=

En Volvo XC90 er som skapt for vinterbruk i Norge

Bruktbilguide: Volvo XC90 2003-2010

Folkelig luksus-SUV

Volvo XC90 er den mest suksessfulle store SUV-modellen i Norge. Det gir et bredt bruktbilutvalg, men fortsatt temmelig stive priser.

Volvo XC90 var bilen som tok SUV-bølgen ut til de brede lag av folket. Da den kom på markedet sent i 2002 som 2003-modell, var fortsatt SUV noe for de spesielt interesserte. Men med Volvos brede appell og mer folkelige om ikke direkte billige priser, gjorde Volvo XC90 vei i vellinga.

Allerede da Vi Menn Bil testet Volvo XC90 mot de viktigste konkurrentene i januar 2003, var det klart hvilke egenskaper som skulle gjøre bilen til en stor salgssuksess:

Det var blant annet det store plasstilbudet som fristet. Volvo XC90 har stor bagasjeplass og svært baksete som femseter.

Går du for syvseters versjon - som er en slager hos mange barnefamilier - får du en positiv overraskelse siden de to ekstrasetene faktisk er brukbare.

Førerplass er glansnummer

Volvo XC90 tar også sitt vanlige svenske glansnummer når det gjelder sittestilling og førerposisjon. Her er bilen klasseledende, noe ikke minst de svært behagelige setene sørger for.

Brukt Volvo XC90=

SNØFRISK: Selv om Volvo XC90 ikke er noen offroader, tåler den snøføre på småveier uten å mukke.

Vurdering

+ Svært gode plassforhold, praktisk syvseters versjon, meget god førerkomfort, trygge veiegenskaper, relativt forbruksvennlig dieselmotor

- Moderat motorkraft med diesel, stor snudiameter, middels kvalitet/finish, lite dynamiske veiegenskaper

Da bilen kom på markedet som 2003-modell var det med de velkjente femsylindrete motorene i bensin- og dieselversjon, samt rekkesekseren T6 med turboladning.

Det er femmerdieselen som spiller førstefiolin på motorfronten, selv om det også finnes noen 2,5T med den 210 hk sterke bensinturboen, særlig i de første årgangene. Sekserne og V8-versjonen spiller kun outsiderroller på bruktmarkedet.

Du får på ingen måte noen rask bil med verken 163 hk - eller 185 hk -versjonen av den 2,4-liters dieselfemmeren. Derimot har den nok av det som er viktigst for XC90-kundene: Tilstrekkelig dreiemoment på lave og midlere turtall. De aller fleste Volvo XC90 er solgt med automatgir, noe som passer dieselmotoren svært godt.

Anbefalte motorversjoner

  • 2,4D/163 hk: Relativt forbrukssnill femsylindret dieselmotor med tilstrekkelig kraft. Forbruk 0,8-1,3 l/mil
  • D5/185 hk: Femsylindret dieselmotor med noe bedre ytelser enn 163 hk. Forbruk 0,85-1,3 l/mil
  • 2,5T/210 hk: Femsylindret bensinturbo med gode ytelser, men noe høyt forbruk. Forbruk 1,0-1,6 l/mil.

Bedre 4WD fra 2005

Volvo XC90 er utstyrt med en Haldexkobling for firehjulsdrift, noe som tilsier at bilen i utgangspunktet er forhjulsdreven, men at bakhjulene kobles inn når forhjulene begynner å spinne.

Det betyr at XC90 ikke er noen dynamisk opplevelse, men kjører som en tung og forhjulsdreven familiebil med litt ekstra skyv på bakhjulene ut av krappe svinger.

For de fleste er imidlertid problemfri bakkestart på glatt føre den viktigste bonusen av 4WD-systemt.

I årsmodellene 2003 og 2004 var Haldex’en lovlig treg, noe som blant annet første til at bilen kunne gli litt sidelengs ved start på glatt føre innen bakhjulene reagerte. Det ble forbedret fra årsmodell 2005 og fremover.

