Det har helt klart vært en dreining i nybilmarkedet de siste årene. En kjapp kikk i Opplysningsrådet for Veitrafikkens registreringsstatistikk (per november 2013) forteller oss at SUV-er og kompaktklassebiler (Golf-klassen) øker i popularitet, mens interessen for mellomklassebiler (Passat, Avensis osv.) minker.

VW Golf er Norges mest solgte bil med over 6900 solgte hittil i år. Toyota Auris følger på annenplass med 4500 solgte, mens 4200 nordmenn har latt seg friste av SUV-en Mazda CX-5. Det holder til en fjerdeplass.

Mest solgte mellomklassebil er Skoda Octavia på sjuende (3278 solgte), etterfulgt av VW Passat på ellevte (2818 solgte).

Ja vi el-sker

Kanskje viktigst av alt, er det som foregår under panseret. Flere og vesentlig bedre miljøbiler har fått konservative nordmenn til å velge nytt. I skrivende stund er elektriske Nissan Leaf Norges tredje mest solgte bil i 2013, mens Tesla Model S har vært blant de mest solgte siste tre måneder.

Ting er med andre ord ikke helt som de var. Og etter alt å dømme, fortsetter det i samme retning også i årene som kommer.

Her er de 25 viktigste 2014-nyhetene (sortert alfabetisk):

AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-ustlipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på kun elektrisk drift skal være på 50 kilometer. FOTO: Audi

Audi A3 e-tron

I motsetning til de første e-tron-modellene fra Audi, er kommende A3 e-tron ikke elektrisk men en plugg-inn hybrid som kan kjøre opptil fem mil på ren eldrift.

I tillegg til elmotoren har A3 e-tron en en 1,4-liters bensinturbomotor og dobbelklutsj automat. Det gir en totalytelse på 204 hestekrefter og 350 Newtonmeter. 0-100 km/t på 7,6 sekunder er ikke verst for en bil som har et oppgitt forbruk på 0,15 l/mil.

A3 e-tron kommer til sommeren. Forventet pris er rundt 300 000 kroner.

BMW i8

BMW i8 er også en ladbar hybrid, der mye av teknikken kommer fra den lille elbilen i3 som BMW lanserer i disse dager. i8 er en sportsbil, og ytelsene er ikke til å kimse av. Elmotoren, som produserer 97 hestekrefter, drar forhjulene rundt, mens en trimmet 1,5-liters bensinturbomotor på 231 hestekrefter sendes til bakken via bakhjulene. i tillegg har den en 35-hester elmotor bak som brukes til å starte opp motoren, til oppladning, og til å dekke opp for turboforsinkelsen i turbomotoren. Totalt 360 hk i en bil på bare 1490 kg.

Oppgitt forbruk er 0,25 l/mil. Høy prisklasse.

=

UTSOLGT: Det ryktes at etterspørselen etter BMW i8 har vært så massiv at bilen allerede er utsolgt for 2014. FOTO: BMW © UWE FISCHER

=

CROSSOVER: BMW X4. FOTO: Steffen Jahn

=

MINI-SUV: Ford EcoSport ble først utviklet og produsert i Sør-Amerika, hvor den har vært en kjempesuksess. Nå kommer en variant basert på Fords globale plattform. FOTO: Ford

=

LADBAR: Ford Mondeo hybrid. FOTO: Ford

BMW X4

BMW lanserer flere nye modeller neste år blant annet 2-serie, M3 og M4 og det skal også være snakk om en 4-serie Gran Coupé. Mest interessant sett med norske øyne er kanskje BMW X4. Et konsept på bilen ble vist frem på bilutstillingen i Shanghai tidligere i år. Den ser ut som en mindre versjon av utskjelte BMW X6, og virker og hente plattform og linjer fra X3 og 3-serie GT.

