Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk

Audi A6 blir dessverre aldri for folk flest, men dette er det nærmeste A6 kommer folkelig.

NYE A6: Totalvekten er redusert med opp til 70 kg sammenlignet med forrige generasjon. 17- tommers aluminiumsfelger, elektromekanisk styring, start/stopp-system og Audi drive select er blant standardutstyret.
NYE A6: Totalvekten er redusert med opp til 70 kg sammenlignet med forrige generasjon. 17- tommers aluminiumsfelger, elektromekanisk styring, start/stopp-system og Audi drive select er blant standardutstyret.
Sist oppdatert

Nye Audi A6 debuterte som sedanmodell på våren 2011. Vi var godt fornøyd med bilens egenskaper, og har testet både Audi 3,0 A6 TDI Quattro og den mer prisgunstige varianten med toliters turbodiesel; Audi A6 2,0 TDI.

Nå er det publikumsfavoritten Audi A6 Avant som gjør sitt inntog på norske veier. Bilen er tvers gjennom ny i forhold til forgjengermodeller. De tekniske nyvinningene du kan lese om fra vår prøvekjøring fra lanseringen av Audi A6 sedan og fra lanseringen av Audi A6 Avant.

Vi har kjørt Avant med treliters diesel med både 204 og 245 hestekrefter, men det er dieselmotoren på to liter som kommer til å stå for mesteparten av salget i Norge.

Kjøreegenskaper: 6

Audi A6 med quattro imponerte oss såpass at vi ga kjøreegenskapene terningkast seks. Denne gangen kjørte vi en relativt normalt utstyrt med dekk i dimensjon 245/45-18 og et standard hjuloppheng uten luftfjæring.

Det er ikke noe i veien med måten Audi A6 oppfører seg på i en normal utgave:

Veigrepet er svært godt. Til å være en bil på nesten fem meter er responsen på rattbevegelser kvikk og direkte. Du opplever ikke noe uventet, og bilen skyver lett over forhjulene når du blir altfor ivrig.

BESTSELGEREN: Den mest populære kombinasjonen vil i følge importøren være 163 hk og trinnløst automatgir.
BESTSELGEREN: Den mest populære kombinasjonen vil i følge importøren være 163 hk og trinnløst automatgir.

Motor: 5

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 177/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750
  • EGENVEKT, KG: 1715
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/1600
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 493/187/146
  • BAGASJEROM, LITER: 565
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/60R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,5
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 132
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,0
  • TOPPFART, KM/T: 222
  • PRIS FRA, KR: 524 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 647 000

Forventningene er ikke de aller største til en toliters diesel i en stor bil. Sifrene er likevel imponerende, med en ytelse på 177 hk ved 4200 o/m og 380 Nm fra 1750-2500 o/m.

Vår testbil hadde sekstrinns manuell girkasse. Den mest populære kombinasjonen vil ifølge importøren være samme motor, men med 163 hk og trinnløst automatgir.

Motoren innfrir de forventningene du har til en moderne dieselmotor, med jevn kraftutvikling, stort turtallsspenn og vibrasjonsfri gange.

Bare enkelte ganger blir diesellyden såpass merkbar at du husker hva slags drivstoff som skal på tanken.

Ytelser: 5

DESIGN: Det er liten tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.
DESIGN: Det er liten tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

Tross 1715 kilo egenvekt med fører, legger Audi A6 i vei med en iver vi ikke hadde trodd var mulig i 2,0 TDI-versjonen.

Testdata Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

  • 0-100 KM/T, SEK.: 9,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 10
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 11,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,1
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 41,3
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,6
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,9
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,3
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64

Den matcher fint de andre raske bilene i klassen som eksempelvis BMW 520d. Dermed er den sprek i forbikjøringer når du girer ned, og sterk i bakker og på svingete vei om du lar girspaken stå i fred.

Stasjonsvognen er en smule tregere enn sedanen vi testet tidligere, men 60-100 km/t på 4,9 sekunder og 80-120 km/t på 6,2 sekunder (se testdata) er uansett meget gode tall for klassen.

Eksteriør: 5

Det er ikke alle de nye Audi-modellene som faller like godt ut designmessig. Den nye Audi Q3 er et eksempel på det. Men det er ingen tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

FRISKT: Førermiljø i nye A6.
FRISKT: Førermiljø i nye A6.

