Av bilene som ble solgt i Norge i november var over 32 prosent med firehjulsdrift. Mest populær av firehjulstrekkende var Skoda Octavia 4x4, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Og dersom du foretrekker firehjulsdrift, samt høyere bakkeklaring og typisk SUV-pynt som skliplater og kraftige gummilister, kan du se frem til våren. Da kommer Skoda Octavia Scout i den nye Octavia-innpakningen.

Sterk diesel

Den vil komme med sterk dieselmotor, firehjulsdrift og dobbeltclutch DSG-girkasse som standard. Etter det vi kjenner til skal dieselmotoren i Octavia Scout ha en motoreffekt som ikke finnes i Octavia-utvalget for øvrig.

Dermed er det ytelser på 140 eller 177 hestekrefter som utkrystalliserer seg, samme som i VW Passat Alltrack.

Scout kom for første i 2007 med 140 hk turbodiesel, 150 hk bensin og etterhvert 160 hk bensinturbo. Den fikk et ansiktsløft og en oppgradering i 2009. Sammenlignet med basismodellen hadde den fire centimeter høyere bakkeklaring og større dekkdimensjoner.

Statusbiler

Stasjonsvogner med offroad-image er for statusbiler å regne i Norge. Og i løpet av relativt kort tid har utvalget av slike litt mer luksuriøse stasjonsvogner vokst.

- Det er hevet over tvil at nordmenn flest liker disse bilene. Disse bilene inkluderer en imagemessig gevinst ved at de forteller omverdenen at her kommer det aktive mennesker som tilbringer fritiden på sykkelen, på surfbrettet, i skiløypene eller i kajakken, har Anders Hovde, bilekspert hos TNS Gallup, uttalt til Vi Menn Bil TopGear.

Subaru var tidlig ute i dette segmentet med Outback. Det samme var Audi med Allroad-produktet og Volvo med XC70/V70 Cross Country. Siden har vi fått modeller som nevnte Passat Alltrack og Skoda Superb 4Drive, samt dieselhybriden Peugeot 508 RXH. Sist på stammen av "hyttebilene" er Opel Insignia Country Tourer.

Les også:

VW har flere nye SUV-er i ermet

De vanligste tabbene på vinterføre

Best av folke-SUV-ene som vi har testet

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!