Kort sagt:

+ Engasjerende veiegenskaper

+ Kraftig motor

+ Gunstig pris/utstyrsforhold

+ God totalkomfort


- Uinspirert interiørdesign

- Mulig verditap

En av bilnyhetene det har knyttet seg størst spenning til i 2012, er Mazda CX-5. Ikke bare fordi det er en viktig nyhet for Mazda i et viktig segment, men også fordi det er den første bilen med gjennomført bruk av Mazda Skyactive-teknologi, der effektivitet og vektreduksjon er nøkkelord. Og fordi det blir en siste mulighet for Mazda å bevise at det tidligere stormerket har noe å hente høyt på salgsstatistikkene i Norge.

Ambisjonene er det i alle fall ikke noe i veien med: Mazda forventer å selge 2500 biler i et normalår, noe som tilsier en plass blant de fire mest solgte SUV-ene om man legger 2011-tall til grunn.

Selv om Norge er SUV-land framfor noen, har biltypen bredt seg som en farsott i mange andre markeder.

Bilkjøperne liker den opphøyde sitteposisjonen og robuste følelsen, men trenger ikke nødvendigvis firehjulsdrift. Og Mazda har både for- og firehjulsdrevne modeller i prislisten:

Rimeligste Mazda CX-5 med toliters bensinmotor på 165 hk koster fra 293 000 kroner, mens rimeligste firehjulsdrevne versjon starter på 360 500 med samme motor.

Billigste modell med diesel og firehjulsdrift koster 379 900 kroner. Vår testbil med sekstrinns automatgir og Sport utstyrsversjon er den dyreste i programmet og starter på 434 600 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

De færreste kjøper en kompakt-SUV for å hvine rundt på svingete landeveier. Sammenlignet med firehjulsdrevne stasjonsvogner faller de gjennom, spesielt når det kommer til kjørefølelsen.

Mazda CX-5 er en av de få rimelige SUV-modellene som innbyr til aktiv kjøring:

Stor standard dekkdimensjon på 235/50-19 i Sport-versjonen sørger for godt veigrep. At bilen tross sine store ytre dimensjonene er en relativt lett, hjelper på kjørefølelsen med kvikk respons på styringen.

Dermed blir den presis inn i svingene, samtidig som den holder sporet veldig godt.

Fjæringen er smidig over ujevnheter. CX-5 har roen selv om veien både er ruglete og svingete. Og slike forhold finnes det som kjent en del av i kongeriket.

=Mazda CX-5

SORT HULL: Innvendig kunne Mazda gjerne ha pyntet mer i CX-5 interiøret. Kjøper du bil til over 400 000 skal det helst se slik ut fra førerplassen. FOTO: Petter Handeland

Motor: 6

Mazda CX-5 har en 2,2-liters diesel på 150 hk med et dreiemoment på 380 Nm fra 1800-2600 o/m. Det oppleves som en harmonisk drivlinje, godt hjulpet av de solide 380 Nm og en tradisjonell sekstrinns automatkasse.

Den girer raskt og riktig, med fin flyt og følelse av konstant kraftoverskudd som resultat.

Legg til at motoren støymessig er den med minst diesellyd, og vi har en ny drivverksfavoritt i klassen.

Ytelser: 4

SUV-modeller i denne størrelsen gjør normalt sett en grei figur når du har en dieselmotor på rundt to liter under panseret.

Med sin 2,2-liter og litt mer effekt og dreiemoment enn de fleste konkurrentene, har Mazda CX-5 et ekstra overskudd.

Med kickdown tar 60-100 km/t seks sekunder og 80-120 km/t 8,2 sekunder. Det er eksempelvis noe bedre enn VW Tiguan med 140 hk og sjutrinns DSG girkasse.

Dermed oppleves bilen som rask i trafikken og med tilstrekkelig forbikjøringskapasitet.

Eksteriør: 3

En kompakt-SUV har ikke dimensjonene med seg når deg gjelder å ta seg ut på veien. Mazda CX-5 er ikke noe unntak, det blir mye karosseri med høy bakkeklaring.

Dermed går inntrykket fort i retning av en lett overvektig affære på stylter. Plastdetaljene rundt hjulbuene og i front og hekk forsterker den effekten, selv om de prøver å få bilen til å se tøffere ut.

=Mazda CX-5

ROMMELIG: Generøse ytre mål overføres også til innvendig plass. Mazda CX-5 fungerer fint som familiebil. © FOTO: Petter Handeland

Testdata

  • 0-100 km/t, sek: 10,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 12,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,0
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,2
  • Støy tomgang, dBA: 40,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,8
  • Testforbruk, l/mil: 0,63

Interiør: 5

Mazda CX-5 har ganske store utvendige mål. Det gir seg også utslag innvendig. Den er noen viktige centimeter bredere i for- og baksete enn normalt i denne klassen.

Relativt rette karosserisider gjør at bredden også er brukbar i skulder- og hodehøyde.

