Er du på jakt etter ny familiebil og vil gjerne ha best mulig bil for pengene? Vi har plukket de beste familiebilkjøpene blant bilene vi har testet de siste tre årene.

I utvelgelsen har vi lagt spesielt vekt på pris, plass og sikkerhet. Dessuten er det ingen ulempe om bilene har moderne teknikk og gir deg en fin kjørefølelse i tillegg.

I utvalget finner du svært gode familiebiler med en prislapp som starter godt under 300 000 kroner. Flere av bilene ligger høyt på salgsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

1. Skoda Octavia stasjonsvogn

Den nye Skoda Octavia stasjonsvogn plasserer seg ikke uventet på topp i vår kåring over de beste familiebilene. Den har plass som en mellomklassebil, men koster omtrent det samme som bilene i klassen under.

Prisene starter på snaut 240 000 kroner og selv med firehjulsdrift starter Octavia på drøyt 290 000 kroner.

2. Mazda CX-5

Det er ingen tilfeldighet at Mazda CX-5 så langt i 2013 er Norges nest mest solgte bil. Når egenskapene er blant de aller beste i SUV-klassen og velutstyrte versjoner holder seg godt under 400 000 kroner, ser norske bilkjøpere at dette er god totalpakke.

Mazda CX-5

MEST SOLGT: Mazda CX-5 var ved utgangen av oktober Norges tredje mest solgt og landets klarest mest solgte SUV. Ikke uten grunn. FOTO: Terje Bjørnsen

=

HOLDER KOKEN: Ford Focus holder koken. Et utmerket familiebil som kombinerer nytte og morsomme kjøreegenskaper. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

3. VW Golf stasjonsvogn

De nye bilene i kompaktklassen er blitt nesten like store som de tradisjonelle familiebilene i mellomklassen. Samtidig er komfort, veiegenskaper og utstyr helt på høyden med dyrere biler.

Den nye VW Golf i stasjonsvognsutgave er et godt eksempel på det. Golf er dyrere enn Octavia og de mest attraktive modellene koster fra ca. 280-320 000 kroner.

4. Ford Focus stasjonsvogn

Denne bilen kom på markedet allerede i 2011, men holder koken fint. Som vanlig er veiegenskapene i toppklasse og plassforholdene gode.

Dessuten har Ford oppgradert motorutvalget sitt, der blant annet den geniale 1,0-liters bensinturbomotoren gjør en flott figur. Med den under panseret får du fornuftig utstyrte versjoner rundt 250 000 kroner.

VW Golf stasjonsvogn 2013=

VOKST: En VW Passat? Neida, det er nye VW Golf stasjonsvogn som er blitt betydelig større. FOTO: Terje Bjørnsen © FOTO: Terje Bjørnsen

5. Kia Carens

Flerbruksbiler er praktiske og rimelige familiebiler. Kia Carens er en rommelig modell som debuterte i 2013. Den har også to ekstraseter som kan klappes opp av bagasjeromsgulvet og gir akseptabel sitteplass for barn.

Den rimeligste utgaven koster drøyt 270 000 kroner, men du gjør det beste kjøpet på en av toppmodellene med alt av utstyr inkludert. Da koster bilen rundt 350 000 kroner.

Kia Carens 2013

SUPER: Kia Carens er etter vår mening en perfekt familiebil - dersom du tåler flerbruksbil-kategorien. FOTO: Terje Bjørnsen

6. Toyota Auris Touring Sports hybrid

Toyotas utfordrer i kompaktklassen heter Auris, og den beste utgaven er stasjonsvogn i hybridversjon. Da får du en usedvanlig lettkjørt bil som i tillegg bruker lite drivstoff.

Den er ikke like kjapp og velkjørende som de aller beste i klassen, men du får bra plass til en pris fra ca. 270 000 for hybrid.

Toyota Auris Touring Sports hybrid 2013=

BEST: Touring Sport - Toyotas beste stasjonsvogn. FOTO: Terje Bjørnsen © FOTO: Terje Bjørnsen

7. Mazda6 stasjonsvogn

Det har ikke vært noen voldsom utvikling blant de litt større familiestasjonsvognene i mellomklassen de siste årene. Mazda6 debuterte i 2013 og representerer et hederlig unntak.

Den har jevnt over gode egenskaper og imponerer oss mest med 150 hk dieselversjon. Den har gode ytelser og lavt forbruk. Fra ca. 350 000 kroner får du en fornuftig utstyrt utgave med diesel.

Mazda 6 2,0 test august 2013=

LEKKER: Mazda 6 ikke bare ser bra ut. Den kjører bra også. FOTO: Petter Handeland

8. Citroën C4 Picasso

Den helt nye Citroën C4 Picasso er en praktisk halvhøy kompaktklassebil og et bra alternativ til stasjonsvogn. I disse dager debuterer også den større Grand Picasso-utgaven, blant annet med syv seter.

Bilen fungerer fint med 1,6-liters dieselmotor, men vi liker den manuelle girkassen bedre enn den automatiske. Fra rundt 300 000 kroner får du C4 Picasso med greit utstyrsnivå.

Citroen C4 Picasso 1,6 e-HDI ETG6 test oktober 2013=

BILLIG LUKSUS: Citroën C4 Picasso kommer med komfortutstyr som ellers bare er vanlig i langt dyrere biler. Hva sier du om massasje i setene og fotskammel? FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

9. Volvo XC60

Mange nordmenn vil ha SUV med et snev av prestisje. Og selv om Volvo XC60 trekker på årene, har den fortsatt kvaliteter som sikkerhet, komfort, svært gode seter og relativt god plass.

Den femsylindrete dieselmotoren og automatgiret er ikke spesielt moderne, men har nok krefter i utgavene med 163 og 181 hk. Fra rundt 550 000 kroner får du modeller med brukbart utstyrsnivå.

HOLDER STAND: Selv om Volvo XC60 trekker på årene, har den fortsatt en rekke kvaliteter. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

10. BMW 3-serie Touring

BMW 3-serie Touring representerer de småsnobbete stasjonsvognene. Ikke av de største, men likevel stor nok for en familie på fire.

3-serie gleder deg med supre veiegenskaper og en bedre kvalitetsfølelse enn de fleste andre biler. Dessuten er den sprek og morsom med billigste motor, en bensinturbo med 136 hk. Da starter prisen på ca. 360 000 kroner for stasjonsvogn.

Oslo 11102012 BMW 320d stv=

TOPP KVALITET: Kan du legge mer penger i potten er BMW 320d Touring er godt alternativ. Det koster, men du får til gjengjeld en bil med supre veiegenskaper og en bedre kvalitetsfølelse enn de fleste andre biler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!