Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks

Selv med firesylindret dieselmotor er CLS en vanvittig deilig bil.

KAPABEL: CLS er ingen sportsbil, men den takler likevel svinger på en sikker måte.
KAPABEL: CLS er ingen sportsbil, men den takler likevel svinger på en sikker måte. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

For mange vil det å sette en firesylindret dieselmotor i en luksusbil være som å banne i kirken. Hvis man ser på det på den måten, så slenger Mercedes om seg med obskøniteter når de setter en 2,1-liters firer under panseret for firedørscoupeen CLS.

De som har kjørt en moderne dieselmotor har derimot troen på konseptet. Man trenger tross alt ikke seks sylindere for at ting skal gå fremover lenger. Det er CLS 250 CDI et klart bevis på.

Kjøreegenskaper: 5

Da vi kjørte 350-modellen med luftfjæring, ble vi overrasket over hvor godt den fungerte på svingete vei når vi valgte sportsprogrammet. Spørsmålet var da om denne modellen med vanlige stålfjærer kunne klare å matche luftfjæringen, og det gjør den helt klart.

Også med stålfjærer er CLS en imponerende kapabel bil. Det blir ikke spesielt sportslig, da det er en forholdsvis stor og tung bil. Likevel bor det mer kjøreegenskaper i denne bilen enn man noen gang kommer til å utnytte.

OPPMERKSOMHET: Folk snur seg etter denne bilen, men det er likevel ikke så mye at det blir slitsomt.
OPPMERKSOMHET: Folk snur seg etter denne bilen, men det er likevel ikke så mye at det blir slitsomt. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1600-1800

EGENVEKT, KG: 1785

TILHENGERVEKT, KG:

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/188/142

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIMENSJON: 245/45-17 XL Y

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52

CO2-UTSLIPP, G/KM: 135

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,5

TOPPFART, KM/T: 242

PRIS FRA, KR: 749 000

PRIS TESTBIL, KR: 910 300

Under panseret sitter den samme 2,1-literen vi finner i blant annet C 250 CDI. I motsetning til 136-hesters-variantene som kalles 200 CDI, har denne to turboer. Det gjør at effekten øker til 204 hester, men enda viktigere er dreiemomentet på hele 500 Nm. Det er ikke mange år siden man måtte velge sekssylindret for å få tilgang til krefter som dette.

Ved vanlig kjøring gjør dreiemomentet jobben, og det er sjeldent man trenger å bevege seg noe særlig oppover på turtallsskalaen. Automatkassa med syv trinn girer både mykt og riktig. Det er ikke ofte du vil føle behovet for å bruke girhendlene bak rattet.

Den største ulempen med denne motoren er at den knurrer en del mer enn den sekssylindrede varianten. Det er likevel sjeldent plagsomt, da man må et stykke oppover på turtallsskalaen før det blir veldig mye lyd.

Ytelser: 5

Selv om dette er en stor bil, mangler det ikke krefter. Våre målinger viser at 60-100 km/t og 80-120 km/t går unna på henholdsvis 4,5 og 5,5 sekunder.

Det er nøyaktig like raskt som BMW 325dA cabriolet, men det er omtrent sekundet tregere enn storebror med sekser under panseret i begge fartsområdene.

Ved vanlig kjøring skal man være kresen for å savne krefter i denne bilen. Forbikjøringer skjer kjapt og effektivt i alle hastighetsområder man bør være innom på norske veier.

Eksteriør: 6

KOMFORTABELT: Setene er behagelige å sitte i over lengre tid. Multikontursetene i testbilen har blant annet justerbar sidestøtte.
KOMFORTABELT: Setene er behagelige å sitte i over lengre tid. Multikontursetene i testbilen har blant annet justerbar sidestøtte. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det er ingen tvil om at CLS tiltrekker seg oppmerksomhet av det positive slaget. Den lange, lave og brede bilen har en tilstedeværelse på veien som få "normale" biler kan matche. Likevel blir det langt fra slitsomt - som noen kanskje kan syntes det vil bli med en superbil som SLS.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 8,5

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,5

STØY TOMGANG, dBA: 44,2

STØY 50 KM/T, dBA: 59,8

STØY 80 KM/T, dBA: 64,5

STØY 100 KM/T, dBA: 66,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

LED-lyktene i fronten er med på å gi den et eksklusivt preg, og generelt sett oser bilen av eleganse.

Interiør: 5

Mercedes hang en stund litt etter på interiørfronten. Det gjorde at de ble oppfattet som en smule trauste og gammeldagse sett opp mot konkurrentene. Det har imidlertid endret seg med de nye modellene. På innsiden fremstår CLS som både luksuriøs og moderne.

