Annonse

Kort sagt:

+ Svært gode plassforhold, praktisk syvseters versjon, meget god førerkomfort, trygge veiegenskaper, relativt forbruksvennlig dieselmotor


- Moderat motorkraft med diesel, stor snudiameter, middels kvalitet/finish, lite dynamiske veiegenskaper

Volvo XC90 var bilen som tok SUV-bølgen ut til de brede lag av folket. Da den kom på markedet sent i 2002 som 2003-modell, var fortsatt SUV noe for de spesielt interesserte. Men med Volvos brede appell og mer folkelige om ikke direkte billige priser, gjorde Volvo XC90 vei i vellinga.

Allerede da Vi Menn Bil testet Volvo XC90 mot de viktigste konkurrentene i januar 2003, var det klart hvilke egenskaper som skulle gjøre bilen til en stor salgssuksess:

Det var blant annet det store plasstilbudet som fristet. Volvo XC90 har stor bagasjeplass og svært baksete som femseter.

Går du for syvseters versjon - som er en slager hos mange barnefamilier - får du en positiv overraskelse siden de to ekstrasetene faktisk er brukbare.

Førerplass er glansnummer

Volvo XC90 tar også sitt vanlige svenske glansnummer når det gjelder sittestilling og førerposisjon. Her er bilen klasseledende, noe ikke minst de svært behagelige setene sørger for.

Brukt Volvo XC90=

SNØFRISK: Selv om Volvo XC90 ikke er noen offroader, tåler den snøføre på småveier uten å mukke.

Sjekkpunkter

  • Bremseslitasje
  • Slitasje på styring
  • Slitasje på forhjulsoppheng
  • Elektronikkfeil
  • Støy og ulyd fra interiør/hjuloppheng
  • Service/eierhistorikk

Da bilen kom på markedet som 2003-modell var det med de velkjente femsylindrete motorene i bensin- og dieselversjon, samt rekkesekseren T6 med turboladning.

Det er femmerdieselen som spiller førstefiolin på motorfronten, selv om det også finnes noen 2,5T med den 210 hk sterke bensinturboen, særlig i de første årgangene.

Sekserne og V8-versjonen spiller kun outsiderroller på bruktmarkedet.

Du får på ingen måte noen rask bil med verken 163 hk - eller 185 hk -versjonen av den 2,4-liters dieselfemmeren.

Derimot har den nok av det som er viktigst for XC90-kundene: Tilstrekkelig dreiemoment på lave og midlere turtall.

De aller fleste Volvo XC90 er solgt med automatgir, noe som passer dieselmotoren svært godt.

Bedre 4WD fra 2005

Volvo XC90 er utstyrt med en Haldexkobling for firehjulsdrift, noe som tilsier at bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven, men at bakhjulene kobles inn når forhjulene begynner å spinne.

Det betyr at XC90 ikke er noen dynamisk opplevelse, men kjører som en tung og forhjulsdreven familiebil med litt ekstra skyv på bakhjulene ut av krappe svinger.

For de fleste er imidlertid problemfri bakkestart på glatt føre den viktigste bonusen av 4WD-systemt.

I årsmodellene 2003 og 2004 var Haldex'en lovlig treg, noe som blant annet første til at bilen kunne gli litt sidelengs ved start på glatt føre innen bakhjulene reagerte. Det ble forbedret fra årsmodell 2005 og fremover.

=

Ryddig førermiljø i god Volvo-tradisjon © Terje Bjørnsen

Få typefeil, men bør sjekkes

Fra bruktbilekspertenes verden er det noen hovedelementer som er verdt å ta med seg for en potensiell kjøper av brukt Volvo XC90: På slitasjefronten har den de vanlige "tung bil med automatgir"-punktene: Sjekk bremseslitasje, hjullager og spesielt tilstanden på foringer og stag i forhjulsopphenget, samt alt som har med styringen å gjøre.

Det er i første rekke de par første årsmodellene som har vært plaget med feil på elektronikk, samt støy og ulyder fra interiør og hjulsoppheng.

Fra faceliftversjonen kom som årsmodell 2006, skal finish- og kvalitetsproblemer av denne typen være mindre. Men Volvo XC90 var aldri like polert som BMW X5.

Hos britiske What Car får Volvo XC90 gode skussmål og man er mest opptatt av at bilen skal ha dokumentert historikk og både visuelt og kjøremessig være i bra skikk. Britene nevner at en tregstartet diesel kan være tegn på at innsprøytningsdysene er i ferd med å gi seg.

I Dekras 2014-undersøkelse gjør Volvo XC90 med 100-150 000 kilometer det omtrent som gjennomsnittet for SUV-modeller. 69,6 % går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens 18,2 % har større feil eller mangler. Gjennomsnittet for SUV-er ligger på 70 % og 15,3 %.