Benplassen i baksetet er god og bagasjerommet tåler en sammenligning med en vanlig stasjonsvogn, siden det er ganske langt og bredt. Ifølge VDA-målene rommer Mazda 503 til 1620 liter.

En lur løsning sørger for at hattehyllen blir med bakluken opp på en elegant måte, dessuten setter vi pris på den tredelte bakseteryggen og nedfellingshendler i bagasjerommet.

Interiørdesignen er en av de få svakhetene i Mazda CX-5. Det er relativt svart og ensformig innvendig. Det ville nok vært enklere å kapre kunder om man hadde knabbet noen pyntetriks fra VW eller Audi.

Komfort: 5

Totalt sett føles Mazda CX-5 som en komfortabel kompakt-SUV. Selv om de store hjulene i Sport-versjonen gir klar beskjed når du passerer skarpe ujevnheter i lav fart, er den ikke ubehagelig på større dumper.

Støytestene viser at CX-5 er blant de mest stillegående i klassen.

Mens du for et tiår siden kunne finne SUV-er med sittestilling arvet fra nærmeste gårdsbruk, er det lite som minner om landbruksmaskineri i dagens modeller. Mazda CX-5 har en nesten personbilaktig sittestilling. Behagelige skinnseter er standard i testbilenes utstyrspakke.

=Mazda CX-5

INGEN DRAMATIKK: Selv om den løfter på bakhjulet i unnamanøver, er Mazda CX-5 en av de snilleste og mest velkjørende modellene i SUV-klassen. © FOTO: Petter Handeland

Tekniske data

  • Motor, cm³: 2189
  • Effekt, hk ved o/min: 150/4500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1800-2600
  • Egenvekt, kg: 1565
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 456/184/171
  • Bagasjerom, liter: 503-1620
  • Standard dekkdimensjon: 225/65-17 U
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,55
  • CO2-utslipp, g/km: 144
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,2
  • Toppfart, km/t: 194
  • Pris fra, kr: 387 700
  • Pris testbil, kr: 430 700

Sikkerhet: 5

Mazda CX-5 ble testet av EuroNCAP i 2012. Bilen oppnådde svært gode resultater for sin klasse, med fem av fem stjerner totalt, 94 % for beskyttelse av voksne, 87 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.

Ifølge EuroNCAP har Mazda CX-5 en solid passasjercelle ved frontkollisjon og bilen gjør det også bra i sidekollisjon.

Både i kollisjon med barriere og stolpe er beskyttelsen av passasjerene meget god. De gode resultatene gjelder også for barn på 3 år og 18 måneder.

Pris/utstyr: 4

I vår velutstyrte testbil er ikke mye du vil savne. Og selv om drøyt 430 000 kroner ikke er noe å kimse av, er det andre biler i klassen som fort blir dyrere om du skal følge Mazdas utstyrsspesifikasjoner i Sport-versjon.

Trenger du ikke alle utstyrsgodbiter, finnes Mazda CX-5 som nevnt i rimeligere versjoner.

Dermed spenner den et bredt prisområde, og sammenlignet med tilsvarende kompakt-SUVer er den aggressivt priset.

Mazda har ry på seg for at bilene er teknisk solide og skal normalt sett holde seg bra i verdi.

Likevel er bruktbilprisen et usikkerhetsmoment i en klasse der prestisje teller mer enn fornuft og Mazda ikke har noen historikk fra tidligere.

Forbruk: 4

Våre faste forbrukstester har vist at også SUV-modellene har blitt mer nøysomme.

Om det er Skyactive-teknikken som har ansvaret for de moderate forbrukstallene til CX-5, vet vi ikke.

Men med kraftig motor, firehjulsdrift og automatgir er i alle fall 0,62 liter per mil et respektabelt resultat.

Det ligger fortsatt litt etter bestenoteringen for denne SUV-klassen, der Audi Q3 2,0 TDI klarte seg med 0,53 liter per mil.

=Mazda CX-5

PÅ STYLTER: Mazda CX-5 klarer ikke å gjøre noe med sitt typiske SUV-utseende. Skal du ha en lekrere bil med 4WD blir det å kikke etter en crossover eller stasjonsvogn. © FOTO: Petter Handeland

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Det er ingen tvil om at Mazda CX-5 evner å utfordre erkerivalen VW Tiguan på egenskaper.

Selv om løpet er jevnt, lurer Mazda seg foran på noen viktige områder: Den er litt bedre å kjøre, er noe mer komfortabel, og stiller med en mer harmonisk og kraftfull motor.

Og om utstyr er viktig: Mazda CX-5 er vesentlig rimeligere enn en tilsvarende utstyrt Tiguan.

Det største usikkerhetsmomentet er hvordan bruktbilprisen utvikler seg for CX-5 kontra Tiguan. Dessuten kunne Mazda godt ha kikket litt på hvordan VW øker trivselsfaktoren med en stilig innvendig design.

Les også:

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Mer solid brukt-SUV må du lete lenge etter

Hyundai Santa Fe er blitt mye barskere

Setter SUV-ene i skyggen

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!