Ford Ecosport

I øpet av 2014 kommer Ford også med en helt ny, liten SUV kalt EcoSport. I likhet med andre Ford-modeller kan også EcoSport kan fås med Fords nye 1.0-liters EcoBoost-motor. Det betyr antakelig at prisen blir relativt gunstig. Prisene på konkurrentene Peugeot 2008 og Renault Captur starter på henholdsvis 199 900 og 204 900 kroner.

Den vesle tresylindrede EcoBoost-motoren med turbo og 125 hester kan fint konkurrere med en 1,6-liters bensinmotor og skal greie opptil 16 kilometer på literen. EcoSport har hele 20 centimeters bakkeklaring og skal fint takle vanndybder på en halv meter. Lastevolumet er på 346 liter.

Ford Mondeo

I Frankfurt viste Ford plugin-hybriden C-Max Energi og den nye Ford Mondeo hybrid (i USA-versjon). C-Max Energi har en toliters firesylindret bensinmotor med Atkinson forbrenningssyklus. Sammen med elmotoren gir det totalt 190 hk. Vi var på plass og fikk kjøre nyhetene.

Det ladbare batteriet på 7,6 kWh skal gi en elektrisk rekkevidde på inntil 40 km og et utslipp i følge EU-normen på ca. 50 g/km. Drivlinjen er det samme i Mondeo hybrid, men uten ladbart batteri. Her er målsetningen at den europeiske versjonen skal komme under 0,45 l/mil i EU-miks.

Hybriddrivlinjen fungerer fint, sømløs kraftutvikling og svært lettkjørt med automatgir. Dessuten akselererer bilen tilsynelatende svært godt, og vi gleder oss til å teste den nye Mondeo når den dukker opp i Norge.

Ford Mustang

Splitter nye Ford Mustang ble nylig vist frem. Kanskje ikke en veldig viktig nyhet, men vi snakker tross alt om en legendarisk muskelbil som for første gang skal selges i Europa gjennom Fords forhandlernettverk. Selskapet tror det vil styrke Mustangens tilstedeværelse her..

Nytt er det også at Mustang nå kommer med en firesylindret, 2,3-liters Ecoboost-motor med over 300 hk. Downsizingen gjør Mustang-en dermed mer tilpasset det europeiske markedet. Det er i tillegg snakk om både dieselversjon og hybrid. Det er noe usikkert om den faktisk kommer til Europa innen 2014 er omme.

MED FIRE SYLINDRE: For første gang kommer ikoniske Ford Mustang til Europa gjennom det Fords eget forhandlernettverk. FOTO: Ford

=

MYE PLASS: Honda Civic Tourer. FOTO: Honda

Honda Civic Tourer

Mars neste år kommer nye Honda Civic som stasjonvogn. Honda oppgir en bagasjeplassen er på 624 liter fra gulvet og opp til vinduene, noe som er klasseledende sammenlignet med konkurrentene.Legger man ned ryggen på baksetene blir plassen på hele 1668 liter, ifølge Honda.

Honda Civic Tourer kommer med enten den svært gjerrige og ytelsessterke 1,6 i-DTEC-dieselmotoren eller bensinmotoren 1,8 i-VTEC.

Kia Soul

Kia Soul kommer etter alt å dømme endelig til Norge. Den lille, noe firkantede crossoveren har absolutt særpreg, og Kia lover at den huser både praktiske løsninger, moderne utstyr og vesentlig bedree komfort og kjøreegenskaper enn utgående modell.

Dessuten kommer en helektrisk modell med en rekkevidde på 200 kilometer. Soul EV kommer med en motor som yter 81.4 kW og et dreiemoment på 285 Nm

Mazda MX-5

En mindre viktig bil i den store sammenheng, men vi kommer rett og slett ikke unna verdens mest solgte roadster, Mazda MX-5. Mazda har hverken sluppet info eller bilder av den lille sportsbilen som skal lanseres i løpet av 2014. MX-5 er en fantastisk morsom bil, og den nye blir garantert minst like grom. Mazda har gjort veldig mye riktig i sine nyeste modeller, så vi venter i spenning.

