Dette er SUV-en som nok mange ønsker seg, kanskje i form av et gavekort til jul: Porsche Macan. Porsche er del av Volkswagen AG, og dermed har man funnet fundamentet i familien. Macan er basert på Audi Q5-plattformen

Men akkurat som Cayenne skiller seg markant fra sine slektninger VW Touareg og Audi Q7, skal Macan ha distinkt Porsche-følelse.

Som vi har skrevet tidligere, så er det de sterkeste og dyreste modellene som kommer først, alle med seksylindrede motorer.

Som med Cayenne og Panamera er det Turbo-versjonen som blir den hvasseste. Den kommer med en 3,6-liters V6 twinturbo på 400 hk, og skal gjøre 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Deretter følger S-versjonen med en twinturboladet V6 3.0-liter på 340 hk. Den skal være god for 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Sammenlignet med S-modellen har Turbo-versjonen fire rektangulære eksospotter i stedet for for runde. Foran er det blant annet forskjell på tåkelysene, gitteret i grillen og luftinntakene. Turbo-modellen har ekstra LED-lys foran sammenlignet med S-modellen.

I tilegg kommer en S Diesel. Den har en 3.0-liters V6 turbodiesel på 258 hk. 0-100 km/t er oppgitt til 6,1 sekunder (med Sport Chrono-pakke). Forbruket er oppgitt til å ligge melllom 0,63 og 0,61 liter per mil, med et CO2-utslipp mellom 164 og 159 g/km avhengig av utstyrsnivået.

Alle modellene blir tilgjengelige fra lanseringstidspunktet som er i april - for hele Europa.

KOMMER: Porsche Macan S med 340 hk. FOTO: Porsche

KOMMER: Porsche Macan Turbo med 400 hk. FOTO: Porsche

Prisene blir som følger:

Porsche Macan Turbo: 1 319 000 kroner

Porsche Macan S: 1 033 000 kroner

Porsche Macan S Diesel (258 hk): 856 000 kroner.

Norgesmodell

Sett med norske øyne er det i første omgang S Diesel-modellen som er mest interessant. Den kommer i en nedtrimmet "norgesversjon" med 211 hk, og vil koste 796 000 kroner.

Selv om den er betydelig rimeligere enn Turbo-versjonen er det fortsatt mye penger.

Men det kommer flere og billigere versjoner etterhvert. Det er grunn til å tro at det er snakk om både toliters diesel og toliters bensinmotor med turbo. VW-gruppen har nok å ta av. Det som er sikkert er at Porsche har fått seg en ny bestselger - i Norge og verden for øvrig.

KOMMER I APRIL: Porsche Macan S. FOTO: Porsche

FETERE: Porsche Macan Turbo. FOTO: Porsche

Enorm vekst

Porsche Macan blir utvilsomt bilprodusentens viktigste modell neste år, og man har store forventninger til salget. Det er ikke uten grunn at Porsche har utvidet forhandlerapparatet i Norge, og i flere andre land

Porsche har opplevd kraftig vekst det siste året. Ved utgangen av september var det solgt tett oppunder 120 000 Porshe-modeller i år, som er en vekst på 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Cayenne var storselgeren i september med 6895 solgte modeller. Noe av suksessen skyldes det kinesiske markedets appetitt på den store SUV-en. Porsche selger flere Cayenne i Kina enn i noe annet marked

Bare i oktober ble det solgt nesten 3000 Cayenne i Kina, som er en vekst på 21 prosent sammenlignet med i fjor.

STRØKENT: Førermiljø fra Porsche Macan Turbo. FOTO: Porsche

Med introduksjonen av den mindre SUV-modellen Macan - og superbilen 918 Spyder - er det liten grunn til å tro at veksten flater ut. Tvert imot. Porsche har som målsetting å passerer 200 000 solgte biler i 2015, og mye av veksten skal skje i Kina. Bilprodusenten skal doble antall forhandlere til 100 totalt i løpet av et år, og regner med at Kina blir deres største markedet neste år, større en USA:

Les også:

De beste bilene under 350 000 kroner som vi har testet

Svært mange nordmenn venter på denne

SUV - Folkelig suksessoppskrift

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!