Lexus IS 300h, 2013

Nå skal BMW passe seg

Den nye Lexus IS 300h har sine helt egne fortrinn når den skal slåss med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes-Benz C-klasse.

STILFULL: Den nye Lexus IS 300h har utseendet med seg og vekker oppsikt der den ruller frem. Den skal gi BMW 3-serie litt å tenke på.
STILFULL: Den nye Lexus IS 300h har utseendet med seg og vekker oppsikt der den ruller frem. Den skal gi BMW 3-serie litt å tenke på. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Lexus IS kom i 1998 og var den første Lexus som utfordret de europeiske sportssedanene, med BMW 3-serie i spissen.

Siden den gang har vi vært gjennom nok en generasjon med IS, før den tredje utgaven så dagens lys på bilutstillingen i Detroit i januar 2013.

Lexus har lenge vært kjent for sine hybridmodeller, men det er først i den nyeste utgaven at IS har fått et hybriddrivverk:

Lexus IS 300h har en 2,5-liters, firesylindret bensinmotor på 181 hk og en elektrisk motor på 105 kW (143 hk). Maksimal samlet effekt ligger på 223 hk.

Vi har tidligere skrevet om teknikken i den nye Lexus IS 300h da den ble Europa-lansert i juni 2013. Nå er tiden inne for å kjøre bilen på test med norsk vei under hjulene.

Kjøreegenskaper: 5

Med europeiske sportssedaner i siktet, setter vi høye krav til veiegenskapene i Lexus IS 300h. Og blir ikke skuffet:

I våre faste kjøreøvelser på bane klarer Lexus IS 300h seg utmerket. Den er stabil og sikker i elgtest, mens slalåmøvelsen viser at den er med på raske retningsskift uten å mukke.

I forhold til konkurrentene er den overraskende stabil, uten tendens til at bakhjulene slipper taket selv når du provoserer.

Kjørefølelsen er dermed litt tyngre og seigere enn i målestokken BMW 3-serie. Det skyldes ikke bare den nøytrale balansen i IS 300h, men også den elektriske styringen. Den er tung og presis, men mangler de tydelige tilbakemeldingene de aller morsomste konkurrentene kan by på.

KOMPAKT: Du sitter tett opp mot frontrute og panser, noe som gir god kjørefølelse. Fra skjermen i midten styrer du flere viktige funksjoner i bilen.
KOMPAKT: Du sitter tett opp mot frontrute og panser, noe som gir god kjørefølelse. Fra skjermen i midten styrer du flere viktige funksjoner i bilen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

Lexus IS 300h

  • 0-100 km/t, sek: 8,4
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 10,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 10,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 16,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,3
  • Støy tomgang, dBA: 29,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,52

Moderne hybriddrivlinjer har som kjennetegn at de gjør bilen svært lettkjørt. Så også med Lexus IS 300h. Den kommer kun med trinnløst automatgir, og det er elsk eller hat for mange entusiastiske bilførere.

Om du er av den typen som må ha en turtallsnål som hele tiden klatrer eller synker, eller kjenne nykkene hver gang du eller automaten girer, er neppe en trinnløs girkasse det rette. Selv om Lexus har bygget inn muligheten for manuelle, elektronisk styrte "trinn".

Samtidig er det ingen tvil om at girkassen gjør sine saker bra. Ikke minst fordi den kombinerte kraften fra bensin og elmotor gir et godt skyv i normale trafikksituasjoner.

Dermed jager ikke drivlinjen like mye etter turtall som lillebror Lexus CT 200h.

Det skyldes et bra kombinert dreiemoment, uten at Lexus oppgir et spesifikt tall. Bensinmotoren gir 221 Nm, mens elmotoren gir 300 Nm. På Lexus norske nettsider oppgis maksimalt dreiemoment til "ca. 400-500 Nm".

Ytelser: 5

Det er lett å få det beste ut av Lexus IS 300h. Trykk på gassen, og bilen ordner resten. Litt av ulempen med en hybridbil er ekstra vekt, og sammenlignet med den BMW 320i sedan vi kjørte på test i 2012, veier Lexus IS 300h ca. 200 kilo mer.

