Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV

Audi Q3 er her. Vi har kjørt den på vei, bane og i terrenget.

Sist oppdatert

Audi ventet lenge før de satset på SUV. Da de til slutt bestemte seg, kom den enorme Q7 først. Deretter fulgte den mer kompakte Q5.

Nå er tiden inne for Q3, som i lengde (439 cm) og bredde har mål som en kompaktbil. Modulbasisen, eller " ryggraden", stammer fra VW Golf, og teknisk sett er Q3 i slekt med VW Tiguan.

Men Q3 skal konkurrere på et høyere nivå, der alternativene er biler som BMW X1, Range Rover Evoque og den litt større Volvo XC60.

Kjøreegenskaper: 4

"En Audi skal være sportslig." Det er en setning vi har hørt flere ganger når vi har vært på Audi-lanseringer.

Men Q3 er ikke særlig sportslig. Særlig skorter det på styrefølelsen, som er vag og indirekte selv i "Drive select"-innstillingen "dynamic" (se komfort-kapittelet for mer om dette).

Q3 understyrer dessuten tidligere enn direkte konkurrenter, og den krenger godt merkbart når den presses. I sportslighet henger Q3 langt etter det nærmeste alternativet, BMW X1.

EKSTRA SIKKERHET: Med snø som i beste/verste fall (stryk det som ikke passer for deg) ligger bortimot halve året, er firehjulsdrift fint å ha. Billigst Audi Q3-versjon med Quattro koster knapt en halv million kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
EKSTRA SIKKERHET: Med snø som i beste/verste fall (stryk det som ikke passer for deg) ligger bortimot halve året, er firehjulsdrift fint å ha. Billigst Audi Q3-versjon med Quattro koster knapt en halv million kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Når det er sagt, har Audi Q3 konsekvent oppførsel. Understyringen, som tross Quattro får oss til å føle at vi kjører en forhjulsdrevet bil, er med på å gi trygge tilbakemeldinger om hva som skjer under hjulene.

For Q3 betyr Quattro at bilen har en lamellkobling (Haldex 4) med en "forspenning" på mellom 7 og 10 prosent til bakhjulene. Systemet sender mer kraft til bakhjulene når det registrerer at det er glatt.

For øvrig er en Q3 med S tronic-automat en svært lettkjørt bil.

Motor: 6

RUND: En ny Audi pleier å få mange blikk. Vi testet Q3 samtidig med den nye Range Rover Evoque, og Q3 tapte kampen om oppmerksomheten fra folk flest soleklart. Kanskje er Audi-designerne i ferd med å gjenta seg selv litt for mye? FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RUND: En ny Audi pleier å få mange blikk. Vi testet Q3 samtidig med den nye Range Rover Evoque, og Q3 tapte kampen om oppmerksomheten fra folk flest soleklart. Kanskje er Audi-designerne i ferd med å gjenta seg selv litt for mye? FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tolitersdieselen med 177 hk er paret med en sjutrinns dobbeltclutchkasse (S tronic), og det er en topp moderne kombinasjon.

TEKNISKE DATA OG TESTDATA Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 177/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1660
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 439/183/159
  • BAGASJEROM, LITER: 460-1365
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/65-16 V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 156
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 8,2
  • TOPPFART, KM/T: 212
  • PRIS FRA, KR: 485 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 644 000

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK: 8,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 10,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 6,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,1
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,3
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,3
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,2
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,9
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

Motoren er i dieselsammenheng fleksibel på turtall både ned- og oppover og går i et toneleie som i all hovedsak er behagelig. Bare når S tronic-kassa tyner høye gir i det lengste for å spare drivstoff, og dermed presser turtallet ned mot 1200 o/min, blir motoren grov og knakkende i målet.

Girautomatikken er på toppnivå når det gjelder raske girskift og kunsten å velge riktig utveksling. Med sju trinn å velge blant har den også ett trinn mer enn de direkte konkurrentene.

Som vi skal se under, gir dette gode resultater både når det gjelder ytelser og forbruk.

Ytelser: 5

Audi Q3 2,0 TDI Quattro er raskere enn biler som Range Rover Evoque SD4 med 190 hk og BMW X1 xDrive20d med 163 hk.

Med sine kjappe girskift føles den spesielt langbeint ved igangsetting. Du vil sjelden ha reelt behov for å komme deg fra 0 til 100 km/t raskere enn på 8,9 sekunder, som testbilen bruker ifølge våre målinger (fabrikkens tall er 8,2 sekunder).

"Forbikjøringsakselerasjonen" 60-100 km/t går unna på 4,6 sekunder, som er et knapt sekund raskere enn for BMW X1 xDrive20d automat (163 hk).

Eksteriør: 3

En bils utseende er en svært subjektiv sak, og normalt ikke noe vi legger veldig stor vekt på i en totalvurdering.

KRENGER: Når Audi Q3 settes under press, krenger og understyrer den klart mer enn de beste bilene i den vesle klassen for kompakte status-SUV-er. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KRENGER: Når Audi Q3 settes under press, krenger og understyrer den klart mer enn de beste bilene i den vesle klassen for kompakte status-SUV-er. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Når det er sagt, er det ingen av de i alt fem biltesterne som har kjørt Q3 som retter tommelen i været for Q3s utforming.

Vi synes at Audi i sin jakt på familielikhet repeterer seg selv, og dessuten at kort lengde, SUV-høyde og et generelt glatt ytre gir kuleassosiasjoner.

Vi har kjørt Q3 samtidig med Range Rover Evoque. Sistnevnte fikk masse oppmerksomhet fra folk vi møtte. Q3 var det svært få som så nærmere på.

