legg til at motoren leverer varene også på etter dieselmålestokk høyt turtall, og du har en BMW som er lettkjørt, sterk og rask.

Les test av en Audi A3 med super bensinmotor her.

Ytelser: 5

BMW 320d har 163 hk og 380 Nm, og i det som kan kalles en kompakt mellomklassebil er det svært lovende tall. Samtidig har den i drivstofføkonomiens navn fått høy utveksling på særlig de to tyngste girene.

KJEDELIG HEKK: Vi mener at hekken ikke følger opp den tøffe fronten.
KJEDELIG HEKK: Vi mener at hekken ikke følger opp den tøffe fronten. Foto: Terje Bjørnsen

Det gjør at den ikke nødvendigvis oppleves som råsterk i femte- og sjettegiret - her er den mer seig som et godstoglokomotiv. Det betyr også at den girtrinn for girtrinn ikke nødvendigvis er oppsiktsvekkende rask (se måleresultatene i tabellen).

Men i praksis, ute på en fin landevei, er 320d noe i nærheten av et overflodshorn. Godt dreiemoment fra lavt turtall gir girskiftfri komfort når det er det riktige. Og har du det travelt, leverer tredje- og fjerdegiret formidable akselerasjonskrefter med rask pedalrespons.

320d fås også med automatgir. Sjekk hva vi mener om automatkassen i denne testen av 320dA Coupé.

320d har for øvrig en girskiftsindikator som faktisk er smart (det kan en ikke si om alle slike). Gang på gang var vi sikre på at det ville blir for tungt da den oppfordret oss til å gire opp allerede ved 1600-1700 o/min. Men BMW gjorde bange anelser til skamme.

Eksteriør: 4

Mens den relativt lave og brede fronten er barsk, med BMWs spesielle lykter og grill og et langt panser, synes vi ikke hekken følger opp.

En grunn er at den "bygger inn" bakhjulene slik at de ser litt puslete ut, med mindre du går opp i temmelig ekstreme felg- og dekkstørrelser.

LITE DILLDALL: Førerplassen oppleves solid, og alt du trenger er der det bør være. Det er få unødvendige elemter her.
LITE DILLDALL: Førerplassen oppleves solid, og alt du trenger er der det bør være. Det er få unødvendige elemter her. Foto: Terje Bjørnsen

Volvo S60 og V60 er to ferske konkurrenter som ser godt ut.

Interiør: 4

Plass er BMW 3-series svakeste kapittel. Som vi har vært inne på, er den i ytre mål blant de mest kompakte bilene i mellomklassen.

Det har nødvendigvis sitt å si også i kupeen. Foran er det intimt, men ingen mangel på plass, mens baksetet egentlig bare er lagd for to. Disse to bør heller ikke være særlig lange i overkroppen, for da stenger de i taket.

Det oppgitte bagasjeromsmålet er 460 liter, men det tallet virker overdrevent. De indre målene er ikke nevneverdig forskjellig fra for eksempel Volvo S60, som er oppgitt til å romme 380 liter. Og mens mange sedaner i dag har fellbar bakseterygg, mangler BMW 3-serie dette.

Interiørdesignen er etter god BMWs no-nonsens-filosofi: Lite unødvendig dilldall, mens det du trenger, er på akkurat rett plass. Byggekvaliteten i interiøret føles førsteklasses.

Nye BMW 5-serie varsler en ny designfilosofi i interiøret. Her er en test av 535i.

Komfort: 5

Vår testbil er i hjul og understell helt standard: 16-tommersfelger, dekk i dimensjon 205/55, normalunderstell.

Det er ingen dårlig standard. Tvert imot er den noe av det beste du kan velge hvis du ferdes på norske veier med varierende asfaltkvalitet. Litt høyde på dekkveggene tar eggen av mang en tverrgående kant, mens understellet tar seg av resten på tillitvekkende vis.

Om fjæringskomfort ikke er det du i første rekke forbinder med BMW, kan denne bilen, med dette oppsettet, få deg til å tenke nytt.

LITEN PLASS: 3-serie er blant bilene med dårligst plass i denne klassen.
LITEN PLASS: 3-serie er blant bilene med dårligst plass i denne klassen. Foto: Terje Bjørnsen

Støynivå (unntatt motorknurring i lav fart) og en generell følelse av velbygd bil underbygger følelsen av god komfort, selv om en 3-serie aldri blir en myk sofa som eter i seg alle slags ujevnheter.

Les test av BMW-modell som får terningkast 6 for komfort.

Sikkerhet: 5

I EuroNCAPs test av BMW 3-serie fikk bilen fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet og fire av fem for barnesikkerheten.

Bilen er derimot lite skånsom mot fotgjengere den eventuelt måtte treffe. Her fikk den kun én av fire mulige stjerner.

ESP-systemet, på BMW-språk kalt DTC, lar seg slås av i to trinn, og det midterste trinnet er en innertier for den som vil finne ut hva bilen er god for uten å miste all elektronisk hjelp.

3-serie har ellers alt av passivt og aktivt sikkerhetsutstyr en forventer å finne i en bil i denne prisklassen.

KOMFORTABEL: Med moderate hjul, og vanlig understell, er 3-serie også komfortabel.
KOMFORTABEL: Med moderate hjul, og vanlig understell, er 3-serie også komfortabel. Foto: Terje Bjørnsen

Miljø: 6

Mens en 320d fra 2005 hadde et oppgitt forbruk på 0,57 l/mil, greier dagens modell seg med 0,40 l/mil i EUs normerte test. Det gjør at oppgitt CO2-utslipp fra en 2010-modell 320d er på kun 109 g/km.

Både tall for utslipp og forbruk må en stort sett ned på små biler med små motorer for å finne maken til. Mens BMW 320d altså har 163 hk og 380 Nm å flekse muskler med.

Også i praksis er forbrukstallet pent. 0,47 l/mil er resultatet etter 20 mil i vår testløype med mange hundre høydemeter stigning. Om det er mer enn det oppgitte, men like fullt det beste resultatet vi har målt til nå i en bil med toliters dieselmotor.

BMW 320d viser altså at sterk motor ikke nødvendigvis betyr høyt forbruk. I dette tilfellet er det tvert imot.

Årsaken heter Efficient Dynamics, som er BMWs betegnelse på et sett av virkemidler som har til hensikt å redusere forbruket.

Pris/utstyr: 4

CO2-utslipp på 109 g/km er med på å gjøre 320d til en prismessig overkommelig BMW. Startprisen er nemlig 373.200 kroner, og motorkreftene tatt i betraktning er det en helt grei pris.

Men da vil også bilen føles temmelig ribbet. Ekstrautstyr er tradisjonelt dyrt hos BMW, men som en aldrende modell har 3-serie fått flere utstyrspakker til priser som ikke skremmer.

BMW 3-serie holder seg normalt godt i pris, men stasjonsvogn kan være et bedre valg med tanke på bruktpris.

En ulempe er det at en helt ny 3-serie ventes om ikke altfor lenge. Den finner du bilder av her.

Les også:

SJÅFØRBIL: BMW 3-serie er en bil hvor man koser seg bak rattet.
SJÅFØRBIL: BMW 3-serie er en bil hvor man koser seg bak rattet. Foto: Terje Bjørnsen

Her er alle våre BMW-tester.

Vi har testet over 500 biler.

Den deiligste kabrioleten

Sjekk de norske bruktbilfavorittene

Denne saken ble første gang publisert 10/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også