=

ELEKTRISK SJEL: Kia Soul EV kommer for salg andre halvår 2014. FOTO: Kia

=

SUV: Lexus LF-NX. FOTO: Lexus

GLA 220 CDI 4MATIC, Orientbraun met., (X156), 2013=

UNDER 400 000: Mercedes GLA. FOTO: Daimler AG

Lexus LF-NX

Foreløpig har vi bare sette bilder av konseptet. Produksjonsmodellen vil etter det vi kjenner til være ganske lik konseptet, men vil ventelig bli noe mindre ekstrem i linjeføringen enn LF-NX-konseptet.

Lexus Norge har store forventninger til den kompakte Lexus-SUV-en og tror den blir en salgsvinner. Hva slags motor modellen vil ha kan ikke Lexus si så mye om, men drivlinjen i IS 300h gir en god pekepinn.

Mercedes-Benz GLA

Mer SUV. Om ikke lenge lanserer Mercedes deres nye små-SUV, GLA. Billigste versjon blir GLA 200 (bensinmotor) med 156 hk og 250 Nm. Den får en startpris på 375 000 kroner. Da får du en forhjulsdrevet GLA med et oppgitt forbruk på 0,59 liter per mil og et CO2-utslipp på 137-139 g/km.

Dieselvarianten 200 CDI vil koste fra 390 000 kroner. Da får du en motor som yter 136 hk og 300 Nm, med et oppgitt forbruk på 0,43 - 0,45 liter per mil og et CO2-utslipp oppgitt til 114-119 g/km.

Mercedes forventer at GLA 200 CDI med 4Matic-firehjulsdrift blir bestselgeren i Norge. Den vil koste fra 455 000 kroner med automatgir.

Mercedes-Benz C-klasse

En av våre mellomklassefavoritter i premiumklassen, og nye C-klasse ble nylig vist frem. Mercedes gjør mye bra for tiden, noe vi fikk erfare i blant annet nye E-klasse, så vi venter spent på hva de har fått til med nye C-klasse.

Vi kan jo håpe at mer effektive motorer kanskje vil gi gunstigere priser på det norske markedet.

Mercedes-Benz C250, AMG Line, Avantgarde, Diamantsilber metallic, Leder Cranberryrot/Schwarz, Zierelemente Holz Esche schwarz offenporig, (W205), 2013=

SPLITTER NY: Nye Mercedes C-klasse kan fås med mye av utstyret som ble lansert med S-klasse. FOTO: Daimler AG

Mitsubishi Outlander PHEV

Nok en SUV, denne gang med hybrid-drivlinje. Mitsubishi Outlander PHEV er allerede på plass i Norge, men er offisielt en 2014-modell. Outlander har solgt i bøtter og spann her i Norge, og den blir neppe mindre populær som ladbar hybrid. Oppgitt forbruk er 0,19 l/mil.

Den uavhengige organisasjonen EuroNCAP har kollisjontestet Outlander Plug-in Hybrid EV og den oppnådde fem stjerner som er toppscore.

Den ladbare SUV-en skal koste fra 434 900 kroner i Norge.

=

LADBAR SUV: Outlander PHEV er tilgjengelig i to velutstyrte varianter, ifølge Mitsubishi i Norge: Intense 434 900 kroner og Instyle+ 459 900 kroner. FOTO: Mitsubishi Norge

=

RETT RUNDT HJØRNET: Nye Nissan Qashqai. FOTO: Nissan

Nissan Qashqai

En av Norges aller mest solgte SUV/crossovere de siste årene, Nissan Qashqai, blir ny. Enestående teknologi, ny crossoverdesign og forbedrede kjøreegenskaper skal ifølge Nissan utgjøre ryggraden i nye Qashqai.