Der ligger nok noe av årsaken til at den tross 223 mot 184 hk, ender opp med et uavgjortresultat i forbikjøringsakselerasjon mot denne BMW-en.

I kickdown fra 60-100 km/t bruker Lexus IS 300h 4,3 sekunder, mens BMW 320i klokker inn på 4,2. I 80-120 km/t er differansen også minimal: Lexus 5,3 sekunder, BMW 5,4 sekunder.

En vanlig familiebil som VW Passat med 140 hk dieselmotor gjør de samme øvelsene på 6,5 og 8,6 sekunder. Forskjellen merkes godt og sørger for at Lexus IS 300h kaller på smilet hver gang høyrefoten går mot gulvet.

Eksteriør: 5

KJØRER GJERNE: Lexus IS 300h har utmerket langturskomfort og inngir tillit ved inspirert kjøring.
KJØRER GJERNE: Lexus IS 300h har utmerket langturskomfort og inngir tillit ved inspirert kjøring. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Etter vår mening har Lexus truffet blink med designet på nye Lexus IS 300h. Den har en skarp og definert profil med en front som roper på oppmerksomhet, uten at det blir for høylytt.

Tekniske data

Lexus IS 300h

  • Motor, cm³: 2494
  • Effekt, hk ved o/min: 223/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 221/4200-5400
  • Egenvekt, kg: 1695
  • Tilhengervekt, kg: 750/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 467/181/143
  • Bagasjerom, liter: 450
  • Standard dekkdimensjon: 225/45-17W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,44
  • CO2-utslipp, g/km: 103
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 8,3
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 397 600
  • Pris testbil, kr: 480 000

Også hekken ser bra ut, med moderne detaljer og baklys som er fint integrert med resten av designet. Og i motsetning til en del nyere biler, klarer bilen seg med 17-tommers hjul, uten at hjulbuene ser merkelig tomme ut.

Interiør: 3

Tøff design går normalt sett utover plassutnyttelsen, og Lexus IS 300h følger dette mønsteret.

Spesielt er bagasjeplassen begrenset. 450 liter høres greit ut, men rommet er preget av ulike fremspring og har begrenset høyde. Dessuten er bagasjeromsåpningen trang.

Det hjelper på fleksibiliteten at bakseteryggene kan felles ned. Skal du ha en mer praktisk bil og beholde sportslig snert, passer nok Audi A4 Avant eller Mercedes C-klasse stasjonsvogn bedre.

Innvendig er plassen akseptabel for fire voksne av normal størrelse. Benplassen i baksetet holder for personer på drøyt 180 cm. Det er nok knapp takhøyde i baksetet som blir den første utfordringen for lange personer.

Vi liker at Lexus har gjort avstanden mellom dashbord og frontruten kort, det bedrer oversikten og kontakten med fronten. Betjeningen er grei, men vi er ikke alltid like begeistret for samarbeidet mellom skjermen i dashbordet og styrepinnen i midtkonsollen.

Komfort: 5

Lexus IS 300h gir en tung og retningsstabil kjørefølelse og har et fjæringsoppsett som nærmest asfalterer veien foran deg.

FOR FIRE: Det er blitt mer passasjerplass i Lexus IS 300h. Fire normalvoksne har det bra på tur, men takhøyden bak kan bli knapp.
FOR FIRE: Det er blitt mer passasjerplass i Lexus IS 300h. Fire normalvoksne har det bra på tur, men takhøyden bak kan bli knapp. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

På små og brå ujevnheter merker du at også dette understellet har sine begrensninger, men i store trekk kjennes Lexus IS 300h som en komfortabel, kompakt luksusbil.

Selv om støynivået er ganske normalt; 62 dBA i 50 km/t og 69 dBA i 100 km/t, er det noe med støykarakteren som virker tilbakelent.

Årsaken ligger i hybriddrivlinjen; du skal være veldig hard på gasspedalen før det melder seg merkbar motorstøy. Og det jevne suset fra vei og vind glir fort inn i bakgrunnen.

Vi trives godt med sittestillingen. Den har tilstrekkelig justeringsmonn og ikke minst viktig: Du kommer lavt ned mot gulvet, noe som er ekstra trivelig i en sportssedan. Setene er av god klasse, med tilstrekkelig støtte sideveis, samt i lår og rygg.

