De første Audi e-tron-konseptene var helt elektriske. Men denne 2014-modellen er det ikke. Den har VW-gruppens hybridsystem med nettladning.

Selv om utførelsen er kompleks, er prinsippet enkelt: Motor er koblet til en DSG-girkasse. Mellom disse ligger en elektrisk motor formet som et svinghjul. Bilen trenger tre automatiske kløtsjer: De vanlige to for DSG-en, og enda en som kan skille el- og forbrenningsmotor slik at bensinmotoren kan slås av ved elektrisk drift.

Elmotoren yter "bare" 103 hester, så el-modus alene gir deg ikke stort trøkk. Men det holder rikelig til bykjøring, og du vil uansett få full kraft fra begge dersom du tar en kickdown.

På den måten minner dette mer om ladbare Toyota Prius enn om biler med større rekkevidde, som Opel Ampera, hvor elmotorene er en god del større.

Dette moduloppsettet kan bruke både bensin- og dieselmotorer, med elmotorer, girkasser og batterier som er tilpasset bilen. Den minste er den tosylindrede dieselen i VW XL1. I denne er det en firesylindret turbo bensin.

Rekkevidden ved elektrisk drift er fem mil med fjærlett høyrefot. Det starter automatisk slik hvis det finnes strøm.

Men om du ønsker å kjøre fort på starten av turen din og komme til en by senere, kan du velge å spare strømmen til da, i stedet for å bruke den opp med én gang.

AUDIS FØRSTE: Neste sommer lanserer Audi sin første plug-in-hybrid: Audi A3 Sportback e-tron. Den har et oppgitt forbruk på 0,15 liter per mil med et CO2-ustlipp på beskjedne 35 g/km. Rekkevidden på kun elektrisk drift skal være på 50 kilometer. FOTO: Audi

LADBAR: E-tron er en ladbar hybrid. FOTO: Audi

KLIMABIL: Grønne belysningsdetaljer signaliserer at dette er en mer klimavennlig bil. FOTO: Audi

Veldig bra bånndrag

Akselerasjonen i elektrisk modus er ikke akkurat så jevn og forutsigbar som på en trinnløs hybrid (eller elbil), siden kraften leveres gjennom en DSG. Den kan dessuten finne på å gire opp når du ikke forventer at den skal gjøre det.

Men i hybridmodus har ingeniørene prøvd å få bilen til å føles så lik en vanlig bensindrevet automat som mulig. Det har de i stor grad lyktes med.

Kvaliteten og kvantiteten på ytelsen ligger svært nær hva du forventer deg av de 207 hestene de annonserer med.

Den har et veldig bra bånndrag, siden du får både turbo fra bensinmotoren og det konstante trøkket fra el-motoren.

Du kan til og med kjøre den som en sekvensiell manuell. Siden bensinmotoren er så stille, slutter du snart å legge merke til at den stopper og starter. Det starter øyeblikkelig via drivmotoren, og dermed blir overgangene myke.

Selv om du aldri lader i stikkontakten, vil hybridkjøringen spare ca 10-15 prosent drivstoff sammenlignet med en vanlig 1,4 TSI. I tillegg blir ytelsen bedre.

DOMMEN:

Fungerer bra, selv om du ikke har tilgang til lader. Morsom og ganske økonomisk. Pris ikke særlig høyere enn en diesel.

RIVALEN

Opel Ampera - Ampera har mykere kjørestil, og ser unik ut. Men med dårligere gjennomføring og kjøreegenskaper.

KJENT STIL: Kjent Audi-stil, men med typisk hybridmodusoversikt på displayet. FOTO: Audi

Tekniske data Audi A3 Sportback e-tron

Motor: 1395 ccm 4 syl bensin, pluss elektrisk,

Drift: Forhjulsdrift

Dreiemoment: 350 Nm

Forbruk: 0,15 l/mil

CO2-utslipp: 35 g/km

0-100 km/t: 7,6 sek

Hk: 204

Vekt: 1574 kg

Pris Ikke klar - ca 300 000 kroner

(Lanseres i Norge sommeren 2014)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!