Den hyppigste feilen hos Dekra er bremseslitasje eller ujevn bremsevirkning. 21,8 % av XC90-ene har anmerkning på bremsene, mot 12,5 % for klassen. I tillegg skal man sjekke styrestag for slakk og slitasje, sier Dekra.

=

Plassforholdene er gode i Volvo XC90

Mange å velge mellom

Volvo XC90 er gjennom sin mangeårige popularitet en av de vanligste store SUV-modellene på markedet. Da vi sjekket markedssituasjonen i august 2014, var det i overkant av 180 biler til salgs på nett.

Av disse er snaut 90 % utstyrt med dieselmotor og i praksis har samtlige automat. Det er ingen tvil om at Volvo XC90-salget var best de første årene av levetiden og at det har stagnert etterhvert som modellen har blitt forbikjørt av nyere SUV-modeller.

De vanligste årsmodellene er fra 2003-2007 og det er flest biler med over 150 000 kilometer kjørelengde. En god grunn til å være ekstra nøye når du skal velge deg en brukt Volvo XC90.

Ser vi på bensinbiler med 100-200 000 km starter prisen på ca. 160 000 kroner og går opp til over 300 000 kroner. De dyreste får du til gjengjeld med den supre 4,4-liters V8-motoren.

Ser du etter dieselbiler med mellom 100-200 000 km, utgjør de over halvparten av det totale utvalget av brukte XC90. Prisen starter på 180-200 000 kroner og går opp til over 400 000 for de nyeste utgavene.

Volvo XC90 2,4D 2003=

Volvo XC90 2,4D 2003 © Terje Bjørnsen

Anbefalte motorer

  • 2,4D/163 hk: Relativt forbrukssnill femsylindret dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,8-1,3 l/mil
  • D5/185 hk: Femsylindret dieselmotor med noe bedre ytelser enn 163 hk. Forbruk 0,85-1,3 l/mil
  • 2,5T/210 hk: Femsylindret bensinturbo med gode ytelser, men noe høyt forbruk. Forbruk 1,0-1,6 l/mil.

Modellhistorikk

  • 2002: Volvo XC90 lanseres som 2003-modell. Tre motorer; 2,4l/163 hk diesel, 2,5l/210 hk femsylindret bensinturbo og 2,9l/272 hk sekssylindret bensinturbo
  • 2004: Større tank, ny programvare for automatgir
  • 2005: Ny sekstrinns automat, raskere Haldexkobling gir kvikkere respons i 4WD-system, D5-versjon med 2,4l/185 hk dieselmotor, V8-versjon med 4,4l/315 hk.
  • 2007: Facelift med mindre kosmetiske endringer. 3,2l/238 hk sekssylindret bensinmotor erstatter 272 hk. Utstyrsversjon Sport med fastere understell og sportslig optikk.
  • 2011: D5 med 200 hk
  • 2009-2013: Mindre visuelle og designmessige endringer.
  • 2014: Produksjonen av Volvo XC90 stopper i juli etter 636 143 enheter. Produksjonen fortsetter i Kina for det kinesiske markedet som XC90 Classic. Ny modell vises i slutten av september.

Les mer:

Test Volvo XC90 2,5T 2003-modell

Test Volvo XC90 2,4D 163 hk 2003-modell

Test Volvo XC90 D5 185 hk 2007-modell

Test Volvo XC90 V8 2005-modell

Bruktbilguide: BMW X5 2000-2006

Kvalitetsrapport for SUV

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Kommentarer

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre.

Vi setter stor pris på kommentarer og inspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Bruktbilguide: Toyota RAV4 2000-2005

Favoritt-SUV-en

Toyota RAV4 er blant de mest populære kompakt-SUV-ene på markedet. Spesielt konkurransedyktig var 2. generasjon, som var i produksjon mellom 2000 og 2005.

Bruktbilguide: Honda CR-V 2002-2006

Et fornuftig valg

Da den andre utgaven av Honda CR-V kom i 2002, var den blant de aller beste kompakt-SUV’ene på markedet.

Bruktbilguide: Mitsubishi Outlander 2007-2012

En av de største og beste SUV-ene

Denne utgaven av Mitsubishi Outlander er en av de mest populære på markedet. Stor, praktisk og med solid teknikk.

Bruktbil: Toyota RAV4 2006–2011

Nesten problemfri bruktbil

Toyota RAV4 har alltid hatt et rykte som et sikkert bruktbilkjøp. Modellen som kom i 2006 rokker ikke ved det inntrykket.

Bruktbilguide: Ford Kuga 2008-2012

Moro-SUV uten store feil

Ford Kuga er mer underholdene og sportsligere enn mange av konkurrentene.

Billig bruktbil

Luksusbiler til småbilpris

Det er noen år siden de var helt nye. Men fortsatt er det mye liv igjen i forrige generasjon av prestisjebilene fra Mercedes, BMW og Audi.