Ford er først ut i Norge med en vanlig bilmodell som har fått elektrisk drivlinje. Ford Focus Electric er nesten helt som en standard Ford Focus Titanium, med unntak av bagasjerommet. Der tar den ene av to batteripakker noe av bagasjeplassen. 237 liter er ikke så voldsomt mye.

Dessuten har batteriene gjort at Focus Electric er litt mer baktung enn en vanlig Focus. Men Ford hevder at veiegenskapene er de samme gode som i en normal Focus.

Med kjøring i bytrafikk og noen korte motorveistrekk må vi vente med den endelige dommen over veiegenskapene i Focus Electric til vi får kjørt bilen i Norge. Men den korte prøveturen gir inntrykk av at dette er en helt vanlig bil med en helt vanlig elektrisk drivlinje.

Et litium-ion batteri på 23 kWh gir energi til en motor med 107 kW (142 hk) og 250 Nm dreiemoment. Rekkevidden er oppgitt til 162 km, noe som etter vår erfaring med langtest av blanet annet Nissan Leaf og Citroën C-Zero, betyr praktisk rekkevidde på 8-12 mil avhengig av temperatur, føre og kjøremønster. Toppfarten er 136 km/t og 0-100 km/t skal gå på 11,4 sekunder.

Ford Focus Electric lades normalt med 10A fra vanlig stikkontakt. Da er ladetiden fra tomt batteri 9-11 timer. Med 16A uttak er ladetiden 6-7 timer og med eget opplegg for 32A reduseres den til 3-4 timer.

Focus Electric koster fra 259 000 kroner og får snart besøk av andre elektrifiserte nyheter; BMW i3, VW E-Up og senere en elektrisk versjon av VW Golf. Da får vi svar på hvor mange potensielle elbilkjøpere som har sittet på gjerdet til elbilen med de rette egenskapene har kommet på markedet.

NESTEN VANLIG: Ford Focus Electric er nesten helt som en standard Ford Focus Titanium. FOTO: Ford

© FOTO: Ford

USA: Ford Fusion hybrid. FOTO: Ford

Mondeo under 0,45 liter

Men Ford nøyer seg ikke med det. I Frankfurt var også Plugin hybriden C-Max Energi og den nye Ford Mondeo hybrid (i USA-versjon) på plass. C-Max Energi har en toliters firesylindret bensinmotor med Atkinson forbrenningssyklus. Sammen med elmotoren gir det totalt 190 hk.

Det ladbare batteriet på 7,6 kWh skal gi en elektrisk rekkevidde på inntil 40 km og et utslipp i følge EU-normen på ca. 50 g/km. Drivlinjen er det samme i Mondeo hybrid, men uten ladbart batteri. Her er målsetningen at den europeiske versjonen skal komme under 0,45 l/mil i EU-miks.

Hvis den amerikanske versjonen av Mondeo vi fikk kjøre representerer det den europeiske kan når den lanseres i 2014, kan vi ha noe å glede oss til i mellomklassen. Først og fremst kjennes det ut som om Mondeo er blitt en mer behagelig og premiumaktig bil.

Dernest fungerer hybriddrivlinjen fint, sømløs kraftutvikling og svært lettkjørt med automatgir. Dessuten akselererer bilen tilsynelatende svært godt, og vi gleder oss til å teste den nye Mondeo når den dukker opp i Norge.

KOMMER: Ford Mondeo kommer til Norge neste år. Ford Mondeo Vignale som stasjonsvogn kommer først i 2015. FOTO: Ford

Mest og minst interessant

C-Max er en litt høy kompaktklassebil, og de er ikke spesielt populære i Norge.

Derfor er det litt synd at den kanskje mest interessante drivlinjene havner i den kanskje minst interessante bilen. Vi har hatt gode erfaringer med Plugin hybrider tidligere; både i test av Volvo V60 Plugin hybrid og i Opel Ampera.

På en kort prøvetur viser C-Max de samme fine taktene, men dessverre får ikke plugin hybrid på langt nær de samme intensivene som rene elektriske biler i Norge.

Selv om de kan klare mye av den daglige kjøringen på elektrisk kraft og ikke skaper noe behov for en ekstra bil til langtur, siden den da tøffer og går som en vanlig hybrid.

LITE POPULÆR: Ford C-Mac hybrid kommer med den mest interessante drivlinjen, men dessverre er denne biltypen lite populær i Norge. FOTO: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!