Mazda CX-5 er Norges mest solgte SUV i år, men nye Toyota RAV4 har hatt noe høyere salgstakt de siste to månedene. Og ennå er ikke den antatte bestselgeren av RAV4 lansert.

I januar kommer modellen som er ventet å ta salget til nye høyder. Da blir RAV4 å få med firehjulstrekk og 2,0 liters turbodieselmotor. Lavere motorvolum og mindre utslipp gjør at den blir rimeligere enn 2,2-literen. Med 124 hk, manuell girkasse og laveste utstyrsnivå (Sense) er prisen på 323 900 kroner. Til sammenligning koster 2,2-literen med 150 hk fra 353 100 kroner.

2,0-literen har et oppgitt C02-utslipp på 136 g/km, mens 2,2-literen har 147 g/km.

Bedre skjerm og mer sikkerhetsutstyr

2014-modellen av RAV4 kan fås i en mørkebrun metallic-farge og 10-eikers aluminiumsfelg i 18 tommer. Mer utstyr blir også tilgjengelig. Multimedia-løsningen er oppgradert med en ny sekstommers fullfarge WVGA-berøringsskjerm med bedre oppløsning

Med mellomste utstyrsnivå (Active) kommer 2014-modellen med såkalt smartnøkkel, elektrisk bakluke og 440 watts JBL-lydsystem med ni høyttalere.

Rear Cross Traffic Alert (RCTA), et system som varsler om objekter bak bilen, blir også tilgjengelig. RCTA-systemet benytter blindsoneradar, og er et støttesystem når man for eksempel skal rygge ut av en parkeringsplass.

=

EXECUTIVE: Med høyeste utstyrsnivå (Executive) med skinnseter kan man nå velge mellom fire interiørfarger: Sort, grå, terracotta og beige, hvor de to sistnevnte er nye. En helt ny beige-farge kommer i to-tonede skinnseter og skinnfinish på dashbordet og dørpanelene. FOTO: Toyota

Tror på toliteren

Ifølge salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken var det ved utgangen av november solgt 3210 RAV4-modeller i Norge i år. Best selger modellen med toliters bensinmotor og automatgir (fra 377 300 kroner), samt 2,2 diesel med manuell girkasse og utstyrsnivå Active, der blant annet elektrisk bakluke og bi-xenon-lys inngår (fra 383 900 kroner).

Det betyr at det er ganske kostbare versjoner av RAV4 som selger best. De rimeligste versjonene (fra 288 100 kroner) med trekk på kun to hjul utgjør 12,6 prosent av salget.

Toyota Norge regner med at modellen med toliters diesel i kombinasjon med firehjusldrift i stor grad vil erstatte 2,2-literen, og at salget neste år vil holde seg på dagens nivå.

- Vi tror at RAV4-salget for 2014 vil bli omtrent det samme som i 2013, rundt 3000 biler, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge AS.

- Vi regner med at 2,0 liter D-4D med firehjulsdrift blir mestselgende sammen med 2,0 literen med bensinmotor, firehjulsdrift og automatisk CVT-girkasse, sier Olsen som tror de to versjonene vil stå for rundt 60 prosent av totalsalget.

- Vi vet ikke hva konkurrentene har planer om, men vi antar at RAV4 vil være blant de mest attraktive modellene i sin klasse, med større motorutvalg, nytt utstyr og konkurransedyktige priser.

=

NY FARGE: Mørkebrun metallic-farge er nytt. FOTO: Toyota

=

Nissan X-Trail.

=

Nissan X-Trail.

Nissan-SUV til sommeren

RAV4 blir imidlertid ikke uten konkurrenter neste år. Det er grunn til å tro at Mazda CX-5 vil selge godt også neste år.

- Vi forventer å selge 2900 enheter av CX-5 i 2014, opplyser Wenche S. Skarpodde, pr-koordinator i Mazda Motor Norway.

Det er solgt 4338 CX-5 i år. I dette tallet ligger en ordrereserve fra 2012 på cirka1500 biler.

Og i juli er splitter nye Nissan X-Trail ventet til Norge.

- Vi forventer at nye X-Trail vil treffe det norske markedet bedre enn dagens modell og bli en viktig modell for oss de kommende årene, uttaler Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonssjef i Nissan Nordic Norge.

Langt tidligere kommer SUV-konkurrenten Nissan Qashqai, som har vært en enorm suksess. Over 20 000 er solgt biler siden lanseringen i 2007.

- Markedet har endret seg siden lanseringen av Qashqai og mange flere konkurrenter har kommet til. Men Qashqai har likevel holdt seg meget bra i salgslistene. Vi forventer at kommende modell, som er helt ny, har et forbedret design, stor grad av sikkerhetsløsninger og sterkt oppgradert interiør, vil fortsette den suksessen vi har hatt, sier Bakkum

=

NYTT: 10-eikers aluminiumsfelg i 18 tommer. FOTO: Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!