Per i dag er det etter vår mening den Audi-modellen som best uttrykker den kombinasjon av sportslighet, eleganse og soliditet vi gjerne forbinder med merket. Fronten er spesielt vellykket, men også profilen og en mykt avrundet hekk med markerte baklys faller i smak hos oss.

Interiør: 5

Innvendig har Audi lagt stilen på et mer visuelt imponerende nivå enn tilfellet var med forgjengeren, som representerte det mer Audi-trauste. Men også i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet.

Plassmessig gjør Audi A6 en meget god figur. Ved siden av svært god benplass bak, har den i tillegg storbildimensjoner i bredden. Også bagasjeplassen er solid. 1680 liter med setene nedfelt. Den hellende bakruten tar noe plass om du skal laste i høyden.

S-LINE: Førermiljø S-line.
S-LINE: Førermiljø S-line.

Komfort: 5

Da vi kjørte sedanversjonen av Audi A6, var vi noe misfornøyd med graden av hjulstøy i forhold til de beste konkurrentene. Normalt sett er en stasjonsvogn noe mer utsatt for støy enn en sedan, men i tilfellet Audi A6 Avant er støynivået helt likt som i sedanen med tilsvarende motor og hjul.

Testbilen med tradisjonell fjæring oppleves litt mindre sportslig enn modellene vi har kjørt med luftfjæring, men fjæringskomforten er til gjengjeld hakket bedre. A6 er ikke helt på høyde med BMW 5-serie, men kan uten tvil sies å være en meget komfortabel bil.

Sikkerhet: 5

Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011. Den får høye karakterer, med 91 prosent for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 41 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 86 prosent for sikkerhetssystemer. EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.

Vi har nevnt et velfungerende ESP-system som tillater en viss grad av slipp, før det trer mykt og effektivt i kraft. I tillegg besto Audi A6 Avant vår bremsetest med flere nedbremsinger fra 100-0 km/t, uten anmerkninger.

Pris/utstyr: 4

PLASS: Bagasjerommet er på 565 liter. Legger man ned bakseteryggene øker volumet til 1680 liter.
PLASS: Bagasjerommet er på 565 liter. Legger man ned bakseteryggene øker volumet til 1680 liter.

Audi A6 Avant med testbilens motor starter på 524 000 kroner. Velger du den litt svakere versjonen, samme motor, men med 163 hk, kan du trekke fra ca. 20 000 kroner.

Utstyr er viktig i en bil av denne typen, og vår testbil hadde en utstyrsliste til 123 000 kroner. Du kan kutte litt i den, og fortsatt sitte igjen med en bil som gir et luksuriøst inntrykk. Testbilens teknikkpakke til 17 000 kroner vil vi anbefale, samt assistentpakken vi hadde gleden av å prøve i Audi A6 Avant 3,0 TDI med side assist, active lane assist, adaptiv cruise control og pre sense plus til 23 650 kroner.

Bruktbilverdien på forrige generasjon Audi A6 har ikke holdt seg mer enn akkurat, men bilen har vist seg svært solid og pålitelig. Det håper vi er tilfellet også for den nye.

Miljø: 5

Forbruket på store biler har utviklet seg svært positivt i de siste årene. Audi A6 Avant 2,0 TDI har et imponerende normforbruk i EU-miks på 0,50 l/mil og CO2-utslipp på 132 g/km.

Så lave tall klarer ikke vi å oppnå i vår faste forbruksrunde, men forbruket er uansett tilfredsstillende. Etter 20 mil på variert norsk vei lander vi på et forbruk på 0,64 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

JÅLERI: I forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet.
JÅLERI: I forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet.

Det er lite som mangler når du sitter bak rattet selv i en av basisversjonene av den nye Audi A6. Den sender ut alle vibrasjonene og signalene en luksuriøs storbil skal. På mange områder matcher den de beste bilene i klassen, men når det kommer til fjæringskomfort mangler den litt på å følge BMW 5-serie.

Likevel: Om du havner i en A6, BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse er nå mer enn noensinne et spørsmål om personlige preferanser. Alle tre er utmerkede biler, med sin unike personlighet.

Les også:

De beste bruktbilen med 4x4

Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Test av vinterdekk 2011 2012

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også