Interiør: 3

Ved første blikk er Q3 typisk Audi i interiøret, med førsteklasses instrumentbetjening, flott finish og kvalitetstunge materialer. En laaang liste med ekstrautstyr lar deg få bilen akkurat slik du vil ha den, forutsatt at du har pengene som skal til.

Ved blikk nummer to ser vi at Audi har tydd til knep vi kjenner fra mer folkelige biler: Under området der blikket faller først, er plasten hard.

Dessuten er Q3 trang. Testbilen har soltak som stjeler litt av takhøyden. Da er avstanden fra issen til taket redusert til omtrent en fingerbredde for en mann av litt over gjennomsnittlig lengde, selv med setet i laveste posisjon. Bak vil samme mann ha problemer med å sitte normalt.

Bagasjerommet er oppgitt til 460 liter. Vi skjønner ikke hvordan Audi har målt, for tommestokken vår viser at det er betydelig mindre - særlig smalere - enn andre bagasjerom med omtrent samme fabrikktall for litervolum.

Komfort: 4

Både motor-, vei- og vindstøy er pent dempet i Audi Q3.

Testbilen har understell med demperregulering (11.710 kroner) som sammen med betjeningsmodulen Drive select (2390 kroner) lar sjåføren velge mellom "efficiency", "comfort", "auto" og "dynamic".

PENT, MEN TRANGT: Instrumentbetjeningen er på typisk Audi-vis enkel og gjennomtenkt. Plassforholdene imponerer ikke. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PENT, MEN TRANGT: Instrumentbetjeningen er på typisk Audi-vis enkel og gjennomtenkt. Plassforholdene imponerer ikke. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I "auto" er Q3 det en gjerne kan kalle fast og tysk i understellskarakteren, og heller ikke i "comfort" er bilen en slappfisk. "Dynamic" er best egnet på helt slett underlag. Drive select styrer også styre- og gassresponsen samt girkassas skiftemodus.

Ingen i testlaget skryter av sittestillingen for sjåføren. Vi sitter ikke direkte vondt, men høyt og temmelig rett-opp-og-ned. Dybdejusteringen av rattet er uvant kort til Audi å være. Dermed blir særlig de langbeinte sittende med enten strake armer eller mer vinkel i knærne enn godt er på langtur.

Pussig, for Audi pleier å være eksperter på dette.

Sikkerhet: 4

Audi Q3 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Derfor setter vi standardkarakteren "4" for denne kategorien.

Q3 har alt det sikkerhetsutstyret en venter å finne i en moderne bil hva gjelder kollisjonsputer, elektroniske bremsehjelpere, elektronisk antiskrensprogram osv.

Pris/utstyr: 3

En kompakt jåle-SUV er aldri ment å innfri dersom målestokken er mest mulig bil for pengene. Når vi kaller Q3 for Audis "billig-SUV", er det kun et uttrykk for at den er den billigste blant Audis høybygde bilmodeller.

Selv om Q3 plassmessig er en liten bil, må du prute godt på vinterdekkene for å få med deg versjonen med firehjulsdrift og automatgir ut av butikken for under en halv million. Og da har du ikke fått med et eneste stykke ekstrautstyr, som ikke er billig hos Audi.

Testbilen, som altså har Quattro og S tronic, er meget godt utstyrt. Blant høydepunktene er skinn/alcantaraseter (samen med 18-tommershjul del av sportspakke til knapt 20.000 kroner), stort soltak (15.460 kroner) og den store info- og navigasjonssentralen MMI navigasjon plus til 27.970 kroner.

Totalt koster testbilen ubeskjedne 644.000 kroner.

Men du kan få Q3 billigere: med 140-hesters diesel, forhjulsdrift og manuelt gir starter den på 384.900 kroner.

Miljø: 5

I vår faste testrunde på 20 mil greier Q3 seg med et gjennomsnittsforbruk på 0,62 l/mil.

Med tanke på at bilen er rask og har 177 hk, firehjulsdrift og automatgir, synes vi det er et meget godt resultat.

Det oppgitte EU-forbruket er på 0,59 l/mil, og CO2-utslippet er 156 g/km.

IKKE STORT: Audi oppgir bagasjerommet til 460 liter. Det stusser vi over, for målebåndet vårt viser at det er betydelig mindre, særlig smalere, enn andre bagasjerom med omtrent samme oppgitte litertall. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
IKKE STORT: Audi oppgir bagasjerommet til 460 liter. Det stusser vi over, for målebåndet vårt viser at det er betydelig mindre, særlig smalere, enn andre bagasjerom med omtrent samme oppgitte litertall. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Sjekk forbruksvinnerne og -taperne her.

Konklusjon: 4

Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic er relativt sjelden vare. Nemlig en Audi som skuffer oss litt.

Vi blir ikke helt kloke på bilen. Audi-typisk sportslighet er mangelvare. Sittestillingen er pertentlig og tantete (unnskyld, alle tanter). Innvendig er den trang. Utvendig har Audi gjentatt seg selv.

Samtidig har den klassens mest moderne motor/gir-kombinasjon, og det gjør den rask, men gjerrig med dieseldråpene. Og om sportsligheten mangler, er den i alle fall gjennomført konsekvent i oppførselen.

LES OGSÅ:

MODERNE: Den automatiske dobbeltclutchgirkassen, som Audi kaller S tronic, er blant de beste på markedet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
MODERNE: Den automatiske dobbeltclutchgirkassen, som Audi kaller S tronic, er blant de beste på markedet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også