Nissan har latt dagens Qashqai-eiere være med utforme nyheten. 5000 bilder fra Qashqai-eiere av det som representerer teknologiinnovasjon, er lagt til grunn for utformingen av bilen. Nye Qashqai er første modell som er bygget på den nye Nissan/Renault-modulplattformen, kalt CMF. Totalt vokser den fem centimeter i lengden, blir litt bredere og også noe lavere.

motorutvalget i nye Qashqai bestå av to dieselmotorer og to bensinmotorer. De to dieselene kjenner vi fra før - 1,5 dCi med 110 hk og 1,6 dCi med 130 hk.

En 1,6-liters bensinturbomotor på 150 hk er ny i Qashqai-sammenheng. Men kanskje mest spennende med tanke på norske avgiftsregler er den nye bensinturbomotoren med 1,2-liters slagvolum og 115 hestekrefter.

Nissan lanserer også en helt ny girkasse kalt Xtronic. Automatkassen er etter hva vi kan forstå trinnløs (CVT), men har simulerte girskift. Denne girkassen er tilgjengelig med 1,6 dCi-motoren.

Prisen begynner på 247 900 kroner med minste motor og forhjulstrekk.

Nissan X-Trail

Nissan X-Trail kom til Europa i 2001, og er siden den gang blitt oppgradert. Nå kommer den endelig i ny versjon. Den kan fås som syvseter og har visse elementer av konseptet Hi-Cross som ble vist i Genéve i fjor. Som seg hør og bør, kan den kjøres med trekk på kun to hjul, 4WD eller automodus.

Den kommet med nye elektroniske systemer som Active Ride Control, som tilpasser bilens kjøremodus etter kjøreforholdene, samt Active Engine Break en slags utvidet bremseassistent samt Active Trace Control som skal bidra til å forhindre understyring.

Pris og lanseringstidspunkt har Nissan foreløpig ikke røpet.

=

SUV-SLIPP: Det kommer flere nye SUV-er neste år, blant dem en helt ny Nissan X-Trail. Den er ventet i juli. FOTO: Nissan

Peugeot 308 stv

Som nenvt i innledningen øker kompaktklassebilene stadig i popularitet, og spesielt stasjonsvognene, der ingeniørene de siste årene har tryllet fram plass på mellomklassenivå. Vi har akkurat kjørt test av nye Peugeot 308, og om ikke lenge vises stasjonsvognutgaven 308 SW.

Etter å ha kjørt 308 kan vi med stor sannsynlighet si at SW er komfortabel, har moderne motorer og et veldig ryddig iinteriør. Pris og fakta er foreløpig ikke tilgjengelig.

Renault Zoe

Renault har kastet seg på elbilbølgen, og de gjør det med småbilen Zoe. Den lille elbilen har en elmotor på 89 hestekrefter og forhjulsdrift. Vekten er solide 1468 kilo, så det tar 13,5 sekunder å akselere fra 0-100 km/t. Den norske importøren lover å slippe mer info om Zoe i løpet av januar.

=

KANSKJE KOMMER: Renault Zoe er ventet til Norge, men det er foreløpig uklart når. FOTO: Renault

Skoda Yeti

Fire år er gått siden Skoda lanserte deres kompakt-SUV/crossover, Yeti. men i en tid der SUV har solgt som varmt hvetebrød, har ikke salget av Yeti vært noe å rope hurra for. Begrenset innvendig plass og et noe sært utseende må antagelig ta en del av skylden for det.

I 2014 kommer en ny Yeti med et helt klart mer harmonisk ytre. Plassforholdene ser det ut til at potensielle Yeti-kunder må leve videre med. Men det går kanskje greit, for den norske importøren lover at prisen skal ned.

Skoda Octavia Scout

Vi vet ikke mye om Octavia Scout, men vi vet at den kommer. Vi kåret nylig Octavia til klassens beste stasjonsvogn, og vi vil tro Scout-versjonen er minst like god.

Høyere bakkeklaring og robust offroad-pynt gjør den barsk og bedrer framkommeligheten. Når den kommer til Norge er foreløpig usikkert.

