Populære modeller som Volkswagen Golf, BMW 3-serie og Audi A3 kommer i helt nye versjoner i år.

I tillegg slippes flere spennende nyheter, som for eksempel kompakt-SUV-en Mazda CX-5, VW Passat Alltrack, Ford B-Max, Peugeots offroad-aktige 508 RXH med dieselhybrid, Volvo V60 Plug-in hybrid og vesle VW Up!.

Flere modeller kommer også med større eller mindre oppgraderinger, som storselgeren Toyota Avensis.

Liten nedgang

Informasjonsdirektør Paul Hegna hos Harald A. Møller, som er Norges desidert største bilimportør, er optimistisk med tanke på salgstallene i 2012 - til tross for krisetid i Europa.

- Det blir nok en liten nedgang i antallet solgte biler, men vi tror ikke dette blir et kriseår, sier han.

Hegna trekker fram småbilene Volkswagen Up! og Skoda Citigo som to av de aller mest spennende modellene.

- Vi tror de kan løfte salget av småbiler i Norge, som tradisjonelt har utgjort et vanskelig marked, uttaler Hegna.

Tror på bensinbilens renessanse

Trendanalytiker i TNS Gallup, Anders G. Hovde, tror den største forskjellen i år blir andelen bensinbiler.

- Diesel-andelen har ligget på rundt 75 prosent de seneste årene, men jeg tror vi kommer til å nærme oss en 50/50-fordeling i år, sier Hovde.

Bilene vi lister opp nederst i saken, er så langt vi erfarer alle bilene som vil bli lansert i år. Det kan imidlertid bli endringer. Det gjelder spesielt de modellene som er planlagt lansert mot slutten av året.

Noen av de viktigste modellene som kommer er:

Mazda CX-5

Den nye kompakt-SUV-en er en bil som passer norske bilpreferanser godt. Den går rett i strupen på populære biler som Volkswagen Tiguan og Mitsubishi ASX. Vi har prøvekjørt en førproduksjonsversjon av CX-5, og den synes å ha det som skal til for å hevde seg i dette segmentet: God pris, fine kjøreegenskaper, høy bakkeklaring, høy sittestilling samt kombinasjonen firehjulsdrift og automat.

=

UTFORDRER: Mazda CX-5 skal ta opp kampen med de etablerte kompakt-SUV-ene. © FOTO: Mazda

Hyundai i30

Det koreanske bilmerket har hevet seg radikalt de siste årene. Vi har latt oss imponere av stasjonsvognen i40, som havnet på tredjeplass i Dagbladets Årets Bil 2012-kåring. I år kommer kompaktbilen i30 i ny drakt, og det er ikke vanskelig å se at den ligner på storebroren.

Dersom de praktiske egenskapene matcher utseendet, kan dette bli en tøff konkurrent til biler som Volkswagen Golf og Toyota Auris.

BMW 3-serie

Vil man ha en mellomklassebil i premiumklassen og prioriteter sportslighet foran plass, er det vanskelig å komme utenom 3-serie. Den nye generasjonen skuffer heller ikke de som liker den bakhjulsdrevne karakteren. Nye motorer senker forbruket og utslippet betraktelig sammenlignet med forrige generasjon.

=

MER EFFEKTIV: Nye 3-serie er mer effektiv enn forgjengeren. © FOTO: BMW

Volkswagen Golf

Helt mot slutten av 2012 skal den syvende generasjonen av Volkswagen Golf være på plass. Vi vet ikke mye om bilen ennå. Sannsynligvis blir det en større forandring enn ved forrige generasjonsskifte. Dagens modell deler nemlig mange komponenter med den femte generasjonen som kom i 2003. Vi forventer å se en rekke bensin- og dieselmotorer ved lanseringer, og det er heller ikke utenkelig at det kommer både el- og hybridversjoner på et senere tidspunkt.

Subaru BRZ / Toyota GT86

Det er ikke ofte det kommer en ny og relativt rimelig sportsbil på markedet. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Toyota og Subaru, hvor sistnevnte har stått for den tekniske utviklingen. Lav vekt, en boxermotor som yter 200 hester og bakhjulsdrift borger for gladstemte kjøreopplevelser. Med en pris rett under en halv million kroner er dette oppnåelig for mange nordmenn.

=

MORSOM: Tvillingbilene Toyota GT86 og Subaru BRZ skal vise at de gamle storhetene ikke har glemt hvordan man lager morsomme biler. © FOTO: Subaru

Audi

A4 (Facelift)

A6 Hybrid

A1 Sportback

A6 Allroad

A8 Hybrid

S8

A3

S6

S7

RS4

Q5 (Facelift)

R8 (Facelift)

BMW

3-serie

Mini Roadster

5-serie Active Hybrid

X6 (Facelift)

6 Gran Coupé

7-serie (Facelift)

M6

X1 (Facelift)

Citroën

DS5

C1 (Facelift)

C4 Aircross

Berlingo (Facelift)

Fiat

Punto

Panda

Freemont

Ford

Ranger

Focus ST

B-Max

Fiesta ST

Honda

Civic

Insight (Facelift)

CR-V

Hyundai

i30

Genesis

i20 (Facelift)

ix45

Jaguar

XF Sportbrake

XK RS Cab

Kia

Cee´d

Sorento (Facelift)

Mazda

CX-5

BT-50

6

Mercedes-Benz

SL

SLK55 AMG

ML63 AMG

Smart ForTwo El

GLK (Facelift)

A-klasse

CLS stasjonsvogn

GL

Mitsubishi

i-MiEv (Facelift)

ASX (Facelift)

Opel

Astra GTC

Astra OPC

Zafira

Kompakt-SUV (Ukjent navn)

Peugeot

107 (Facelift)

508 RXH

208

4008

Porsche

Panamera GTS

911 Cabriolet

Boxster

Cayenne GTS

Cayman

Renault

Twizy

Megane (Facelift)

Zoe

Clio

Skoda

Citigo

Subaru

XV

BRZ

Impreza

Suzuki

Swift Sport

Toyota

Prius Plug-in

Prius+

Avensis (Facelift)

Lexus GS

Yaris Hybrid

GT 86

Volvo

V40

V60 Plug-in hybrid

Volkswagen

Volkswagen CC

Passat Alltrack

Up!

Beetle Cab

Golf

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!