=

Ryddig førermiljø i god Volvo-tradisjon © Terje Bjørnsen

Svakheter

  • Bremseslitasje
  • Slitasje på styring
  • Slitasje på forhjulsoppheng
  • Elektronikkfeil
  • Støy og ulyd fra interiør/hjuloppheng

Få typefeil, men bør sjekkes

Fra bruktbilekspertenes verden er det noen hovedelementer som er verdt å ta med seg for en potensiell kjøper av brukt Volvo XC90: På slitasjefronten har den de vanlige ”tung bil med automatgir”-punktene: Sjekk bremseslitasje, hjullager og spesielt tilstanden på foringer og stag i forhjulsopphenget, samt alt som har med styringen å gjøre.

Det er i første rekke de par første årsmodellene som har vært plaget med feil på elektronikk, samt støy og ulyder fra interiør og hjulsoppheng.

Fra faceliftversjonen kom som årsmodell 2006, skal finish- og kvalitetsproblemer av denne typen være mindre. Men Volvo XC90 var aldri like polert som BMW X5.

Hos britiske What Car får Volvo XC90 gode skussmål og man er mest opptatt av at bilen skal ha dokumentert historikk og både visuelt og kjøremessig være i bra skikk.

I Dekras 2012-undersøkelse gjør Volvo XC90 med 100-150 000 kilometer det noe bedre enn gjennomsnittet for SUV-modeller. 65,8 % går gjennom den tekniske kontrollen uten feil, mens 15,2 % har større feil eller mangler. Gjennomsnittet for SUV-er ligger på 58,9 og 15,6 %.

Den hyppigste feilen hos Dekra er svak effekt på håndbremsen. I tillegg skal man sjekke styrestag for slakk og slitasje.

=

Plassforholdene er gode i Volvo XC90

Modellhistorikk

  • 2002: Volvo XC90 lanseres som 2003-modell. Tre motorer; 2,4l/163 hk diesel, 2,5l/210 hk femsylindret bensinturbo og 2,9l/272 hk sekssylindret bensinturbo
  • 2004: Større tank, ny programvare for automatgir
  • 2005: Ny sekstrinns automat, raskere Haldexkobling gir kvikkere respons i 4WD-system, D5-versjon med 2,4l/185 hk dieselmotor, V8-versjon med 4,4l/315 hk.
  • 2007: Facelift med mindre kosmetiske endringer. 3,2l/238 hk sekssylindret bensinmotor erstatter 272 hk. Utstyrsversjon Sport med fastere understell og sportslig optikk.

Mange å velge mellom

Volvo XC90 er gjennom sin mangeårige popularitet en av de aller vanligste SUV-modellene på markedet. Da vi sjekket markedssituasjonen i november 2012, var det i overkant av 300 biler til salgs på nett.

Av disse er over 90 % utstyrt med dieselmotor og i praksis har samtlige automat.

Volvo XC90 har holdt seg godt i pris. De rimeligste modellene er bensinversjoner fra 2003-2004 som starter på ca. 180 000 kroner. Omtrent i samme området begynner også dieselversjonene, men da med høyere kilometerstand.

Det er et meget godt utvalg biler fra perioden 2006 til 2008 på markedet nå. Her er det diesel som dominerer og med kilometerstand fra ca. 60 000 til 170 000 kilometer, er det god spredning på prisene.

De rimeligste bilene ligger på 270-300 000 kroner, mens godt utstyrte modeller med lav kilometerstand koster opp mot 490 000 kroner. 2009-2010 modeller er relativt sjelden vare, med priser i området 490-580 000 kroner.

Volvo XC90 2,4D 2003=

Volvo XC90 2,4D 2003 © Terje Bjørnsen

henter innhold

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Bruktbil

Suzuki SX4 bruktbil=

Som brukt er den bedre enn du tror

4WD-crossover med lav pris.

=

Så bra er Norges mest populære bruktbiler

De ti bilene med flest visninger på Finn.no i kvalitetssjekk.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Her er trendene gutta hater aller mest

Sjansen er stor for at du kler deg i minst én av dem.

artikkel bilde

Stor påskequiz for hele familien

25 spørsmål å bryne seg på for både store og små.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Bruktbil

Slik gjør du et bruktkupp

Vi forteller deg hva du bør se etter.

Så bra er Norges mest populære bruktbiler

De ti bilene med flest visninger på Finn.no i kvalitetssjekk.