=

TO VERSJONER: Skoda Yeti kommer i to versjoner: En urban versjon, samt en med noe mer offroad-styling. FOTO Skoda

KOMMER: STI-varianten av WRX kommer til Norge neste år. FOTO: Subaru

=

KOMMER: Suzuki kommer med en liten SUV: FOTO: Suzuki

Porsche Macan

Det har blitt viet mye spalteplass til Porsche Macan den siste tiden. Porsche holdt lenge kortene tett til brystet, men nå er den endelig offisiell, nye Macan.

Som med Cayenne og Panamera er det Turbo-versjonen som blir den hvasseste. Den kommer med en 3,6-liters V6 twinturbo på 400 hk, og skal gjøre 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Deretter følger S-versjonen med en twinturboladet V6 3.0-liter på 340 hk. Den skal være god for 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

I tilegg kommer en S Diesel. Den har en 3.0-liters V6 turbodiesel på 258 hk. 0-100 km/t er oppgitt til 6,1 sekunder (med Sport Chrono-pakke). Forbruket er oppgitt til å ligge melllom 0,63 og 0,61 liter per mil, med et CO2-utslipp mellom 164 og 159 g/km avhengig av utstyrsnivået.

Prisene begynner på 796 000 kroner med 211-hesters dieselmotor.

Subaru WRX STI

Subaru WRX lanseres i USA med en 2,5-liters boxermotor med turbo som produserer nesten 270 hk og 350 Nm. Den kommer ikke til Europa eller Norge, men den litt mindre hvasse WRX STI kommer. Den blir første gang vist på Detroit utstillingen i januar.

Ikke akkurat noen kjempeviktig bil dette heller, den kommer neppe til å gjøre stort inntrykk på salgsstatistikken, men statusen som en morsom bil å kjøre er desto større.

Suzuki iv-4

Norgesbil er er begrep vi har lett for å bruke når Suzuki presenterer en ny bil. Med den nye SUV-en iv-4 er vi fristet til å gjøre det igjen. Rykter skulle ha det til at den lille SUV-en først skulle lanseres i 2015, men rykter på det store internettet antyder at den kommer på veien i løpet av 2014.

Firehjulsdrift er selvfølgelig på plass. Et system vi kjenner fra Suzuki S-Cross.

DYRESTE FØRST: De dyreste og sterkeste versjonene av Porsche Macan kommer først. Men det er ventet at det kommer firesylindrede versjoner senere. FOTO: Porsche

Volvo XC90

Volvos store SUV, XC90, har for lengst gått ut på dato, men sent i 2014 kommer en helt ny XC90, som både kan gasse, bremse og styre selv. XC90 er første bil fra Volvo som er bygget på merkets nye SPA-plattform. Det betyr nye motorer og muligheter for el/hybrid på sikt.

Volvo har ikke sluppet bilder av XC90 i skrivende stund, men bilen skal iflge Volvo selv har tydelige trekk fra konseptbilen XC Coupé.

VW E-Golf

E-Golf er ventet til Norge andre kvartal neste år. Den oppgitte rekkevidden er bedre enn BMW i3 og Ford Focus Electric, men omtrent på nivå med Nissan Leaf.

Det maksimale dreiemomentet er på 270 Nm. Som med andre elbiler er responsen umiddelbar, og e-Golf skal greie 0-100 km/t på 10,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 140 km/t. Rekkevidden er oppgitt til 190 kilometer.

VW Passat

Det er ikke mye info å finne om kommende Passat, men vi vet at det kommer en ny Passat, og vi vet at den på sikt vil komme som plug in-hybrid og at den bygges på VWs modulplattform MQB.

Av en ny Passat kan vi uansett forvente klasseledende plass, motorteknologi, kjøreegenskaper og moderne utstyr. Det ryktes for øvrig om en helt ny DSG-automatkasse med ti trinn.

Les også:

Nå kommer bestselgeren

Audi skal lage 11 nye modeller

Her er de 10 beste familiebilene

=

EL-GOLF: Den oppgitte rekkevidden på elektriske Golf er noe bedre enn enkelte av konkurrentene. FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!