Dette er nok ikke bilen man velger hvis plass er det viktigste kriteriet. Likevel har de fire setene mer enn god nok plass til voksne. For det er nemlig bare fire seter i bilen. Bakseteplassen er tilstrekkelig, men takhøyden kan bli litt knapp for de som er over snittet høye.

Også bagasjeplassen er godkjent. 520 liter er akkurat like mye som BMW 5-serie sedan, og det er femten liter mindre enn det du finner i hovedkonkurrenten Audi A7. Innlastingen er imidlertid forholdsvis trang, og det kan bli litt kronglete å få stor ting på plass bakerst. Baksetene kan felles ned for mer plass, men skiluke er ikke tilgjengelig.

Komfort: 6

Det som imponerer oss mest i denne biler er understellsoppsettet. Selv om det takler svinger på en utmerket måte, har ingeniørene i Sindelfingen klart å beholde en voldsom komfort. At de klarte dette i 350-modellen med luftfjæring er én ting, men hvordan de har klart det samme i denne, som har vanlige stålfjærer, er en gåte.

HØY KVALITET: Interiøret har en moderne utforming og gir et veldig godt kvalitetsinntrykk.
HØY KVALITET: Interiøret har en moderne utforming og gir et veldig godt kvalitetsinntrykk. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Bilen sluker alt av ujevnheter i veien på en eksemplarisk måte, og selv ikke asfaltskjøter og trikkeskinner byr på nevneverdige problemer for hjulopphenget.

Når støynivået i tillegg er lavt og setene er fantastiske å sitte i, er det vanskelig å gi bilen noe annet enn en sekser her.

Sikkerhet: 4

CLS er ikke testet av EuroNCAP, og det er grunnen til at vi foreløpig setter karakter fire her.

Vi tror likevel at CLS er en sikker bil. Alt av forventet elektronikk er standard, og det samme er systemet som varsler om at det er på tide med en pause. For noen ekstra tusenlapper kan du også få ting som blindsonevarsler (8360 i kombinasjon med filholder), adaptiv cruisekontroll (inkludert i kjøreassistentpakke til 25.070) og nattkamera (13.930).

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 752.800 kroner, er ikke dette noen billig bil. Der er imidlertid nesten akkurat det samme som Audi skal ha for sin A7 med en 204-hesters trelitersdiesel (744.000).

CLS er en forholdsvis velutstyrt bil i standardutgave. Ting som girhendler på rattet, bi-xenon-lykter med LED-parklys og multimediespiller med 5,8-tommers skjer mer standard. Ekstrautstyrslisten er likevel lang. Her kan du velge skinn i flere forskjellige kvaliteter, utvendig styling og forskjellige underholdningssystemer i tillegg til de nevnte sikkerhetssystemene. Felles for alt er at det koster penger. Å ende opp med å bruke et sekssifret beløp på ekstrautstyr er ikke vanskelig.

TO SETER: De to heldige som sitter i baksetet har nok av plass i lengderetningen. Takhøyden kan imidlertid bli litt snau for de aller høyeste.
TO SETER: De to heldige som sitter i baksetet har nok av plass i lengderetningen. Takhøyden kan imidlertid bli litt snau for de aller høyeste. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Miljø: 6

CLS 250 CDI har et oppgitt forbruk på 0,51 l/mil. I vår testrunde brukte den 0,57 l/mil, og det er imponerende for en bil med disse ytelsene og en vekt på nesten 1800 kilo. Andre biler som har vært i dette området er Alfa Romeo 159 2,0 JTD og Volkswagen Passat 1,6 TDI.

Igjen viser altså forbrukstestene at store biler med sterk motor ikke nødvendigvis sluker drivstoff.

Konklusjon: 6

CLS er en flott bil. Med 250-motoren blir den ikke mindre flott. Til tross for hva enkelte mener om firesylindrede dieselmotorer i luksusbiler, er faktum at det fungerer veldig godt. Det trekker heller ikke ned at understellsoppsettet er blant de beste vi har vært borti og at den ser veldig bra ut.

Prisforskjellen på 200.000 kroner opp til 350-modellen er stor, og når vi ser på totalopplevelsen virker det vanskelig å forsvare - til tross for to ekstra sylindre og luftfjæring.

Les også:

STORE NOK: 18-tommerne på vår testbil ser vi på som et godt kompromiss mellom utseende og komfort.
STORE NOK: 18-tommerne på vår testbil ser vi på som et godt kompromiss mellom utseende og komfort. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Dette ekle synet møter turistene langs veien

Oslo er bilkø-versting i Europa

Her står fotoboksene som måler gjennomsnittsfart

Denne saken ble første gang publisert 18/07 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også