På den nært forestående bilutstillingen i Frankfurt skal Volkswagen vise frem den elektriske versjonen av Golf. Den er ventet til Norge i løpet av andre kvartal neste år. El-versjonen skal kort og godt hete e-Golf og kommer med en elektrisk motor på 85 kW (115 hk).

Det maksimale dreiemomentet er på 270 Nm. Som med andre elbiler er responsen umiddelbar, og e-Golf skal greie 0-100 km/t på 10,4 sekunder. Toppfarten er elektronisk sperret på 140 km/t.

Rekkevidden er oppgitt til 190 kilometer. Det er noe bedre enn konkurrentene Ford Focus og BMW i3, og omtrent på samme nivå med oppgraderte Nissan Leaf. Importøren av Volkswagen i Norge kan ennå ikke si noe om hvor mye e-Golf vil koste.

Først en liten up

I god tid før den elektriske Golfen, vil el-versjonen av VW Up være på plass. Den er ventet til Norge i oktober, og er den første el-bilen fra Volkswagen i nyere tid. Startprisen på 182 700 kroner inkluderer blant annet navigasjon og automatisk klimaanlegg.

Volkswagen e-up! har en elektrisk motor på 82 hk, en 1-trinns automatgirkasse og et dreiemoment på 210 Nm. Batterikapasiteten er på 18,7 kWh, som er noe mindre enn e-Golfs 24,2 kWh. Rekkevidden er prisgitt temperatur og kjørestil, men potensialet er 160 kilometer.

- Skal bli ledende

- Vi skal bli ledende på ladbare biler, og e-up vil neste år etterfølges av både fullelektrisk Golf og en ladbar hybrid av Golf, sier Ulf Tore Hekneby, direktør i Volkswagen.

En ladbar hybrid av Passat kommer i 2015.

=

KOMMER: Først kommer VW e-up, deretter følger e-Golf. Neste år kommer også Golf som ladbar hybrid. FOTO: Volkswagen © FOTO: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!