TEKNISKE DATA VW Up! 1,0 60 hk Take-Up!

MOTOR: CM3: 999

EFFEKT HK VED O/MIN: 60/5500D

DREIEMOMENT NM VED O/MIN: 95/3000

EGENVEKT KG: 929

LENGDE/BREDDE/HØYDE CM: 354/164/148

BAGASJEROM LITER: 251

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45*

CO2-UTSLIPP, G/KM: 105

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14,4

TOPPFART, KM/T: 160

PRIS FRA, KR: Ca. 125 000

* Forbruk/utslipp BlueMotion Technology: 0,42 l/mil og 97 gr/km.

Up! plasserer seg under Polo i størrelse og naturlig nok i pris. VW Polo begynner på like over 170 000 kroner, mens Up! med 1-liters bensinmotor vil koste fra ca. 125 000 kroner. Dermed ligger den rundt minibilene på markedet som beveger seg fra 120-150 000 kroner.

Up! er 3,54 meter kort og vil bli levert med bensin- og dieselmotorer på 60-75 hk, der innstegsmodellen er en tresylindret bensinmotor på én liter med 60 hk. Dette er motoren som vil bli satset på av den norske importøren når de første bilene sendes ut til forhandlerne i mai 2012.

En trendy og forseggjort småbil, skal vi tro informasjonsansvarlig for VW i Norge, Jan-Erik Haugen, rett. Hovedkonkurrentene er Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 og Hyundai i10.

Volkswagen hevder at Up! skal sette ny standard i knøtteklassen. Med det mener de at Up! skal ha bedre innvendig plass, mer utstyr, bedre drivlinje og ikke minst gi mer personbilfølelse enn konkurrentene. Og med det på plass mener Møller at de skal klare å selge over 400 Up! i Norge før 2013 står på kalenderen. I 2013 håper de på mellom 500-1000 solgte biler.

Se også: Her er våre favoritter blant småbilene

FIKS: En enkelt og oversiktelig førermiljø. © Petter Handeland

Mye å velge mellom

Vi begynner med utstyret. Take Up! - som innstegsmodellen heter - er sparsommelig utstyrt. Derfor den lave prisen. Take Up! har femtrinns manuell girkasse, 60 hk bensinmotor, radio/cd, fire dører, fire seter, kollisjonsputer for fører og passasjer samt sikkerhetssystemer som ESP, ASR og ABS.

For å ta sikkerheten i byen et skritt videre leveres Up! også med nødbremsassistanse som standardutstyr. I hastigheter under 30 km/t overvåker bilen trafikken, og hvis systemet forstår at en kollisjon er uunngåelig, vil den bremse automatisk. Såkalt CEB (City Emergency Brakes).

Ett hakk opp på lista finner vi High Up! som vil koste cirka 20 000 kroner mer. Med denne kan man skryte til naboen om tåkelys foran, manuelt klimaanlegg, 15" alufelger, setevarme foran, skinnratt, fjernbetjent sentrallås, elektriske vinduer foran og bak, samt høydejusterbart førersete. En god norgespakke, kan vi vel si.

På typisk Volkswagen-vis kommer også en Cross-versjon av Up!. Cross-Up! er bedre utstyrt enn High Up!, med diverse designelementer utvendig og innvendig som gjør den enda litt mer spesiell. Volkswagen har også vist fram en rekke andre konseptvarianter av Up! - som for eksempel en litt hissigere variant kalt GT-Up!.

Sist, men ikke minst lover også Volkswagen en helelektrisk versjon av Up! (e-Up!) mot slutten av 2013.

Mest spennende blant ekstrautstyret er uten tvil det nye bærbare infotainmentsystemet VW kaller PID. Dette er en liten PC med 5" skjerm som er linket opp mot navigasjon og telefon. Den har også en funksjon som forteller føreren hvordan han eller hun kan kjøre så økonomisk som mulig.

Parkerer du på et sted du ikke er kjent kan du ta med deg boksen og bruke den som håndholdt navigasjon. Prisen på denne vil antagelig ligge et sted mellom 4-5000 kroner.

Test av konkurenten Peuggeot 107 finner du her.

251 LITER: Plassen er godt utnyttet i hele bilen. Bagasjerommet er blant de aller største i klassen. © Petter Handeland

Fullverdig Volkswagen?

Tanken bak Up! er jo det urbane storbylivet, og hva passer vel da bedre enn prøvekjøring i Romas travle gater? Ikke vet jeg, men er Volkswagens nye knert egentlig enn fullverdig personbil?

Ikke uventet er førsteinntrykket godt. Etter noen timer både på landeveien og i sentrum av Roma, kan vi konkludere med at Up! er en god bil. Med ett hjul i hvert hjørne og elektronisk servostyring, føles den liten og nett både i byen og på landeveien, og er typisk Volkswagen veldig lettkjørt. Den overrasker også med god fjæringskomfort til minibil å være der den sklir overraskende rolig over byens trikkeskinner og brostein. Setene er dessuten gode å sitte i, selv for undertegnede på 192 cm.

Man får ingen utpreget påkostet følelse i innstegsmodellen, men hardplasten til tross - Volkswagen har luket bort alle skranglelyder.

Motorene byr på tilstrekkelig trekkraft og er gjerrige på drivstoffet. Den tresylindrede bensinmotoren kjennetegnes på sin ujevne gange og lyd, men er et helt greit alternativ i den lille bilen. Det skal også nevnes at denne motoren leveres med en såkalt automatisert girkasse, et godt alternativ for de som liker å holde venstrebeinet i ro under kjøring.

Toyota IQ er en smart og morsom bybil. Se testen.

PC: Her er det bærbare infotainmentsystemet PID. Dette er en liten PC med 5¿ skjerm som er linket opp mot navigasjon og telefon. © Petter Handeland

Plass nok

Men så var det dette med plassen da. Ikke bare med tanke på bagasje og passasjerer, men også plass og ergonomi for føreren. Volkswagen hevder selv at plassen er bedre enn i konkurrentene.

Vi kan i hvert fall slå fast at takhøyden er god både foran og bak, og at plassen veldig godt utnyttet. Benplassen i baksetet er for eksempel så god at en voksen med gjennomsnittshøyde får plass bak føreren. Bagasjerommet på 251 liter er etter det vi kjenner til størst i klassen.

Med Up! går Volkswagen inn i et forholdsvis lite segment i Norge. Spørsmålet er om den lille knerten kan gjøre noe med det, og være med på å ta segmentet til de europeiske høyder. Up! gir et godt førsteinntrykk og må sies å være en spennende bil for urbane byfolk, derfor gleder vi oss til å teste den under norske forhold når de første bilene kommer til landet til våren. En ting kan vi hvert fall si; Up! gir mye bil for pengene.

=

URBAN: En moderne småbil for byen. © VW

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!