Sikkerhet: 5

Lexus IS 300h ble testet av EuroNCAP i 2013 med solid resultat. Den fikk fem av fem stjerner: 91 % score for beskyttelse av voksne, 85 % for barn og 80 % for fotgjengerbeskyttelse.

EuroNCAP skriver i kommentaren til testresultatene at passasjercellen er stabil og at beskyttelsen i frontkollisjon er god. Også i sidekollisjon mot barriere og stolpe gjør bilen en god figur.

Whiplashbeskyttelsen er god, mens resultatene for beskyttelse av barn og fotgjengere får positiv omtale.

Fra Executive utstyrsnivå kan bilen leveres med en utstyrspakke som blant annet inneholder adaptiv cruisekontroll og precrash sikkerhetspakke. Sistnevnte har bl.a. bremseassistent og kollisjonsvarsling.

Pris/utstyr: 4

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, starter basisprisen for Lexus IS 300h på rett under 400 000 kroner. Så følger fire ulike utstyrsversjoner: Executive (426 400,-), Executive Plus (458 100,-), den sportslige F Sport (467 500,-) og Luxury (528 800,-).

Ekstrautstyrslisten består av ulike pakkeløsninger, der pris og innhold varierer noe i forhold til hva den aktuelle utstyrsversjonen har av basisutstyr.

DET KLARER SEG: 17-tommers hjul har tilstrekkelig veigrep og gir komfortfordeler for fjæring og støy.
DET KLARER SEG: 17-tommers hjul har tilstrekkelig veigrep og gir komfortfordeler for fjæring og støy. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Regner du med å legge inn 40-50 000 kroner ekstra på de rimeligste modellene, er du godt i gang.

Forbruk: 6

Lexus er opptatt av forbruk og utslipp, noe som selvsagt øker fokuset på hva Lexus IS 300h leverer i praksis.

Ifølge EU-normen skal vår testbil bruke 0,44 l/mil ved blandet kjøring og et CO2-utslipp på 103 g/km. NOx-utslippet skal starte på lave 2,1 mg/km.

I vår faste forbrukstest bruker Lexus IS 300h 0,52 l/mil. Dermed har den bare Opel Ampera foran seg på listen (0,49 l/mil) over biler av sammenlignbar pris og størrelse.

Blant direkte konkurrenter kommer BMW 316i (0,58 l/mil) og 320i (0,61 l/mil) nærmest.

Vi ser også at forbruket holder seg på et moderat nivå ved by- og nærkjøring, noe som er et varemerke for hybridmodeller. Ved forsiktig gasspedalbruk og hastigheter opp mot 50 km/t, kan du også få bilen til å gå helelektrisk over kortere distanser.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes ikke Lexus skal være altfor opptatt av å sammenligne IS 300h med BMW 3-serie. Den står nemlig godt på egne hjul, men da som et mer voksent, luksuriøst og tilbakelent alternativ blant prestisjesedanene.

Den kjører svært kompetent, men har ikke den samme livlige styrefølelsen som BMW 3-serie. Trinnløs automat drar Lexus IS 300h mer i retning av komfort enn sport, selv om ytelsene i seg selv holder mål.

LINJER: Lexus IS 300h har en snerten hekk, og vi liker måten linjene bindes sammen på.
LINJER: Lexus IS 300h har en snerten hekk, og vi liker måten linjene bindes sammen på.

Hybridløsningen gjør bilen lettkjørt og mer drivstoffeffektiv enn konkurrenter med nye bensinturbomotorer. Dermed fortjener Lexus IS 300h å bli tatt på alvor som annerledes-alternativet i denne bilklassen.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om bil?

Nyere bruktbil lønner seg

Fem enkle grep til vinterklar bil

Råfete og ekstremt sjeldne superbiler vises i Norge

MEDIUM: Det er ikke noe XL-dimensjon over bagasjeplassen. Mange fremspring gjør at du helst bør pakke i mindre, lett føyelige kolli.
MEDIUM: Det er ikke noe XL-dimensjon over bagasjeplassen. Mange fremspring gjør at du helst bør pakke i mindre, lett føyelige kolli. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 09/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også