Mercedes har store forventninger til GLA-modellen som kommer til Norge til våren.

- Norge har fått i overkant av 900 biler neste år, men på bakgrunn av den store interessen, jobber vi allerede nå med å skaffe et flere biler til Norge, uttaler Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Billigste versjon blir GLA 200 (bensinmotor) med 156 hk og 250 Nm. Den får en startpris på 375 000 kroner. Da får du en forhjulsdrevet GLA med et oppgitt forbruk på 0,59 liter per mil og et CO2-utslipp på 137-139 g/km.

Dieselvarianten 200 CDI vil koste fra 390 000 kroner. Da får du en motor som yter 136 hk og 300 Nm, med et oppgitt forbruk på 0,43 - 0,45 liter per mil og et CO2-utslipp oppgitt til 114-119 g/km.

Mercedes forventer at GLA 200 CDI med 4Matic-firehjulsdrift blir bestselgeren i Norge. Den vil koste fra 455 000 kroner med automatgir.

Brukbart med ekstrautstyr

Med hva får du så av standardutstyr til disse prisene?

Ifølge Mercedes kommer GLA kommer med standardutstyr som Adaptive bi-xenon lykter, lys- og siktpakke, automatisk parkeringsassistent, automatisk klimaanlegg, bagasjeromspakke, ryggekamera, kollisjonsradar, hastighetsavhengig servostyring, offroad teknikkpakke med DSR (4WD), regnsensor, multifunksjonsratt og bluetooth handsfree.

Alle 4MATIC-variantene kommer med offroad-pakke som standard (inkludert Downhill Speed Regulation).

GLA 220 CDI 4MATIC, Orientbraun met., (X156), 2013=

KOMPAKT-SUV: Mercedes GLA har en bakkeklaring på 13,5 centimeter. FOTO: Daimler AG

De billigste sist

Mercedes GLA er basert på samme plattform (MFA-plattformen) som A-klasse, B-klasse, CLA. Bakkeklaringen er på 13,5 centimeter

GLA 220 CDI 4Matic og GLA 250 4Matic er ventet til Norge i midten av mars.

Skal du ha de rimeligere versjonene må du smøre deg med noe mer tålmodighet. GLA 200 4Matic, og de forhjulsdrevne versjonenw kommer i mai.

Les også:

Fersk undersøkelse: De beste og verste bilene

Her er de 10 beste familiebilene

Så rå at den har egen knapp for naboene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!