BMW M GmbH, BMWs hustuner, har hatt et tett samarbeid med Sony og menneskene bak bilspillet Gran Turismo 6 rundt lanseringen av M4 - en av de mange bilene man kan kjøre i dette spillet.

Bilen lanseres parallelt med lanseringen av spillet i morgen 12. desember på racerbanen Ascari Race Resort i Ronda, Spania.

Det ble for øvrig vist fram et veldig "ferdig" M4-konsept på Pebble Beach Concours d'Elegance allerede i august.

Deler teknikk

I likhet med 3- og 4-serie, deler M3 og M4 teknikk. M3 er en vanlig firedørs sedan, M4 en todørs kupé.

Som nevnt over har ikke BMW sluppet offisiell informasjon om de to bilene, men det vanker liten tvil om hvilken motor som skal sørge for framdriften - BMWs etter hvert så velkjente sekssylindrede, treliters bensinturbomotor, kjent fra for eksempel 335i og 435i, selvfølgelig med en god del høyere effekt.

Som om ikke ytelsene 435i er gode nok: Vi kjørte den på nye Rudskogen.

BMW M3 og BMW M4=

ENORME YTELSER: Opp mot 450 hestekrefter og over 500 Newtonmeter skal sende M3 og M4 fra null til hundre på 4,1 sekunder. © FOTO: BMW

Vi snakker om 431 hestekrefter og 550 Nm dreiemoment fra 1850 omdreininger. Etter alt å dømme skal egenvekten til M3 være under 1500 kilo, og M4 blir neppe tyngre. Det gir en 0-100 km/t-tid på 4,1 sekunder.

Selv om M-modellene er racerbiler for gatebruk, har BMW tydeligvis ikke helt glemt miljøaspektet. Det ryktes at nye M3 skal har rundt 25 prosent lavere forbruk enn dagens M3, som er oppgitt til ned til 0,83 l/mil.

Vi lar bilder (over) og videoer (under) tale for seg.

Les også:

I 305 km/t med M6 Gran Coupé

Ny Mercedes-SUV under 380 000

VW satser på SUV

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!