Sjette generasjon av et av bilverdenens mest ikoniske merkevarer er klar. Nyeste versjon av Ford Mustang ble nylig lansert i et samkjørt arrangement i Michigan, Shanghai, Sydney, Barcelona, New York og Los Angeles.

Til Europa er Mustangen ventet i 2015, og for første gang skal den selges gjennom Fords forhandlernettverk. Selskapet tror det vil styrke Mustangens tilstedeværelse i Europa.

- Renommeet som muskelbil, og den ikoniske statusen som et symbol på frihet og optimisme, gjør Mustangen berømt selv i de deler av verden hvor den aldri har vært solgt, uttaler Stephen Odell, toppsjefen i Ford of Europe.

Med uavhengig fjæring

For første gang kommer Mustangen med uavhengig hjuloppheng bak som standard. Et moderne og stivere chassis, samt mer effektive motorer og drivverk, skal legge alle påstander om en bil som bare kan kjøre rett frem døde og maktesløse.

Den nye Mustangen har samme akselavstand som dagens modell, men er 3,8 centimeter lavere og fire centimeter bredere.

- Dette er en teknologisk avansert bil, ikke en forhistorisk amerikaner, sier Moray Callum, Fords designsjef til Automotive News.

front three-quarter, static=

MER MODERNE: Sjette generasjon Ford Mustang kommer til Europa i 2015. FOTO: Ford

Firesylindret turbomotor

Den kommer blant annet med en helt ny 2,3-liters firesylindret Ecoboost-motor med turbo som skal yte rundt 310 hk og over 400 Nm.

Trøsten for de som synes en Mustang med firesylindret motor er helt uspiselig, er at den også blir tilgjengelig med 5,0-liters V8-er med 420 hk og 530 Nm. Den 3,7-liter store V6-eren kommer imidlertid ikke til Europa, ifølge Automotive News.

Nøkterne forventninger

Ford hevder å ha solgt mer enn ni millioner Mustanger siden modellen ble lansert i 1964. Selskapet har derimot nøkterne forventninger til salget i Europa når coupe og kabriolet kommer på markedet i 2015.

- Dagens volum er på rundt 106 000 biler. Vi forventer noe vekst, men ikke voldsomt, sier salgssjef Jacques Brent.

Ford forventer at rundt 10 prosent av volumet vil bli solgt utenfor Nord-Amerika, og regner Tyskland, Sveits, Frankrike, Storbritannia, Emiratene, Filippinene, Brasil og Sør-Korea som de viktigste markedene.

Det er foreløpig ikke klart hvordan Mustangen prises i forhold til konkurrentene Chevrolet Camaro og Corvette Stingray.

interior=

MER PÅKOSTET: Førermiljøet ser langt mer påkostet og raffinert ut enn det vi er vant med i Ford Mustang. FOTO: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!